Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med Foton från PC till iPad !!


PutteUppsala
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan. 
ska hjälpa morsan med att skrota datorn och hon ska bara använda iPad. Hon är bekant med iPad efter använt i några år nu. Men nu vill hon ha alla foton som ligger på PC till paddan. Inga jätte mängder men typ ca 5gb totalt. Jag vill inte synca över dom med iTunes för då går det ju inte att radera dom från paddan utan att behöva använda iTunes igen!! 
Min tanke om det går att använda bildström för att skicka dom från Pc och ta ner dom på paddan och kopiera in dom till kamerarullen . Men läst någonstans att dom laddas ner i lägre upplösning!?  Ett annat alternativ jag tänkte på går det att använda icloud filer för att ladda upp foto från Pc och kopiera in på paddan? Hon vill inte använda icloud bilder för hon vägrar betala 9kr/mån för mer utrymme!! 
Tips på alternativen.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildström är i fullupplösning så det är ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha är det!! Hade för mig att läste någonstans att det var i lägre upplösning när dom skickas till andra enheter. 
typ så här då. Ladda ner iCloud för Pc sen kopiera in alla foton från pc i Windows iCloud. Sen öppna bilder på paddan och då antar jag att man måste/behöver markera klistra in alla bilder från bildström mappen på paddan till kamerarullen där. Sen försvinner väl alla från bildström efter 30dagar. 
 

sen även lägga alla bilder från Pc på ett usb minne som backup. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, PutteUppsala säger:

Jaha är det!! Hade för mig att läste någonstans att det var i lägre upplösning när dom skickas till andra enheter. 
typ så här då. Ladda ner iCloud för Pc sen kopiera in alla foton från pc i Windows iCloud. Sen öppna bilder på paddan och då antar jag att man måste/behöver markera klistra in alla bilder från bildström mappen på paddan till kamerarullen där. Sen försvinner väl alla från bildström efter 30dagar. 
 

sen även lägga alla bilder från Pc på ett usb minne som backup. 

Ja det är i fullupplösning om det går från telefon till datorn.

 

142014635_Skrmavbild2020-12-03kl_10_11_16.thumb.png.ac6122ba7bc73c945890b0f26bd3be69.png

 

Men om bilderna har en lägre upplösning än 2048x1536 kommer dom inte att skalas ner.

 

En annan variant är att temporärt betala för mer iCloud utrymme och aktivera iCloud bildbibliotek och synka upp dom till molnet. På iPad ställa in "Hämta och behåll original" 

När man ser att alla bilder är nerladdade stänga av iCloud bildbibliotek.

Men det här en process som kan ta dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj.
”Tar Dagar” var inte det svaret jag ville ha inför julledigheten när jag ska hjälpa mor :)  

Det är från PC till ipad och iPhone och jag vet inte vilken storlek hon har på fotona. Men fotat med telefon och en vanlig digitalkamera typ. Så hon kanske inte behöver få nerskalade foton!!  
 Ok ska läsa på mera om iCloudbilder det kan ju iof vara ett alternativ!! Då kanske det går att tillämpa det samtidigt på både iPhone och IPad i samma veva.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, PutteUppsala säger:

Aj.
”Tar Dagar” var inte det svaret jag ville ha inför julledigheten när jag ska hjälpa mor :)  

Det är från PC till ipad och iPhone och jag vet inte vilken storlek hon har på fotona. Men fotat med telefon och en vanlig digitalkamera typ. Så hon kanske inte behöver få nerskalade foton!!  
 Ok ska läsa på mera om iCloudbilder det kan ju iof vara ett alternativ!! Då kanske det går att tillämpa det samtidigt på både iPhone och IPad i samma veva.  

Nej jag skrev "kan ta dagar" Det kan gå mycket snabbare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg dom på ett usb-minne. Det går snabbare men kostar mer än icloud om hon behöver komplettera med adapter för minnet till ipaden. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min otur så tar det nog en vecka?
 

Usb minnen har vi ligger men testat för längesedan och det gick inge bra då. Vet inte om det var att inte alla bilder med ”rätt” format gick att kopierar in i paddan. Sen måste väl typ alla filnamn på bilderna innehålla exakt 8 tecken? Eller vad det va. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, polken säger:

Lägg dom på ett usb-minne. Det går snabbare men kostar mer än icloud om hon behöver komplettera med adapter för minnet till ipaden. 
 

Hur ska dom bilderna sen kunna komma in i Bilder appen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska grotta ner mig lite mera i bildström och/eller iCloud bilder och se vad som fastnar i min skalle. Misstänker starkt att hennes bilder inte är så jätte högupplösta. Vet inte vad en vanlig äldre digitalkamera sparar i upplösning   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på guiden och där var det vi hade problem med tidigare. Då det finns bilder sparade från mail,mess mm


Apple-kameraadaptrar kan endast importera innehåll som tagits med digitalkameror. Det kanske inte går att importera innehåll som har fått nytt namn, redigerats eller kopierats till digitalkameran eller SD-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Ja det är i fullupplösning om det går från telefon till datorn.

