Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte av RAM-minne iMac 21.5” late 2013


chth
 Share

Rekommendera Poster

Hej ni kunniga!

 

Jag har bestämt mig för att sparka lite liv i min gamla iMac 21.5” late 2013. Helst skulle jag ju köpa minst en ny, men nu har jag bestämt att prova det här i stället. Detta har jag tänkt:

- Sätta i en ny SSD SAMSUNG evo 860 500GB

- uppgradera från 8 till 16GB RAM.

(både SSD och RAM-minen är beställda)

 

Är förstås lite nervös över att öppna burken, men gillar ju pill så jag tror det kommer vara det minsta problemet. Det jag gärna får hjälp att svara på är följande. RAM-minnena jag beställde kom idag och jag tyckte verkligen att jag gjort min research om vad det skulle vara. När jag fick hem dem idag blev jag dock väldigt osäker. Dessa specs skrevs på Komplett.se där jag beställde dem:

 

16GB (2X8)

DDR3 SDRAM

SO DIMM 204-pin

1600MHz (PC3-12800)

CL11 (11-11-11-30)

icke ECC

1.35 V

dubbelkantig, ej buffrad

(står även Uppgraderingstyp: Systemspecifik)

 

På de jag fick hem står det dock på förpackningen:

DDR3L (spelar L någon roll?)

Compatible with:

MacBook/MacBook Pro

Mid 2010, Early 2011, Late 2011

iMac

Mid 2010, Mid 2011

I övrigt stämmer artikelnummer på minnena med specsen på hemsidan så det verkar ju stämma.

 

Min fråga: Kan jag installera dessa eller har jag gjort bort mig?


Tacksam för er kompetenta input!

 

/Musikern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, chth säger:

Kan jag installera dessa eller har jag gjort bort mig?

 

Det är frågan det. För 2011 ska ha PC3-10600, medan 2013 ska ha PC3-12800. Så vad står det på förpackningen egentligen?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, chth säger:

Hej ni kunniga!

 

Jag har bestämt mig för att sparka lite liv i min gamla iMac 21.5” late 2013. Helst skulle jag ju köpa minst en ny, men nu har jag bestämt att prova det här i stället. Detta har jag tänkt:

- Sätta i en ny SSD SAMSUNG evo 860 500GB

 

Eftersom det är ett mindre hvete att ta sig in bakom moderkortet OCH det finns ett PCIe-uttag för flashbaserad SSD så skulle jag varje dag i veckan stoppa in en sådan i stället för en vanlig SSD då den är i runda slängar 50% snabbare än den vanliga SSD i vanlig SATA-anslutning.

...

Observera också att Apple har en egen indelning av kontakter på sin flash-SSD så den som ligger på hyllan hos PC-nisse passar inte. Det blir till att köpa av en Applebutik eller av Trancend eller OWC. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste köpa "pizzahjulet", tejp och plastbitarna för att öppna iMacen förslagsvis genom iFixit. Stödet klarar du dig utan. Du bör/måste skaffa en spudger för att lossa alla kontakter. Läs sedan igenom iFixits instruktioner i DETALJ. Det finns mycket att ha sönder om man inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar @Telly82 och @Axelman!

Tanken är att byta både hårddisk och minnen. Verkar som att det kanske är överkurs att byta RAM-minnena när jag nattsuddat runt i forumet här. (hittade inte först :/)

Har kollat in båda guiderna på ifixit och har sett att RAM-minnesbytet har många moment och ser lite tricks ut. Men ingen minns en fegis....

 

@Telly82 det står inte om det är PC3-12800 någonstans på förpackningen, däremot på specsen på Komplett.se. Har dock Googlat på serienummer och det står samma sak på alla spelar jag hittat, dvs PC3-12800. Funkar de om det stämmer med 12800 alltså?

 

@Axelman jag är verkligen inte proffs på detta, men finns det alltså en annan typ av hårddisk att sätta in? Trodde att det var EVO 860 (eller motsvarande) som gällde?

Redigerad av chth
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, chth säger:

Funkar de om det stämmer med 12800 alltså?

Det borde de göra, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, chth säger:

@Axelman jag är verkligen inte proffs på detta, men finns det alltså en annan typ av hårddisk att sätta in? Trodde att det var EVO 860 (eller motsvarande) som gällde?

