Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföring från gammal MacBook Pro till ny Air


johan.almsen
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en MacBook Pro (13 tum, mitten 2012) och har just köpt en MacBook Air (Retina, 13 tum, 2020). Jag vill föra över ffa mina dokument och filer från den gamla till den nya, men gärna även användarinställningar osv. Jag startar upp Flyttassistenten enligt instruktioner, och datorerna får kontakt med varandra. Problemet uppstår när överföringen drar igång, eftersom jag tror att nätverket på gamla datorn är lite instabilt och kopplar ner ibland. Jag försökte köra den gamla med kabel och den nya på wifi, men då hittade inte datorerna varandra.

 

Så: har ni tips på hur jag kan få över allt på annat sätt? Kan jag koppla ihop datorerna med kabel på nåt sätt? Det är ju ett antal gig...

Redigerad av johan.almsen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått mig på Time Machine, men ska kanske ge det en chans. Jag har en extern hårddisk, kan jag använda den? Förutsatt att jag har adapter till Air.

 

Jag läste nånstans att man kan använda en Ethernet mellan datorerna. Stämmer det?

Redigerad av johan.almsen
Lägga till info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller oxå tar du en kopia av pron på externa disken mha tex superduper.https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html 

Anslut sedan denna externa disk till Air och använd flyttassistenten för att importera din användare, program mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, johan.almsen säger:

Jag har aldrig förstått mig på Time Machine, men ska kanske ge det en chans. Jag har en extern hårddisk, kan jag använda den? Förutsatt att jag har adapter till Air.

 

Jag läste nånstans att man kan använda en Ethernet mellan datorerna. Stämmer det?

Time machine fungerar otroligt bra och är väldigt enkelt att använda sej av. Det går alldeles utmärkt att använda en extern hårddisk 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Överföring från gammal MacBook Pro till ny Air
 Share



×
×
  • Skapa nytt...