Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdaterade från Catalina till Big Sur logga in loop


venacava
 Share

Rekommendera Poster

Uppdaterade min iMac 2018 till big sur. Fungerade bra första dagarna men nu har jag hamnat i en loop där jag ombedd logga in. Sedan dröjer det inte många sekunder innan datorn loggas ut. 
hur löser jag detta? Läste om att starta om i cmd S-läge. Vad för prefix skall man ange?? 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en "säker start" 

Stäng av datorn, starta om och håll ner skift, sedan ombeds du logga in.

När den är klar med uppstarten, gör du en omstart för att kommer ur säker start.

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.669616/starta-mac

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte :( samma strul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte :(

nät jag startade om ur safe mode så fastnar jag i uppstartsbilden

F5A43675-28E7-46E2-B81C-0A1F35AFB863.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte värt och testa detta först? 
om det nu kan vara adminkontot som strular?? 
I och med att jag skapar ett nytt adminkonto är mina filer och bibliotek intakta??

E8419BEA-CF90-42FB-8BBF-2D2276392870.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävlar. Cmd S funkar inte heller. Låser sig vid uppstarten. Nu blir jag orolig!! Ska jag behöva installera om datorn???? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom nyss in på cmd S efter otaliga försök. Men ovanstående kommandon fungerar inte 

2C8C6D85-EE51-4BB5-8375-69BF57A8AA44.jpeg

Redigerad av venacava
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lönt att nollställa mbr cache i detta fall? Vill väldigt ogärna ominstallera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, venacava säger:

Är det lönt att nollställa mbr cache i detta fall? Vill väldigt ogärna ominstallera..

Varför ogärna ominstallera?

Blåsa hela datorn, ominstallera macOS och läsa tillbaka användardata från backup borde ha löst ditt problem för länge sen eller är du genuint intresserad av vad exakt som har gått snett och hitta en lösning för att åtgärda det specifika problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar ju bara en massa tid. Nåja håller på att köra timemachine på säkert läge just nu. Får formatera och köra en ren och fin big sur installation. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, venacava säger:

Tar ju bara en massa tid. Nåja håller på att köra timemachine på säkert läge just nu. Får formatera och köra en ren och fin big sur installation. 
 

Så du hade ingen backup sedan tidigare? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, sista backupen 2018 december med timemachine. Nåja nu har jag snart en pinfärsk om ett par timmar. Tur att man sitter i teamsmöte idag ;)

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, venacava säger:

Jodå, sista backupen 2018 december med timemachine. Nåja nu har jag snart en pinfärsk om ett par timmar. Tur att man sitter i teamsmöte idag ;)

Senaste backupen är 2år gammal?!?! ?

Det är ju en stationär iMac du har, varför låter du inte backupdisken vara ansluten konstant?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag backupat igår och idag. Timemachine säkerhetskopiorna syns i listan på återskapa från timemachine. 
en fråga bara. Skall formatera min hårddisk, men varför har jag två hårddiskar på intern?

och vad menas med att den delas av fem volymer? Bifogar bilder. 
 

skall jag formatera bägge? Adatok betyder data på ungerska om någon undrar :)

8C88D961-E97B-4A03-B164-A8B11E440375.jpeg

446243BA-5482-4260-8B94-59F77D1262BD.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på innehåll och välj "Visa alla enheter"

Markera den fysiska interna hårddisken och välj att radera den. Skapa en ny Macintosh HD

 

Apple har valt att separera systemet och användardatan med två partioner/volymer

Installationen av macOS fixar detta på nytt automatiskt.

Förutom de två synliga volymerna finns även dolda volymer som inte visas i skivverktyg.

Även dessa skapas på nytt vid installation av macOS.

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt. Då kör jag radering på behållaren under fusion drive. 
 

är det apfs jag skall välja? Eller Mac OS extrended? 
Har avsikt att installera om big sur

AAC05A57-3BBE-4F30-9181-E1DB8826F13C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om du väljer APFS eller macOS Extended Journalförd, macOS installationen konverterar automatiskt om till APFS

 

Du bör kunna markera Fusion Drive och klicka radera och skapa en ny Macintosh HD

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering. Då var formatering och ominstallation via timemachine klar. 
Hela datorn är precis som den var innan tidigare missöde inträffade. 
stort tack till alla inblandade. blir ju alltid lite nojig kring formatering. Faktiskt första gången som jag återställer via tm, var oerhört smidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...