Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går ej att säkerhetskopiera/Använda migrationsverktyget


MochiDoch
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har länge lyckats klara mig på min iPhone 7 Plus men beslutade mig idag för att köpa en iPhone 12.

 

Har försökt använda migrationsverktyget som finns sedan iOS 12.4...detta krävde att jag skulle uppdatera min iPhone 7 Plus vilket jag inte har gjort sedan iOS 12.3 och gjorde uppdateringen via wifi direkt i telefonen kopplat till datorn som strömkälla.

 

När jag fick hem iPhone 12 och provade att använda migrationsverktyget fick jag hela tiden felmeddelande att jag måste nollställa telefonen (på iPhone 12) och felmeddelande inställningen misslyckades (-6753) på iPhone 7 Plus. Detta provade jag 4-5 innan jag gav upp och tänkte att jag säkerhetskopierar 7an...det trodde jag skulle gå va? Dessvärre inte...får felmeddelande "Kunde inte säkerhetskopiera iPhone-enheten "namn på telefon" eftersom ett fel inträffade" men utan felkod.

 

Att notera är att jag har macOS Big Sur 11.0.1 och båda telefonerna har iOS 14.2.

 

Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta problem? Är det någon som kanske besitter kunskaperna?

 

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning,

MochiDoch

Redigerad av MochiDoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera 12:an till iOS 14.2.1

Möjligt den levererades med någon förhandsbuild av iOS 14.2 med ett äldre buildnummer än din 7 plus nu kör.

Det går nämligen inte återläsa en backup från ett nyare operativ till en telefon med äldre version av iOS

 

iOS 14.2.1 finns bara till iPhone 12 i dagsläget.

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, SirKnasen säger:

Uppdatera 12:an till iOS 14.2.1

Möjligt den levererades med någon förhandsbuild av iOS 14.2 med ett äldre buildnummer än din 7 plus nu kör.

Det går nämligen inte återläsa en backup från ett nyare operativ till en telefon med äldre version av iOS

 

iOS 14.2.1 finns bara till iPhone 12 i dagsläget.

Då ska jag alltså ställa in 12:an som ny telefon och sedan uppdatera till 14.2.1?

 

Hur ska jag därefter gå tillväga för att använda migrationsverktyget för att återskapa min iPhone 7 Plus?

 

EDIT: Uppdatera utan att ha ställt in telefonen först och nu ska jag prova att använda migrationsverktyget...

Redigerad av MochiDoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Uppdatera 12:an till iOS 14.2.1

Möjligt den levererades med någon förhandsbuild av iOS 14.2 med ett äldre buildnummer än din 7 plus nu kör.

Det går nämligen inte återläsa en backup från ett nyare operativ till en telefon med äldre version av iOS

 

iOS 14.2.1 finns bara till iPhone 12 i dagsläget.

 

"Dataöverföringen kan inte slutföras" "Nollställ iPhone om du vill börja om inställningen" på 12:an och när jag klickar på nollställ så får jag felmeddelande "Inställningen misslyckades (-6753)" på 7:an när jag provade att använda Quick Start (Migrationsverktyget)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, SirKnasen säger:

Kan du använda dig av iCloudsäkerhetskopia?

Har ej provat då jag har alldeles för mycket data...har otroligt mycket bilder/video.

 

Eller det kanske inte spelar någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, MochiDoch säger:

Har ej provat då jag har alldeles för mycket data...har otroligt mycket bilder/video.

 

Eller det kanske inte spelar någon roll?

Spelar ingen roll. Du kan ha upp till 2TB data i iCloud och så mycket data kan du omöjligt ha i din iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, SirKnasen säger:

Spelar ingen roll. Du kan ha upp till 2TB data i iCloud och så mycket data kan du omöjligt ha i din iPhone.

Det verkar inte heller funka...

 

EDIT: Kan det vara för att jag har för liten lagringsplan? Eller får man meddelande om det skulle vara så?

Redigerad av MochiDoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, MochiDoch säger:

Det verkar inte heller funka...

 

EDIT: Kan det vara för att jag har för liten lagringsplan? Eller får man meddelande om det skulle vara så?

"Den senaste säkerhetskopieringen kunde inte slutföras." får jag som meddelande när jag försöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, SirKnasen säger:

Självklart får du se till att du har tillräcklig lagringsplan för den mängden data du har i dina enheter.

Borde det inte bli en fråga om felmeddelande att det inte finns tillräcklig lagringsplan? Ska prova radera all media jag har på mobilen och göra allt på nytt så kanske det funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, MochiDoch säger:

Borde det inte bli en fråga om felmeddelande att det inte finns tillräcklig lagringsplan? Ska prova radera all media jag har på mobilen och göra allt på nytt så kanske det funkar...

Inställningar->Ditt namn överst->iCloud

Skrolla ner till iCloud säkerhetskopia.

