Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fastnat i IP-låst läge, kan inte förnya DHCP


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min Macbook har fastnat i IP-låst läge. Trycker jag på ”förnya DHCP” studsar den bara tillbaka till manuellt IP-läge. 
 

Har startat om routern (Apple Airport Xpress) utan skillnad. Min iPhone surfar utan problem på samma wifi. 
 

Har även försökt med internetdelning via iPhone. Det fungerar inte heller. Samma problem. Macen vägrar koppla på dynamisk DHCP, även när jag kör mobilt bredband i iPhone och kopplar upp wifi till den. 

Detta övergår min kapacitet att lösa själv. 
Datorn har fastnat i låst/manuellt IP-läge. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Har du testat att ta bort Wi-Fi med minustecknet, och sedan lägga till det igen, via plustecknet?

Japp. Ingen skillnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta bort Wi-Fi från nätverksanslutningar och lägg tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start  efter att ha tagit bort Wi-Fi, sedan lägga till det efter normal srart..??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, polken säger:

Prova att ta bort Wi-Fi från nätverksanslutningar och lägg tillbaka.

Har provat det, det hjälpte inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Pocahontas säger:

Säker start  efter att ha tagit bort Wi-Fi, sedan lägga till det efter normal srart..??

Fungerade inte heller. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in i Airport verktyget och såg att det inte gick att förnya DHCP:n där. 
Det skumma är att den fungerar med min iPhone, den kan surfa på min Airport. 
Jag satt med Apples support och Halebops support, ingen lösning. Halebop skickade mig instruktioner om att trycka ner Windows-tangenten och i ett Kör-läge ange några kommandon för att se IP-adress och lista IP-adresser som finns på nätverket. Eftersom jag har Mac så gick givetvis inte det.... 

Efter att ha suttit med support ett par timmar igår så gav jag upp och åkte iväg till Elgiganten och köpte en ny Router, en TP-Link. Bara för att testa... Och det visar sig att det fungerar nu. Det var alltså något fel som uppstod med min gamla Airport Express. Jätteskumt, för det gick att surfa med iPhone i den... Har inte haft något problem med den tidigare. Helt obegripligt. 

Men det fungerar nu, efter några hundralappar fattigare plånbok. 
Nu har jag ingen AirPlay längre, men jag får väl investera i en Apple TV och en LCD-TV med digi ut så jag kan få ut digitalsignalen på ljudet den vägen till min DAC. Idiotiskt att nya Apple TV inte har optisk ljudutgång utan bara HDMI så den måste gå via en TV. 



 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

Men det fungerar nu, efter några hundralappar fattigare plånbok. 
Nu har jag ingen AirPlay längre, men jag får väl investera i en Apple TV och en LCD-TV med digi ut så jag kan få ut digitalsignalen på ljudet den vägen till min DAC. Idiotiskt att nya Apple TV inte har optisk ljudutgång utan bara HDMI så den måste gå via en TV. 



 

Men du kan ju ansluta din AirPort till det nya nätverket (om den är hel) och få Airplay.. min gamla Airport Express lever ju vidare på det sättet. En av de äldsta Appleprylarna jag har som fortfarande används ? 
Fantastik pryl långt före sin tid när den kom. 

Redigerad av Mr Walker
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...