Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya OS kommer inte upp i App Store


Tobetti
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tyvärr aldrig uppdaterat OS då det aldrig kommit upp i App store. Heller inte "Om den här datorn" och "Programuppdateringar", då står det bara att inga uppdateringar finns. Jag har bara Yosemite idag. Hur gör jag för så att jag kan börja uppdatera igen? Räcker med Catalina till att börja med.

 

Försökte även ladda ned macOSUpdCombo10.15.7.dmg från apple.com, men står bara skadad när jag öppnar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator, det verkar som att den köptes med Yosemite, 2014-2015? Då borde den nog kunna köra Catalina, även om det inte är helt säkert, har inte riktig koll på vanliga Macbook. (Imac, Macbook Pro och Air från 2012+ ska klara Catalina). 

Har du SSD i datorn? Catalina sägs funka rätt dåligt utan SSD. Möjligt att även Mojave gör det. 

Efter att du kollat att din säkerhetskopia (TimeMachine eller liknande) är korrekt kan du se om följande länk fungerar:

 

https://support.apple.com/en-us/HT211683 Här listas direktlänkar till de olika operativsystemen på App store. Själv har jag visserligen Catalina på en av mina laptops, men jag är kvar på Mojave eftersom det inte strulat med 32-bitsprogram som man kanske råkar ha, exempelvis. 

Fungerar inte länken ovan så går det ändå att på andra sätt ladda hem Mojave eller Catalina.
http://dosdude1.com/software.html Här väljer man OS man vill ha, startar appen, laddar från appen ner operativsystemet. Man behöver inte göra någon USB-installerare, det är bara för datorer som inte stödjer operativsystemet man vill installera. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dator:

MacBook Air (13tum, tidigt 2014)

Processor 1,4 GHz Intel Core i5

Minne 4 GB 1600 MHz DDR3

Grafik Intel HD Graphics 5000 1536 MB

OS X Yosemite 10.10.5

Flashlagringsutrymme 251 GB

 

Vilket OS tror du är bäst att jag håller mig till? Så datorn fortfarande klarar av det bra.

 

Edit: I App Store står det fortfarande "Inga uppdateringar finns", men när jag går in på "Köpt" så laddades nu "El Capitan" ned. Jag måste väl inte installera alla OS i ordning, jag kan köra på t.ex Catalina direkt från din länk?

Redigerad av Tobetti
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator kommer att kräva en firmwareuppgradering för att kunna boota från APFS-volymer, som både Mojave och Catalina använder. Jag räknar med att Apples installerare gör den uppdateringen automatiskt oavsett vilket system du väljer. Men du ska kunna gå direkt från Yosemite till Catalina enligt vad Apple skriver på https://support.apple.com/en-us/HT211683 . Jag skulle nog avvakta lite tills fler har svarat, och oavsett ha en färsk säkerhetskopia. Det gör ingen skada att gå via El Capitan först, bara lite extra tid antar jag. 

Det som är "sämst" med din dator är minnesmängden, men du har snabb lagring som kan kompensera en del. Jag kör Mojave på en avgjort långsammare dator än din, med bara lite mer minne (6GB). Catalina har egentligen inte högre krav, men tydligen fler "barnsjukdomar". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierar med Time Mashine just nu, någon timma kvar. Så jag avvaktar och ser om någon mer svarar. Om det anses dumt att installera Catalina direkt eller om jag måste göra annan åtgärd först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...