När gjordes senaste backupen? Tryck på "Säkerhetskopiera nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, SirKnasen säger:

Inställningar->Ditt namn överst->iCloud

Skrolla ner till iCloud säkerhetskopia.

När gjordes senaste backupen? Tryck på "Säkerhetskopiera nu"

 

Aldrig och det står att det "Den senaste säkerhetskopieringen kunde inte slutföras".

 

Den börjar liksom säkerhetskopiera och beräkna återstående tid och sen helt plötsligt är mätaren fylld och det står 1 minut kvar och inom loppet av 1-2 sekunder är det över och sen står det "Den senaste säkerhetskopieringen kunde inte slutföras."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MochiDoch säger:

Aldrig och det står att det "Den senaste säkerhetskopieringen kunde inte slutföras".

 

Den börjar liksom säkerhetskopiera och beräkna återstående tid och sen helt plötsligt är mätaren fylld och det står 1 minut kvar och inom loppet av 1-2 sekunder är det över och sen står det "Den senaste säkerhetskopieringen kunde inte slutföras."

Prova att utöka lagringsplanen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-09 17:22, SirKnasen säger:

Prova att utöka lagringsplanen

Jag har lyckats få över kontakter och liknande genom iCloud (ingen säkerhetskopia) och all media har jag fört över till datorn och kommer att föra över manuellt till mobilen med AirDrop eller liknande. Appar får jag tråkigt nog ladda ner manuellt helt enkelt. Kanske lika bra så att jag begränsar apparna till de jag faktiskt använder.

 

Tack för hjälpen i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MochiDoch säger:

Jag har lyckats få över kontakter och liknande genom iCloud (ingen säkerhetskopia) och all media har jag fört över till datorn och kommer att föra över manuellt till mobilen med AirDrop eller liknande. Appar får jag tråkigt nog ladda ner manuellt helt enkelt. Kanske lika bra så att jag begränsar apparna till de jag faktiskt använder.

 

Tack för hjälpen i alla fall!

Ska jag swisha 9kr så du kan testa utöka din lagringsplan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-10 19:30, SirKnasen säger:

Ska jag swisha 9kr så du kan testa utöka din lagringsplan?

Tack, men nej, tack! Behåll dina 9 kr och behåll även liknande kommentarer för dig själv i framtiden. Det är av principskäl jag inte tänker betala mer än vad jag redan betalar till Apple. I min värld ska jag inte ens behöva använda iCloud! Det ska funka att göra backup på traditionellt vis!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, MochiDoch säger:

Tack, men nej, tack! Behåll dina 9 kr och behåll även liknande kommentarer för dig själv i framtiden. Det är av principskäl jag inte tänker betala mer än vad jag redan betalar till Apple. I min värld ska jag inte ens behöva använda iCloud! Det ska funka att göra backup på traditionellt vis!

 

 

Direktsynk mellan telefonerna fungerade inte nämner du.

Säkerhetskopiera den ursprungliga telefonen till din dator fungerar inte nämner du.

Nästa steg tordes vara att testa säkerhetskopiera/synka med iCloud.

Det nämns ingenstans att du av principsjäl inte vill använda iCloud.

Du skriver ju t.om att du försöker med de iCloud-steg du får tips om men ingenstans om att du absolut inte vill betala för att få det fixat.

Vi vill ju hjälpa dig och om det innebär att jag offrar 9kr så tar jag det alla daga i veckan.

 

Ber om ursäkt om jag kränkt dig.

Trevlig 3:e advent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2020-12-13 11:15, SirKnasen säger:

Direktsynk mellan telefonerna fungerade inte nämner du.

Säkerhetskopiera den ursprungliga telefonen till din dator fungerar inte nämner du.

Nästa steg tordes vara att testa säkerhetskopiera/synka med iCloud.

Det nämns ingenstans att du av principsjäl inte vill använda iCloud.

Du skriver ju t.om att du försöker med de iCloud-steg du får tips om men ingenstans om att du absolut inte vill betala för att få det fixat.

Vi vill ju hjälpa dig och om det innebär att jag offrar 9kr så tar jag det alla daga i veckan.

 

Ber om ursäkt om jag kränkt dig.

Trevlig 3:e advent.

SirKnasen,

 

Jag ber om ursäkt som uppenbarligen verkar ha missuppfattat din mening och din intention. Det är inte alltid lätt att första vad avsändaren menar med/hur mottagaren uppfattar det som skrivs.

 

Vi släpper det och hoppas att vi kan gå vidare.

 

Jag har slutat försöka säkerhetskopiera den gamla och märker att det kanske var lika bra att det inte fungerade. Märks väldigt tydligt att jag inte behöver de appar som fanns på den gamla telefonen i och med att jag inte har installerat dessa appar på den nya telefonen.

 

God jul önskar jag dig och dina kära, och god fortsättning och gott nytt år!

 

Med vänlig hälsning,

MochiDoch

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...