Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Usb c till hdmi


Marc25
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har en macbook pro från 2016 som jag skulle vilja koppla till en nyinköpt display från philips med hdmi. Finns en uppsjö med olika modeller på docks, märken och prisklasser i allt från 100kr till 1000+. Vad skiljer dem åt och vad ska man tänka på? Hur mycket hz behövs för en ok överföring osv? 

 

Är denna något att ha?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/dockningsstation/166015/nordic-1-till-5-usb-c-dockningsstation-1xhdmi-4k-30hz-1xusb-c-pd-60w-3xusb3-1-5gbps-mst-funktionaluminium-space-grey 

 

Tack på förhand! 

 

Mvh Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Marc25 säger:

Är denna något att ha?

Den verkar ju stödja Mac, men i övrigt vet jag inget om den. 

Men du skulle kanske köpa ett känt märke? "NÖRDIC" verkar ju vara ett alias för "no-name"-prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja precis. Dock inte helt med på vad "displayport over usb-c" innebär eller hur man vet att man har stöd för det. 

 

Och vilka märken är mer "kända" då? och gärna i en ok prisklass för en student :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Marc25 säger:

Dock inte helt med på vad "displayport over usb-c" innebär eller hur man vet att man har stöd för det. 

Displayport är en port för anslutning av bildskärm, liknande HDMI. Så om din skärm bara har HDMI så kan du inte använda detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
21 minuter sedan, Marc25 säger:

Hur mycket hz behövs för en ok överföring osv?

60 Hz om du ska ha den som datorskärm. Annars kommer du bli galen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

60 Hz om du ska ha den som datorskärm. Annars kommer du bli galen. :)

okej, ja det är ju datorskärm som är tänkt, dock mest för skolgrejjer så tänkte att hz inte spelade så stor roll, men tack, då vet jag :D  spelar det någon roll om det är via hdmi eller displayport? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Marc25 säger:

spelar det någon roll om det är via hdmi eller displayport? 

Det beror på vad skärmen har för anslutningar. 

Men rent generellt så är Displayport mer anpassat för datorbruk, medan HDMI är mer anpassat för TV/film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Marc25 säger:

skärmen har både hdmi och displayport och klarar upp till 144Hz

Då kanske denna kan funka:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/kablar-och-adapters-tv-bild/193739/delock-1-m-usbc-till-displayport-kabel-uhd-4k-60hz-21-6gbps-dp-alt-mode-1-2-hdcp-1-4-svart

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

tack så mycket!Behöver inte ha 4k dock då min skärm endast klarar 1080 vad jag förstått. 

 

Denna är det jag har, spelar det någon roll? 

https://www.komplett.se/product/1170080/gaming/spelutrustning/gamingskarmar/philips-24-gamingskarm-242e1gaj00#productinfo

 

Undrar även om det är bättre att köra med kabel direkt som den du länkade eller om en "dock" med flera uttag funkar lika bra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Usb c till hdmi
 Share



×
×
  • Skapa nytt...