Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En del objekt kunde inte skrivas till ExFat extern hårddisk


Westbom
 Share

Rekommendera Poster

För att rädda bilder från min döende macbook air har jag köpt en extern hårddisk 1TB formaterat till ExFAT, jag drar över hela bildbiblioteket och det verkar gå bra till nästan klart. Då hänger den sig, wheel of death snurrar och det står ”åtgärnee kunde inte slurföras för en del objekt i bildbiblioteket kunde inte läsas eller skrivas.” På

den externa hårddisken har något tagit upp plats med det finns inga bilder att öppna. Hur ska jag göra? Hjälp! ?

D8E616D6-262B-4785-9BB1-BF9944B28EB0.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildbiblioteket fungerar dåligt eller inte alls på en ExFat-disk. Det handlar om att biblioteket egentligen är en specialmapp som bara fungerar på diskar formaterade för Mac. Det du måste göra är att formatera om den externa disken med Skivverktyg till formatet Mac OS Extended eller Apple File System. Vet inte hur mycket koll du har så jag tillägger att allt innehåll försvinner på disken när du formaterar den. Sen är det bara att kopiera över bildbiblioteket igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju också prova att exportera bildbiblioteket istället för att dra över det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag gjorde förmodligen bort mig. ?

jag testade på 3 sätt att rädda mina bilder. 1. Köpte med utrymme på Icoud så bilderna verkade (?) sparads där. 
2. Jag formaterade om hårddisken till Mac  och drog över bildbiblioteket. 
3. Clonade bildbiblioteket till hårddisken med carbon copy 

—> sen formaterade jag datorn (det var lite av huvudanledningen i projektet, för att se om den puggnar på sig). Efter jag gjort detta försökte jag läggs tillbaka bilderna. Det program(?) mapp(?) som kallas bildbibliotek tidigare finns inte längre i datorn. Inte ”bilder” heller. Så jag förstår inte hur Icloud ska funka nu när jag formaterat datorn. Känns hopplöst!
 

Alla bilder på mina tre barn verkar ha försvunnit?!

 

-hur får jag tillbaka de bilder som lagrats i Icloud till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to En del objekt kunde inte skrivas till ExFat extern hårddisk
28 minuter sedan, Westbom säger:

Tack, jag gjorde förmodligen bort mig. ?

jag testade på 3 sätt att rädda mina bilder. 1. Köpte med utrymme på Icoud så bilderna verkade (?) sparads där. 
2. Jag formaterade om hårddisken till Mac  och drog över bildbiblioteket. 
3. Clonade bildbiblioteket till hårddisken med carbon copy 

—> sen formaterade jag datorn (det var lite av huvudanledningen i projektet, för att se om den puggnar på sig). Efter jag gjort detta försökte jag läggs tillbaka bilderna. Det program(?) mapp(?) som kallas bildbibliotek tidigare finns inte längre i datorn. Inte ”bilder” heller. Så jag förstår inte hur Icloud ska funka nu när jag formaterat datorn. Känns hopplöst!
 

Alla bilder på mina tre barn verkar ha försvunnit?!

 

-hur får jag tillbaka de bilder som lagrats i Icloud till datorn?

Jag förstår inte riktigt hur du arbetar. Följer du arbetssättet som Apple föreslår?

Om vi tar den sista frågan:

Installera macOS. Programmet Bilder ingår sedan version 10.10 ungefär. Se till att du är inloggad på iCloud och har en stabil internetanslutning.

Ställ in iCloud-Bilder, (det som förut kallades iCloud bildbibliotek) enligt supportdokument.

Vänta! Det kan ta lång tid (timmar-dagar) tills dina foton är synkade mellan dator och moln.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

https://support.apple.com/sv-se/HT201313

om du vill ha en kopia av bilden lokalt lagrad på din dator eller hårddisk så går det att hämta ner från iCloud: https://support.apple.com/sv-se/HT209454

om du är osäker på vad som finns i ditt moln: använd en webbläsare, gå till iCloud.com, logga in med ditt Apple-id och sedan kan du börja leta!

Tur att barnen inte är försvunna i alla fall, bara bilderna som är osynliga.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Westbom säger:

Tack, jag gjorde förmodligen bort mig. ?

jag testade på 3 sätt att rädda mina bilder. 1. Köpte med utrymme på Icoud så bilderna verkade (?) sparads där. 
2. Jag formaterade om hårddisken till Mac  och drog över bildbiblioteket. 
3. Clonade bildbiblioteket till hårddisken med carbon copy 

—> sen formaterade jag datorn (det var lite av huvudanledningen i projektet, för att se om den puggnar på sig). Efter jag gjort detta försökte jag läggs tillbaka bilderna. Det program(?) mapp(?) som kallas bildbibliotek tidigare finns inte längre i datorn. Inte ”bilder” heller. Så jag förstår inte hur Icloud ska funka nu när jag formaterat datorn. Känns hopplöst!
 

Alla bilder på mina tre barn verkar ha försvunnit?!

 

-hur får jag tillbaka de bilder som lagrats i Icloud till datorn?

Jag hänger inte riktigt med... Det låter som att du gjort tre kopior av bildbiblioteket. Om vi tar det steg för steg:

 

1) Du formaterade alltså om den externa disken till ett mac-format?

2) Sedan kopierade du över bildbiblioteket (filen som heter Bilder-bibliotek och ligger i mappen Bilder) till den externa?

3) Du installerade om Mac OS till ett helt nytt fräscht system?

 

Om det stämmer så ska du ju bara dra över filen från den externa disken och släppa den i mappen Bilder.

