Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur Gömmer jag filer i iCloud?


Carmencita
 Share

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja gömma filer tillfälligt

Så jag kan endast se mappstrukturen, och inga filer 

Jag vill alltså gömma flera filer på en gång

Hur gör man det?

Redigerad av Carmencita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte frågan. Mitt spontana svar blir att lägga filer i mappar. Då syns bara mappar. Men jag anar att det inte är det du frågar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döp om de filer du inte vill se i Finder, så att de har en punkt allra först i filnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-12-01 kl. 08.29.36.jpg

Sen har du detta

https://macworld.idg.se/2.1038/1.702845/mac-skrivskydda-filer-mappar-sip

 

Eller så lägger du alla de filer du vill gömma på en USB-pinne  :D

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Förstår inte frågan. Mitt spontana svar blir att lägga filer i mappar. Då syns bara mappar. Men jag anar att det inte är det du frågar om.

Tittal på Google Drive. Den visar mappstrukturen separat. Så om du lägger alla dina filer där så ser du det jag vill se: mappstrukturen för sig, filerna för sig. Men jag vill inte lägga alla mina filer där, jag vill ha dem på iCloud.  

Redigerad av Carmencita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Carmencita säger:

Tittal på Google Drive. Den visar mappstrukturen separat

Posta gärna en skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger in bilden åt dig.

Axelman moderator

 

Skärmavbild 2020-12-01 kl. 19.07.13.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där har inget med att gömma filer att göra. Det har att göra med att visa mapparna separat från filerna.

 

Du kan ju testa detta:

https://www.macworld.com/article/3126388/how-to-list-folders-first-when-sorting-a-finder-window-in-macos-sierra.html

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Mac visar filer och mappar i alfabetisk ordning så de blir blandade, är störande. 
Jag vill alltid se mapparna först. Men det räcker inte. Jag vill se mappstrukturen endast

Det sättet jag kan komma på att ladda upp alla filer och mappar till Google Drive. Dropbox, OneDrive, iCloudDrive  visar inte mappar och filer visas separat. 

Redigerad av Carmencita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Hur Gömmer jag filer i iCloud?

Jag fattar nada. Om jag öppnar Finder så ser man bara mappstruktur. Men om jag slänger in filer mellan mapparna visas filerna. Så lägg alla filer i mappar så visas mapparna.

Skärmavbild 2020-12-01 kl. 19.14.57.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Carmencita säger:

Att Mac visar filer och mappar i alfabetisk ordning så de blir blandade, är störande. 

Jag tycker tvärtom. Himla irriterande att i Windows behöva rulla upp flera skärmsidor för att det visade sig vara en mapp "Ärendehantering" och inte ett dokument. I Mac ser man direkt under "ä" vad det är och var det ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Jag fattar nada. Om jag öppnar Finder så ser man bara mappstruktur. Men om jag slänger in filer mellan mapparna visas filerna. Så lägg alla filer i mappar så visas mapparna.

Skärmavbild 2020-12-01 kl. 19.14.57.png

Se länken som Telly skrev. Där står att default i Finder är att blanda samman mappar och filer, men kan ha mapparna samlade i en grupp överst med en inställning. Så du måste ha gjort den inställningen manuellt.  Man kan förstås lägga alla filer i mappar och det ger bäst översikt. Tycker jag. Jag vill inte ha mappar och filer blandade 

Redigerad av Carmencita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...