Det finns förutom vanlig SSD som EVO 860, Flashbaserade SSD som sätts på en PCIe-buss i stället för den vanliga långsammare SATA. På baksidan av moderkortet i din iMac finns en sådan kortplats. Men eftersom det är ett elände att demontera allt, gjorde jag inte det med min iMac late 2013 utan nöjde mig med att stoppa i en vanlig Samsung SSD typ 860 där den vanliga hårddisken satt. Datorn blev som ny!

...

Men eftersom du skulle byta RAM som innebär demontering av datorn så vore det grymt smart att utnyttja möjligheten att stoppa i en FlashSSD som är 50% snabbare än en vanlig SSD. Bifogar bild på en sådan FlashSSD. Minus är att Apple har en egen variant av kontakten så det är Applebutiker, OWC eller Trancend som har rätt variant.

Skärmavbild 2020-12-03 kl. 08.16.48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 2013 har en fyrkärnig processor som ger bra prestanda för att vara så gammal. Med en SSD tas en av två svagheter bort. Den andra är grafikkortet som var urrk redan när datorn var ny. Men så länge man inte spelar spel som är mer grafikintensiva än Tetris default_laugh.png.56e86733549e9bfd2dd25d82ad395064.png är det inga problem.

...

En SSD hjälper också brist på RAM-minne. När RAM-minnet blir fullt skrivs tillfälliga filer till hårddisken, sk chachefiler. Med en mekanisk hårddisk kan det gå riktigt segt då disken måste börja snurra, läsarmen flytta på sig och läsningen är inte särskilt snabb. En SSD läser omedelbart och läser snabbt. Det gör att tillfälliga filer hanteras SOM OM du skulle ha mer RAM. SSD ersätter inte mer RAM men kan bidra till att RAM räcker längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan en PCIe FlashSSD beställes, kontrollera att kontakten verkligen finns på baksidan av logikkortet.

Vissa modeller som inte beställdes med FusionDrive eller SSD från fabrik kan sakna den.

 

Jag personligen hade inte lagt de extra pengarna på en PCIe FlashSSD för en gammal 21,5" iMac från 2013.

Jag hade inte heller bemödat mig med att uppgradera RAM men en vanlig SATA-SSD hade det helt klart varit värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Men så länge man inte spelar spel som är mer grafikintensiva än Tetris default_laugh.png.56e86733549e9bfd2dd25d82ad395064.png är det inga problem.

Hahaha, ja jag är ingen gamer, men skulle iofs kunna tänka mig Tetris. Grafiken är inte viktig, kommer använda datorn till inspelning mest (LogicX) + vardagligt bruk och lite undervisning troligtvis. Har RAM-minnen hemma och väntar redan på Samsungdisken, så det får bli den setupen nu. När den blir för slö får det väl bli en ny dator helt enkelt. Funderar på en Mac mini då ev.

Tack för din utförliga input! Mycket värt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, SirKnasen säger:

Jag hade inte heller bemödat mig med att uppgradera RAM men en vanlig SATA-SSD hade det helt klart varit värt.

De är redan införskaffade tyvärr ? Var lite orolig att det skulle vara fel minnen bara, specsen på förpackningen tyckte jag inte riktigt stämde överens med de hos Komplett där jag beställde. 
Har du någon aning om skillnaden mellan DDR3 och DDR3L?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Telly82 säger:

Det borde de göra, ja.

Gött! Jag håller tummarna ? Finns det risk att skada något annars med tanke på specsen alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Men så länge man inte spelar spel som är mer grafikintensiva än Tetris default_laugh.png.56e86733549e9bfd2dd25d82ad395064.png är det inga problem.

https://www.firstpersontetris.com

Testa :) 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, chth säger:

Tack för din utförliga input! Mycket värt ?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, chth säger:

De är redan införskaffade tyvärr ? Var lite orolig att det skulle vara fel minnen bara, specsen på förpackningen tyckte jag inte riktigt stämde överens med de hos Komplett där jag beställde. 
Har du någon aning om skillnaden mellan DDR3 och DDR3L?

DDR3L/PC3L är 1,35V lågvoltsmoduler. Vanligt DDR3 har 1,5V

Lite googling ger att det borde vara rätt. Det står PC3L på mina originalminnen jag har i mina två 27" iMac 2013

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...