Klart, slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tvingas om och om igen konstatera att Apples lösning för synkning i iCloud är väldigt svårt att förklara pedagogiskt. Jag ska villigt erkänna att jag är tvungen att lägga pannan i djupa veck varje gång.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack jag gjorde som det föreslogs när jag startade om datorn efter att ha formaterat. Den version som föreslogs var OS X 10.8.5 Hur bör jag göra då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag hänger inte riktigt med... Det låter som att du gjort tre kopior av bildbiblioteket. Om vi tar det steg för steg:

 

1) Du formaterade alltså om den externa disken till ett mac-format?

2) Sedan kopierade du över bildbiblioteket (filen som heter Bilder-bibliotek och ligger i mappen Bilder) till den externa?

3) Du installerade om Mac OS till ett helt nytt fräscht system?

 

Om det stämmer så ska du ju bara dra över filen från den externa disken och släppa den i mappen Bilder.

Klart, slut.

Ja jag gjorde precis så! Det trodde jag också det är bara att jag inte längre har någon mapp som heter ”bilder”. Hårddisken innehåller ca 200GB vilket är en rimlig mängd med tanke på bilderna men jag kan inte öppna dem och se någon bild i någon av mapparna.

0909FFB7-3FCC-46A3-B824-8D729D2AC3A0.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Westbom säger:

”åtgärden kunde inte slutföras för en del objekt i bildbiblioteket kunde inte läsas eller skrivas.”

Om din gamla dator är döende så kanske min fetstil i citatet är en korrekt beskrivning av problemet.

 

(För övrigt ett idiotiskt felmeddelande. Man vill ju veta om det är läsningen eller skrivningen som är problemet. :byrakrat: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Westbom säger:

Ok tack jag gjorde som det föreslogs när jag startade om datorn efter att ha formaterat. Den version som föreslogs var OS X 10.8.5 Hur bör jag göra då?

 

Vem föreslog? Var?

Versionen av OS X som du nämner, 10.8.5 är gammal, Mountain Lion, där var bildprogrammet iPhoto. I din inledningsbild i tråden ser det ut som du använder programmet Bilder.

Om din dator klarar nyare OS X ska du väl börja med att installera det. Vilket körde du senast?

Vad är det för macbook Air? Vilken är den nyaste OS X den klarar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Om din gamla dator är döende så kanske min fetstil i citatet är en korrekt beskrivning av problemet.

 

(För övrigt ett idiotiskt felmeddelande. Man vill ju veta om det är läsningen eller skrivningen som är problemet. :byrakrat: )

Ja hur döende den är försöker jag ta reda på. En ca 5 år gammal macbook air. Batteriet är slut och den är väldigt seg. Den var iallafall fylld av skit, massa dokument, program osv som jag inte längre behöver. Ville bara spara bilderna.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om batteriet är slut kan datorn gå saktare. Om hårddisken är full kommer datorn att sega. Så nytt batteri och/eller rensning av hårddisken KAN göra under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sefr säger:

Vem föreslog? Var?

Versionen av OS X som du nämner, 10.8.5 är gammal, Mountain Lion, där var bildprogrammet iPhoto. I din inledningsbild i tråden ser det ut som du använder programmet Bilder.

Om din dator klarar nyare OS X ska du väl börja med att installera det. Vilket körde du senast?

Vad är det för macbook Air? Vilken är den nyaste OS X den klarar?

Jag använde denna guide: https://www.enkelteknik.se/formatera-installera-om-och-aterstall-en-mac-dator

 

då fanns inte andra operativsystem att välja på än detta. 

F5E2A961-5ADE-479D-B256-A3AD2B64AEE2.jpeg

DCB799B4-5B96-41C6-AE7D-4684C7425EE3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Westbom säger:

 

... andra operativsystem att välja på ....

 

i instruktionen fanns ju flera alternativ angivna. Men strunt samma, du har ett OS som fungerar. Datorn är 2013 eller 2014 års modell, det går inte att se på de dumpar du gjort.

Den klarar nyare system som innehåller programmet Bilder.

Om du klickar på "programuppdatering" vad får du för möjligheter?

programuppdatering.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, sefr säger:

i instruktionen fanns ju flera alternativ angivna. Men strunt samma, du har ett OS som fungerar. Datorn är 2013 eller 2014 års modell, det går inte att se på de dumpar du gjort.

Den klarar nyare system som innehåller programmet Bilder.

Om du klickar på "programuppdatering" vad får du för möjligheter?

programuppdatering.png

Tusen tack för din tid!!! Klickar jag där öppnas app store och jag kan välja att uppdatera några program, ej operativsystem. Klickar jag på ”Uppdatera” får jag felmeddelande ”ett fel inträffade” (102)

1B5D6E15-BA01-464C-BB17-2B849C9F2B6E.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det var länge sedan jag körde din version, kommer inte ihåg detaljer och kan inte guida steg för steg.

Först kolla så jag är inloggad i Appstore.

Sedan inte uppdatera program i klump, bara ta ett i taget.

 

Den instruktion du följde tog nog inte hänsyn till att om man aldrig kört 10.12.4 eller senare så installeras det OS X som medföljde vid leverans vid tryck av vissa tangentkombinationer.

 

Jag skulle nu prova: i webbläsare Safari,( ingen annan!) gå till länken https://support.apple.com/sv-se/HT211683

gå till avsnittet Hämta macOS

där klicka på macOS Mojave 10.14, länken tar dig vidare

 

för den intresserade finns andra sätt, t ex göra startbar installerare på usb-minne

Redigerad av sefr
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...