 

142014635_Skrmavbild2020-12-03kl_10_11_16.thumb.png.ac6122ba7bc73c945890b0f26bd3be69.png

 

Men om bilderna har en lägre upplösning än 2048x1536 kommer dom inte att skalas ner.

 

En annan variant är att temporärt betala för mer iCloud utrymme och aktivera iCloud bildbibliotek och synka upp dom till molnet. På iPad ställa in "Hämta och behåll original" 

När man ser att alla bilder är nerladdade stänga av iCloud bildbibliotek.

Men det här en process som kan ta dagar.

Laddar man upp till icloudbibliotek direkt i iCloud Windows programmet? Hämta o behåll original blir dom kvar på både paddan och iPhone då när man stänger av iCloudbilder eller inte betalar längre/säger upp tjänsten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite lätt med min mac tillbaka till macen. Loggade in på mitt iCloud.com via webbläsaren och öppnade bilder mappen där i och testade att ladda upp en bild och sen laddade ner den igen och det gick ju smidigt.. Skulle det oxå funka att logga in på hennes iCloud.com från Pc ladda upp bilderna och sen gå in på iCloud.com/bilder appen sen gå via safari på paddan och iPhonen ladda ner dom där,,,, fast i iOS så kanske man behöver kopiera dom från iCloud.com/bilder och in i kamerarullen.. Eller är det bara en omständig väg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud bildbibliotek måste väl vara det överlägset enklaste alternativet?

Har du testat appen för Windows? https://support.apple.com/sv-se/HT205323

 

Och som du redan är inne på så går det att säga upp den utökade lagringsplanen när du är klar med synkningen.

Men för tusan.. 108Kr för ett års bekymmersfritt backupande må det väl vara värt?

Ska jag swisha morsan en hunka om det är knapert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nej jag har inte testat Windows appen har själv bara mac.. Haha jag har försökt att få henne att utöka för 9kr/mån men har int gått så bra då hon är principfast och ska inte betala för något hon inte "behöver". Och orolig att bilderna ligger på nätet och kan försvinna!!!. Men lutar åt att jag utökar åt henne så får hon se hur smidigt allt är. Hon kommer förmodligen behöva utöka ändå om hon ska ha både padda och iPhone med säkerhetskopiering o iCloud synk mm... 

Tar iCloud bildbibliotek det mesta i foto och små filmklipp?

Redigerad av PutteUppsala
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, PutteUppsala säger:

Haha jag har försökt att få henne att utöka för 9kr/mån men har int gått så bra då hon är principfast och ska inte betala för något hon inte "behöver"

Då är det väldigt enkelt. Låt henne ha sina problem för sig själv :)

Personer som jag hjälper och inte lyssnar lämnar jag helt enkelt och dom får lösa det själv.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, lappen71 säger:

Då är det väldigt enkelt. Låt henne ha sina problem för sig själv :)

Personer som jag hjälper och inte lyssnar lämnar jag helt enkelt och dom får lösa det själv.

jo håller med där till vissa personer. Men mor e alltid mor :) om än enkelspårig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, PutteUppsala säger:

jo håller med där till vissa personer. Men mor e alltid mor :) om än enkelspårig..

Betala det åt henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo blir nog så!! Är det bara att aktivera iCloud bilder på alla enheter och sen glömma!!? ”Det bara funkar” ? Efter alla bilder från Windows e uppladdat så är det bara att stänga av pc och skicka iväg den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hehe, jag är fantastiskt glad att min mor kan tänka sig att betala för iCloud. Vilket mörker om jag hela tiden skulle behöva supporta med back-ups och att tömma en full telefon. Nej, det är värt pengen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar åt att utöka iCloud. Det som ska övertalas är i nuläget att hon inte gillar att bilderna ligger i molnet där uppe. Men kommer nog ändra sig när hon ser hur bra det kommer funka mellan ipad/iPhone att hon kan se bilderna på båda enheterna (tror jag! Använder inte iCloud bilder själv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, PutteUppsala säger:

Lutar åt att utöka iCloud. Det som ska övertalas är i nuläget att hon inte gillar att bilderna ligger i molnet där uppe. Men kommer nog ändra sig när hon ser hur bra det kommer funka mellan ipad/iPhone att hon kan se bilderna på båda enheterna (tror jag! Använder inte iCloud bilder själv)

Lutar åt? ? Jösses att du orkar hålla på att krångla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...