Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gamla Imac 2011 som extra skärm


Tulpan
 Share

Rekommendera Poster

Köpte en ny Imac 27 tum. Tänkte använda min gamla 2011 27 tum som extra skärm.  Gamla mac har High Sierra nya mac Big Sur. Båda uppfyller grundkraven enligt Apple.  Har kopplad de enligt beskrivning

med Thunderbolt och adapter. Trycker Cmd - f2 men inget händer. Är det så att det inte fungerar alls eller gör jag fel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är adaptern som sätter stopp? Vad har du för adapter?

 

Testa också Cmd-Fn-F2.

 

Fler tips här:

https://applerepairstation.co.uk/Technical Desk/use-your-imac-as-a-display-with-target-display-mode/

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adaptern är Apple original Thunderbolt 3 (usb-c) to Thunderbolt 2 samt en Thunderbolt 2 Cable 0,50 cm. Har stängt av datorer kopplad om, loggad ut och in använd Cmd-Fn-F2 har väl provat allt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

If Command-F2 doesn’t work

If your iMac doesn’t switch to Target Display Mode when you press Command-F2, check these things:

  • Make sure that the iMac you’re trying to use as a display supports Target Display Mode.
  • Target Display Mode works only when your primary Mac is logged in to a macOS user account. For example, if your first Mac is at the FileVault login screen, pressing Command-F2 on your iMac does not enable Target Display Mode. You must first log in to your Mac (using a regular display, if necessary) before you can use an iMac in Target Display Mode.
  • Make sure that you’re pressing Command-F2 on the keyboard that’s connected to the iMac you want to use as a display.
  • In Keyboard System Preferences, if the checkbox is enabled for “Use all F1, F2, etc. keys as standard function keys,” the key combination changes to Command-Fn-F2.
  • Make sure that your Mini DisplayPort or Thunderbolt cable is connected to both computers.
  • If you’re currently logged in on the iMac you want to use as a display, try logging out to return to the login window. Then press Command-F2 again.
  • Some older Apple keyboards and third-party keyboards might not allow Command-F2 to toggle display modes. If this happens, use the keyboard that came with your iMac to toggle Target Display Mode on and off.
  • If your iMac is currently started up in Windows, it won’t enter Target Display Mode. Target Display Mode isn’t supported in Boot Camp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgifter finns target display pp min gamla Imac. Kan man på ngt sätt kolla detta på systeminfo till exempel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Tulpan säger:

Trycker Cmd - f2 men inget händer.

Är tangentbordet kopplat till gamla Imacen/target display?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Tulpan säger:

Enligt uppgifter finns target display pp min gamla Imac. Kan man på ngt sätt kolla detta på systeminfo till exempel. 

Reagera hellre på de inlägg som skrivs. Du har ju ändå startat denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Är tangentbordet kopplat till gamla Imacen/target display?

Varje mac har sitt eget original tangentbord. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Reagera hellre på de inlägg som skrivs. Du har ju ändå startat denna tråd.

Jag ber om ursäkt om jag gör ngt fel. Det är första gången jag använder ett forum över huvudtaget. Berätta gärna hur jag ska göra så det blir rätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Tulpan säger:

Jag ber om ursäkt om jag gör ngt fel. Det är första gången jag använder ett forum över huvudtaget. Berätta gärna hur jag ska göra så det blir rätt. 

Du frågar, vi svarar, du testar och berättar hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ju en med liknande konfiguration som du som fick göra en SMC reset för att få det att fungera. Det finns många som verkar ha problem av olika slag. Så som du beskriver det du gör då verkar du ha rätt konfiguration vad jag kan se. 
https://discussions.apple.com/thread/251386606

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Alix jag försöker. Vad menar du med tangentbord/target display (ursäkta min okunnighet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tulpan säger:

Varje mac har sitt eget original tangentbord. 

 

5 minuter sedan, Tulpan säger:

Okej Alix jag försöker. Vad menar du med tangentbord/target display (ursäkta min okunnighet)

Jag ville bara förvissa mig om att du trycker på tangenterna på rätt tangentbord. Och det är det tangentbord till den iMac du vill använda som extern skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Walker, har även provat detta men ingen resultat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, här även provat detta på listan utan succé 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly, det finns de som säger att detta kan bero på skillnaden i operativ systemet High Sierra contra Big Sur

Apple har tydligen inte heller någon lösning de hänvisar till support sidorna och de kan jag nästan utantill.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Alex jag använder tangentbordet som tillhör Imac som jag vill använda som extra skärm.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Reagera hellre på de inlägg som skrivs. Du har ju ändå startat denna tråd.

Vill bara fråga hur man svarar i tråden. Svarar man i rutan Citera eller tar man en ny ruta, vill gärna göra rätt. Är mycket tacksam för all hjälp jag får.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Tulpan säger:

Vill bara fråga hur man svarar i tråden. Svarar man i rutan Citera eller tar man en ny ruta, vill gärna göra rätt. Är mycket tacksam för all hjälp jag får.?

Du svarar via citera, precis som du nyss gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du svarar via citera, precis som du nyss gjorde.

Okej, tusen tack då vet jag. Är väl på väg att överge mitt försök efter ca 5 dagar av olika försök?

Läste också att det är bättre att om man nu vill ha en extra skärm köpa en helt enkelt. Använder man sin gamla Imac är hela datorn igång (lite onödigt kanske)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min GISSNING är att det är adaptern som spökar. Mellan raderna kan man läsa att den inte funkar med (tredjeparts)skärmar med mini-displayport.

Och så kan man läsa att iMacen har en kombinerad mini-displayport och Thunderbolt.

 

Och du har rätt i att iMacen har en hel dator igång. Så en ny skärm är väl att föredra.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Min GISSNING är att det är adaptern som spökar. Mellan raderna kan man läsa att den inte funkar med (tredjeparts)skärmar med mini-displayport.

Och så kan man läsa att iMacen har en kombinerad mini-displayport och Thunderbolt.

 

Och du har rätt i att iMacen har en hel dator igång. Så en ny skärm är väl att föredra.

Tusen tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...