Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

avveckla dator - vad händer iCloud med alla filer?


MB1969
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

På jobbet har vi haft först iPads och sedan MacBook Air sedan många år tillbaka. Personligen har jag haft iPhone hela tiden och jag synkat allt privat i iCloud. Bilder, dokument etc. Jag har även haft en del privata datorer kopplade till molnet men de är relativt gamla nu. Saken är den att vi har fått nya PC-laptops. Det första jag skaffade var iCloud appar till PCn. Jag kan se mina filer där.

 

Vad händer nu? I morgon lämnar tillbaka den leasade MacBook Air. Den lär formateras direkt. Vad behöver jag säkerhetskopiera? Vad av innehållet i iCloud kommer att försvinna från iCloud? 

Vad heter denna process jag genomgår? vad ska jag söka på i supporten? Det är lätt att tro att allt blir som vanligt om denna dator försvinner. Misstänker att jag går på en eller flera minor. 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting kommer att försvinna från iCloud bara för att datorn formateras. Så länge du har tillgång till ditt Apple-ID så kommer all information som finns lagrad i iCloud att finnas kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, MB1969 säger:

Hej.

På jobbet har vi haft först iPads och sedan MacBook Air sedan många år tillbaka. Personligen har jag haft iPhone hela tiden och jag synkat allt privat i iCloud. ....

 

Vad händer nu? I morgon lämnar tillbaka den leasade MacBook Air. Den lär formateras direkt. Vad behöver jag säkerhetskopiera? Vad av innehållet i iCloud kommer att försvinna från iCloud? 

Vad heter denna process jag genomgår? vad ska jag söka på i supporten? Det är lätt att tro att allt blir som vanligt om denna dator försvinner. Misstänker att jag går på en eller flera minor. 

 

Tack på förhand!

har du samma apple-ID på jobbdator och privat-telefon?

I princip är det samma process som om du skulle sälja eller ge bort din MacBook, läs här t ex https://support.apple.com/sv-se/HT201065

vad säger/tycker/beslutar ditt arbetes IT-ansvarige?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, sefr säger:

har du samma apple-ID på jobbdator och privat-telefon?

I princip är det samma process som om du skulle sälja eller ge bort din MacBook, läs här t ex https://support.apple.com/sv-se/HT201065

vad säger/tycker/beslutar ditt arbetes IT-ansvarige?

Sven

Tack Sven! 
jag följde guiden och raderade min dator. 
 

Vad min arbetsplats IT avdelningen beträffar så skiljer den sig säkert från de flesta ”normala” arbetsplatser. Det blir säkert annorlunda nu med de nya PC datorerna. Nu har vi allehanda moln att tillgå. För några år sedan var det svindyrt med iCloud. Kommer du ihåg? Man kunde inte ta bort en fil i datorn utan att riskera att den försvann i molnet. Därav min ursprungliga fråga i tråden. 

Det blir mycket moln att hålla reda på när man byter plattform; iCloud , Google Drive, Microsoft Edge etc. 
 

tack än en gång

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, MB1969 säger:

Man kunde inte ta bort en fil i datorn utan att riskera att den försvann i molnet. Därav min ursprungliga fråga i tråden. 

Det kan man fortfarande inte.

Men att formatera en disk räknas inte som att "ta bort en fil" i detta sammanhang. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se vad som finns kvar i molnet. Disken är raderad / formaterad / tömd eller vad man nu vill kalla det. Mina viktigaste saker så som bilder mm är kopierade till annan disk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, MB1969 säger:

Mina viktigaste saker så som bilder mm är kopierade till annan disk. 

:yeahbaby:

(Fast varför inte ALLA saker? Diskar är billiga nu för tiden, särskilt under Black Friday och Cyber Monday.)

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har synk av Dokument och Skrivbord i datorn på iCloud, dvs att Dokument och Skrivbord ligger på iCloud, så försvinner det från iCloud om du tar bort från datorn - för då raderar du filen på iCloud. Mapparna ligger på iCloud, fast de syns i datorn - du jobbar mot iCloud när du lägger till och tar bort filer i Skrivbord och Dokument. Då skickar datorn en signal till iCloud att ta bort filen på iCloud. 

Formaterar du så görs det i Skivverktyg, den synkar inte till iCloud. Icloud har då ingen aning om att du formaterar i datorn, så allt som du har på iCloud finns kvar. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...