Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jimmy.P

Iphone 12 bryter samtal med Telenor

Rekommendera Poster

Jimmy.P

Hej. 

Sambon fick nya 12 Pro när den kom ut, vi märkte genast att den bröt samtalen väldigt ofta när man rörde på sig. Min första tanke var bugg i iOS, så när nästa uppdatering kom så hoppades vi att det skulle försvinna. Men icke...  Jag provade att plocka bort simkortet och istället lägga i E-Sim, men inte heller det hjälpte. 

När jag nu fick min 12 Pro Max så började mina bekymmer med att samtalen bröts. Idag efter ett samtal avbrutits 3 ggr på kort tid ringde jag upp Telenors tekniska support. 

Han erkände genast att dem faktiskt hade ett stort problem med just detta och att dem väntade på en uppdatering i systemet. Jag frågade om det var Telenor eller Apple felet låg hos och fick då svaret att fler operatörer har samma problem. Min kompis som kör med telia har inga problem med avbrutna samtal. Jag fick väldigt dåliga svar tillbaka, det lät som att han försökte dölja problemen och vem dem verkligen var hos. Min gissning är att samtalen bryts när telefonen byter mast och det gäller troligtvis de operatörer som använder sig utav samma master som telenor. Jag frågade vad jag kunde göra för att kringgå detta fel, då tyckte han att jag skulle köpa en äldre mobil...... Är det fler som har samma bekymmer. 

Fick inte heller något svar när han trodde att detta fel skulle vara avhjälpt heller, det hade varit så här sen iPhone 12 släpptes...

Jag skrev om detta på Telenors facebook sida men det inlägget plockades snabbt bort, så det är tydligt att dem försöker dölja detta fel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
TB-000

Rör du dig i ett område där Telenor kör 5G på försök? 
Har du testat att ställa in din iPhone så att den bara använder 4G?

(Inställningar -> Mobilnät -> Röst och data)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jimmy.P

Det var faktiskt min första tanke oxå att det hade med 5g mast att göra, (man har fortfarande i minnet när Tre släppte sin första 3g telefon....) och det första jag testade var faktiskt bara ha på 4g istället för 5g auto. Men det hjälpte inte alls, problemet har bara fortsatt, tycker även det har eskalerat på senare tid med fler avbrutna samtal. 

Han på Telenor supporten sa dock att det borde bli åtgärdat under kommande vecka, men det var inget han kunde lova. Dem har ju försökt att komma till rätta med detta sedan 12 pro släpptes så det verkar inte vara någon quick fix på detta. 

Det som retar mig mest är att dem försöker dölja att dem har detta problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatildaB

Hej! Jag har precis samma problem! Har 12 mini och det är helt hopplöst. Har också telenor! Kvarstår era problem? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jimmy.P

Våra telefoner iPhone 12 Pro och 12 Pro Max har fortsatt bryta samtalen, men det var bättre denna helg än förra då den kunde bryta samtalen hur många ggr som helst :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Jobbigt problem......hoppas det löser sig.

:crossfingers:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mannenpataket

Lika illa här 12 mini och Telenor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatildaB

För er kännedom så har jag mailat(eftersom jag inte kan ringa) till telenor och skrivit att jag omöjligt kan behöva betala fullt för ett abonnemang som jag inte kan ringa med. Får se vad svaret blir.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jimmy.P

Jag blir galen på att den bryter samtalen hela tiden samt att telenor gör allt dem kan för att dölja detta problem. Igår 15 december så fungerade inte 4g nätet alls (iaf inte för oss i Västerås) Inga uppgifter någonstans om att dem hade drift problem. Min gissning är att dem försökte göra någon uppdatering på masterna. ??

Är det någon mer som fått det konstaterat från Telenor att dem har problem med att alla iPhone 12 bryter samtal? Vore ju tex trevligt om det skrevs om detta på tex Macworlds sida där även dem pratat med tekniker från telenor så detta problem kommer upp till ytan. Det har varit så här sedan iphone 12 släpptes nu :( @MatildaB Har du fått något svar från Telenor ännu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatildaB

Ja detta är inget roligt problem😕. Har inte fått svar men stod att det kunde ta ca 14 dagar med svar. Iaf kvarstår problemet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ingredijenz

Exakt samma problem. Extremt irriterande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jimmy.P

Jag pratade återigen med telenor angående detta. Teknikern jag talade med var väl medveten om problemet och att ärendet fortfarande var öppet men att sluttiden för en fix var framflyttat 1 månad framåt från den 18 december. 

