Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pris begagnad MacPro 2009 + 24-tum skärm


MalinN
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan! 
Hoppas någon här kan hjälpa mig! Jag har en MacPro tidigt 2009 med en 24-tums skärm och undrar nu vad jag möjligen kan sälja den för? Här kommer lite info:


Mac Pro tidigt 2009

Version: OS X Yosemite 10.10.5

Processor: 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon

Minne: 6GB 1066 MHz DDR3 ECC

(3x2GB, finns plats för ytterligare en minnesmodul)

Startskiva: Macintosh HD

Grafik: NVIDIA GeForce GT 120 512 MB

Lagring: 640 GB SATA-enhet

 

 

Skärm: 24-tum Apple LED Cinema Display

 

Hör av er om ytterligare information behövs. 
 

Tacksam för alla svar! 
/Malin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att svara på, jag personligen skulle inte ge mer än ett par tusen för en sån gammal dator om jag överhuvudtaget skulle köpa den alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara så gammal Mac har den ändå lite pulver under huven. Relativt sett. Men med tanke på hur stor den är, hur mycket ström den drar är intresset möjligen som kuriosa för någon nörd. 500:- ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, MalinN säger:

Hejsan! 
Hoppas någon här kan hjälpa mig! Jag har en MacPro tidigt 2009 med en 24-tums skärm och undrar nu vad jag möjligen kan sälja den för? Här kommer lite info:


Mac Pro tidigt 2009

Version: OS X Yosemite 10.10.5

Processor: 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon

Minne: 6GB 1066 MHz DDR3 ECC

(3x2GB, finns plats för ytterligare en minnesmodul)

Startskiva: Macintosh HD

Grafik: NVIDIA GeForce GT 120 512 MB

Lagring: 640 GB SATA-enhet

 

 

Skärm: 24-tum Apple LED Cinema Display

 

Hör av er om ytterligare information behövs. 
 

Tacksam för alla svar! 
/Malin

 

Det bästa är att sälja såna här saker på Tradera. Då får du vad någon är beredd att betala. Gå till tradera.com och gör en "Avancerad sökning". Då kan du söka på Mac Pro eller Apple LED Cinema Display och kryssa i rutan "Avslutade auktioner". Där kan du se ungefär var priserna brukar hamna. Jag gissar att du kan få kanske nästan en tusenlapp för datorn och kanske lika mycket för skärmen om den fortfarande är bra. Ett problem är fraktkostnaderna för dessa tunga pjäser, så du får hoppas på att det finns köpare i närheten som kan hämta.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar! Sorgligt att en dator som var så dyr i inköp, i princip saknar värde nu...men visst, den är gammal. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett 2GB Apple Originalmine till en Mac Pro 2009 ligger i "bra att ha" lådan och skräpar.

Du kan få det för 25kr eller vad nu två frimärken går på. Höjer kanske värdet på datorn med detsamma ?

PM:a din adress om du vill ha det

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, MalinN säger:

Tack så mycket för alla svar! Sorgligt att en dator som var så dyr i inköp, i princip saknar värde nu...men visst, den är gammal. ?

Så har det alltid varit. Det är den perfekta affärsidén att tvinga folk att köpa nytt hela tiden. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro 2009 är en fantastiskt fin burk, men idag är det mest chassit som är användbart. Prestandamässigt springer ju laptopar cirklar runt den. 

Som jag ser det finns det dock ett par målgrupper. Dels den som kanske sitter på äldre program, musikprogram exempelvis, och vill kunna köra äldre versioner, kanske rentav äldre operativsystem typ Snow Leopard. Det går även att montera mycket intern lagring, skivbrännare, etc. Bränner man exempelvis skivor är interna brännare överlag av bättre kvalitet än externa. Jag tror absolut att 8GB minne är bättre än 6GB, så kan man sätta i lite extra kan det gynna en försäljning, även om nog köparen får räkna med att köpa SSD eftersom hårddisken är en verklig flaskhals i den här Mac Pron. 

Det ligger några Mac Pro på Tradera, priserna ligger rätt lågt. En del burkar verkar lite skamfilade, andra verkar bra. 

 

Nästa målgrupp är sådana som jag, som vill bygga en Mac av "PC-delar". Jag är ingen spekulant, men vet att andra modifierar Mac Pro och sätter in modern PC-hårdvara för att köra "Hackintosh" eller Windows. För en sådan person kan chassit utan vidare vara värt en tusenlapp eller mer om det är i fint skick (ska man lägga ner tid på att modifiera vill man nog att utgångsläget ska vara bra, dvs, inga repor, bucklor etc). Mycket stilig burk, Mac Pro. (Inte de senare varianterna, men det är en annan fråga)

 

Det är ju trist att datorer tappar i värde, men Mac från 2008-2009 har ändå hållt ganska bra. Lite värre för de sista av Powermacarna (2004-2005) och första av intelmacarna (2006), de blev omoderna ganska fort. 

Redigerad av poi ran
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

Så har det alltid varit. Det är den perfekta affärsidén att tvinga folk att köpa nytt hela tiden. :pinch:

Ja visst, så är det ju! Helt emot min livsfilosofi!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, poi ran säger:

Mac Pro 2009 är en fantastiskt fin burk, men idag är det mest chassit som är användbart. Prestandamässigt springer ju laptopar cirklar runt den. 

Som jag ser det finns det dock ett par målgrupper. Dels den som kanske sitter på äldre program, musikprogram exempelvis, och vill kunna köra äldre versioner, kanske rentav äldre operativsystem typ Snow Leopard. Det går även att montera mycket intern lagring, skivbrännare, etc. Bränner man exempelvis skivor är interna brännare överlag av bättre kvalitet än externa. Jag tror absolut att 8GB minne är bättre än 6GB, så kan man sätta i lite extra kan det gynna en försäljning, även om nog köparen får räkna med att köpa SSD eftersom hårddisken är en verklig flaskhals i den här Mac Pron. 

Det ligger några Mac Pro på Tradera, priserna ligger rätt lågt. En del burkar verkar lite skamfilade, andra verkar bra. 

 

Nästa målgrupp är sådana som jag, som vill bygga en Mac av "PC-delar". Jag är ingen spekulant, men vet att andra modifierar Mac Pro och sätter in modern PC-hårdvara för att köra "Hackintosh" eller Windows. För en sådan person kan chassit utan vidare vara värt en tusenlapp eller mer om det är i fint skick (ska man lägga ner tid på att modifiera vill man nog att utgångsläget ska vara bra, dvs, inga repor, bucklor etc). Mycket stilig burk, Mac Pro. (Inte de senare varianterna, men det är en annan fråga)

 

Det är ju trist att datorer tappar i värde, men Mac från 2008-2009 har ändå hållt ganska bra. Lite värre för de sista av Powermacarna (2004-2005) och första av intelmacarna (2006), de blev omoderna ganska fort. 

Tusen tack för ett informativt och bra svar!!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...