Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Polle.

LÖST Vad ska jag göra med min imac 27 2011

Rekommendera Poster

Polle.

hejsan!!!!

lång historia kort har en imac 27 2011 med trasigt grafik kort som är supervanligt, har kört reflow 2 gånger men det är kört nu, vad ska jag göra funderade på att sätta in ett kort som ej är original men finns det äns är det någon som vet tipsa gärna.

om inte kan man sälja delar och vilka, eller kan man göra något roligt diy projekt. Om någon har idéer så skulle det göra en kille glad 😀 jag förstår verkligen om intresset för detta ej är stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
SirKnasen

Elektronikåtervinningen och köpa en ny är inte ett alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
22 minuter sedan, Polle. säger:

hejsan!!!!

lång historia kort har en imac 27 2011 med trasigt grafik kort som är supervanligt, har kört reflow 2 gånger men det är kört nu, vad ska jag göra funderade på att sätta in ett kort som ej är original men finns det äns är det någon som vet tipsa gärna.

om inte kan man sälja delar och vilka, eller kan man göra något roligt diy projekt. Om någon har idéer så skulle det göra en kille glad 😀 jag förstår verkligen om intresset för detta ej är stort.

Bygg om den till en myrfarm eller nåt annat och köp en något nyare iMac.

Skärmavbild 2020-12-04 kl. 14.01.19.png

Skärmavbild 2020-12-04 kl. 14.00.28.png

Skärmavbild 2020-12-04 kl. 14.02.18.png

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Polle.

Har en annan känns tråkigt att kasta 5000kr, roliga tips dock. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen
2 minuter sedan, Polle. säger:

5000Kr?

Har svårt att se att en 27" Mid-2011 skulle vara värd några 5000Kr ens med i7 processorn, 6970M, SSD och 16GB RAM 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
18 minuter sedan, Polle. säger:

Mer seriöst 500-1000:- med tanke på det trasiga kortet.

Jag köpte en 27" mid 2010 förra året för 2000:- i perfekt skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Polle.

Alltså köpte den för 5000kr förut menar ju inte att den är värd det. Det var ett par år sedan. Har läst att man kan köpa något billigt grafik kort och sätta in så lite därför jag frågade, får vända mig någon annan stans än här då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
Just nu, Polle. säger:

Alltså köpte den för 5000kr förut menar ju inte att den är värd det. Det var ett par år sedan. Har läst att man kan köpa något billigt grafik kort och sätta in så lite därför jag frågade, får vända mig någon annan stans än här då.

Nej det är inte bara att sätta i vilket grafikkort du vill utan det är väldigt kinkigt att det är ett som är just för din modell. Det är varken värt mödan eller pengarna att lägga ner tid på den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Polle.

Typ orginal kort kostar över 2000kr någon skrev i ett amerikanskt forum om något kort som skulle fungera, men han testade en Reflow innan. Hade varit coolt om det funkade men vet ej om det skulle vara helt så enkelt. Tack för ett seriöst svar iallafall uppskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
14 minuter sedan, Polle. säger:

Din dator är tio år gammal. Visst kan du fortsätta att lägga ner tid och energi på den. Men jag tycker inte att det är värt det. Ibland får man ta förlusterna med datorer och gå vidare till nåt som fungerar och håller längre in i framtiden.

...

Visst går det att köpa nåt grafikkort och flasha det så det kanske fungerar. Men det är kortsiktigt och därför dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Polle.

Hajar den är sjukt gammal diggade den ville bara kolla med mer Mac kunniga här om det fans någon enkel lösning innan jag kastar den. Tack för att ni tog er tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
13 timmar sedan, Polle. säger:

Hajar den är sjukt gammal diggade den ville bara kolla med mer Mac kunniga här om det fans någon enkel lösning innan jag kastar den. Tack för att ni tog er tid.

Nja... sjukt gammal är den inte. Men med tanke på hur den verka må är det inte så mycket att lägga pengar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
marcushedenstrom

Skulle den kunna funka som skärm med Target display mode, trots att grafikkortet är trasigt kanske? Man borde också kunna använda den integrerade grafiken istället (som jag tror finns även i iMac) genom att ta bort drivrutinerna.

Då kan man ha den som skärm i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Man borde också kunna använda den integrerade grafiken istället (som jag tror finns även i iMac) genom att ta bort drivrutinerna

Vad jag förstår så finns det ingen integrerad grafik på iMac. Forskade på det innan jag köpte min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Så vitt jag vet har bara MacBook Pro 15" haft två kort. Ett integrerat när man är ute och en maffigare för inomhusbruk när man har tillgång till ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Mac Pro kunde ha fler än 2 kort........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
48 minuter sedan, Stereotypen säger:

Mac Pro kunde ha fler än 2 kort........

Det är sant. Begränsade mitt tänkande till vanliga Macar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
poi ran

Det man kanske kan göra är att köpa en annan liknande som har trasig skärm eller nåt, för en tusenlapp kanske, riva över grafikkortet, och sen bygga ihop 2 trasiga datorer till 1 fungerande. Kan ju vara ett kul projekt om inte annat. Och så räddar man en Mac från skroten :)

Jag har lite dålig koll på vilka imacar från 2010-2012, eller vad vi nu rör oss med, som går att ta grafikkort från, kan det rentav gå från 21-tummarna (även om de då nog har mindre kyllösning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Polle.

Poi Ran tack låter som ett kul projekt ju!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...