Dock så har dem släppt en operatörs uppdatering som man hittar om man går in under inställningar - Allmänt och därefter Om, då ska det ploppa upp en Operatörs uppdatering. Dock har jag sen jag uppdaterade den inte pratat jätte mycket i telefon, men de lilla jag har pratat så har den inte brutit nå samtal då iaf. Så kanske är det åtgärdat med den uppdateringen? Men dem har inte gått ut med varken att dem har problem eller om det nu finns en fix. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mannenpataket

Jag har fått operaratörsuppdateringen för ett par dagar sen och inget samtal har brutits efter det. Märkligt och jag skulle gärna fått en förklaring ändå. Har det med växlingen mellan 4g till 5g att gör? Men strunt samma, hade igår ett samtal på 5 timmar och 2 minuter utan en brytning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Skydiver1973

Har exakt samma problem återigen med Telenor! Hade dessa problem för ca 5 år sedan när jag använde Apple också vilket resulterade i flera månader med felsökning samt att jag var tvungen att skriva ner alla samtal som bröts varje gån så de kunde få en ”bild” av det hela. Till sist gick jag över till Comviq/Tele2 och hade ej några problem alls under dessa åren förrän jag var dum nog att portera över mitt nr igen till telenor när jag köpte 12 PRO Max. Fick besked att felet ligger hos Apple och att Telenor inte kan avhjälpa felet på något sätt!! Detta var det dummaste som Apple hört talas om så på måndag 28/12 reklamerar jag min portering samt köpet och återgår till Comviq/tele2 snarast. Telenor har visat sig vara både lögnaktiga och inkompetenta samt ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Wag

Har haft detta problem med både min frus och min 11 pro och även Telenor Wi-Fi samtal. Upplever mycket stor förbättring sen operatörsuppdateringen. Är det nån som vet om det även varit samma problem med 11 pro? Skulle vara skönt att veta om det är detta som varit problemet eftersom vi nu beställt 12 PRO båda två...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ingredijenz

Sedan ett tag tillbaka har det funkat för mig igen. Dock ej gjort någon operatörsuppdatering, bara vanlig systemuppdatering. 

Peppar peppar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
cokeman
2020-12-24 12:58, mannenpataket säger:

Jag har fått operaratörsuppdateringen för ett par dagar sen och inget samtal har brutits efter det. Märkligt och jag skulle gärna fått en förklaring ändå. Har det med växlingen mellan 4g till 5g att gör? Men strunt samma, hade igår ett samtal på 5 timmar och 2 minuter utan en brytning..

Vilken version av operatörs uppdateringen har du?

Redigerad av cokeman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mannenpataket
9 minuter sedan, cokeman säger:

45.1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ingredijenz
4 timmar sedan, cokeman säger:

Ios 14.3 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ingredijenz
4 timmar sedan, cokeman säger:

Slog mig nu att du inte svarade mig haha 🙈 

Hittade rätt nu och jag har också 45.1. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Wag

Ja jag har 45.1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
cokeman
6 timmar sedan, Ingredijenz säger:

Slog mig nu att du inte svarade mig haha 🙈 

Hittade rätt nu och jag har också 45.1. 

Ok. Det är den senaste. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
m@nge

Har iphone 12pro max och använder vimla (som är telenor). Har förvisso 45.0 och har inte märkt av några avbrutna samtal. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mannenpataket
16 minuter sedan, m@nge säger:

Har iphone 12pro max och använder vimla (som är telenor). Har förvisso 45.0 och har inte märkt av några avbrutna samtal. 

Men grattis! Varför är du du inne på denna tråden då? 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
m@nge
8 minuter sedan, mannenpataket säger:

Men grattis! Varför är du du inne på denna tråden då? 😂

Ja förutom att det är ett forum där man ger inputs , kan det vara intressant för ngn (inte dig) att det HAR fungerat med 45.0 och det kan man gärna meddela telenor. 

Trevlig ton du har förresten. 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...