Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop äter upp minnet på min Mac!


Matador2003
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag har ett problem,. Jag arbetar med ganska stora bilder, psb-filer i PS. Problemet är att när jag öppnar dessa så frigörs det minne av min HD till Photoshop som det verkar. Det slutar ofta med att meddelanden kommer upp i PS att olika saker inte kan slutföras då minnet inte är tillräckligt i datorn. Detta är ett fenomen som tillkommit nu på slutet. Kikar jag på disken så ser jag att det försvunnit massor av minne till Photoshop troligen. Hur kan man ändra detta samt vad är normalt att ställa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det MacBook 15"? Vilken årsmodell? Hur mycket RAM-minne? Hur stor hårddisk? Vilket OS X? Vilken PS syftar du till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
bjoernowitsch

Hej! Hör jag mitt inlägg hemma här, eftersom Photoshop är inblandat? Hur som helst har mitt Creative Cloud, där jag använder Bridge och Photoshop börjat haka upp sig. Jag får en ständig badboll när jag försöker öppna en mapp med mina bilder i full storlek. Badbollen fortsätter snurra, och jag har försökt ominstallera mitt Mac OS. Problemet började i Big Sur med de senast uppdaterade Creative Cloud. Jag  är så trött på Adobes program nu, att jag försöker mig på andra i stället, som Pixelmator och Affinity, men de är väldigt krångliga att jobba med, eftersom jag alltid behöver konvertera från RAW till TIF eller PSD (Photoshops egna bildformat) innan jag kan jobba vidare med bilderna. Bridge och Photoshop har fungerat smidigt i några år, och jag använder dem i min MacBook Pro som jag köpte sommaren 2017 inför en resa, då jag behövde något smidigt att tanka mina digitala bilder på. Adobe har tvingat på mig ständiga uppdateringar, och till och med den näst senaste årgången, 2019, är för mycket för min MacBook Pro som just nu går på gamla Mojave, 10.14.6. Windows-användare har ju Corel Paint Shop Pro att ta till om de inte gillar Adobes program, så jag överväger att skippa min MacBook Pro och skaffa en Windows-dator i stället, så jag får större valfrihet mellan olika bildbehandlingsprogram. De företag som hela tiden uppdaterar sina programvaror, så att de till slut inte längre fungerar i datorerna efter ett fåtal år, är säkert styrda av maffian. De vill inte alls sina kunder väl, bara klämma pengar ur dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...