Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Felkod "-1 008F" vid ominstallation; svårknäckt!


Mattias_99
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Den korta varianten: Det här felet kommer upp när jag försöker ominstallera min MacBook Air (Late 2018) från extern installationsdisk:

 

127116415_800069007209679_6658787511943804106_n.thumb.jpg.3645415a8a799cc4de7c4cf0b3d50716.jpg

 

Den långa varianten:

 

Jag tyckte datorn gick lite trögt och hade cloggad hårddisk. Så jag använde en installations-USB jag hade sedan tidigare för att formatera om hårddisken.

 

Dock visade det sig att själva installationsfilerna på USBn var korrupta:

 

125864966_395381368477558_6916819159082823599_n.thumb.jpg.2a23a306d13b83db6483a14a8930cb6a.jpg

 

Så jag skapade en ny installationsenhet på en extern hårddisk, med hjälp av en annan mac (på det vis som anges här: https://support.apple.com/sv-se/HT201372).

 

Men: När jag startar installationen från den hårddisken kommer först den här skärmen, under som tar cirka 10 minuter.

 

126029919_887270422025408_5631627334667067580_n.thumb.jpg.ad59fc0bb4f01ab1077697a63feec259.jpg

 

Därefter dör allt med denna skärmen:

 

127116415_800069007209679_6658787511943804106_n.thumb.jpg.3645415a8a799cc4de7c4cf0b3d50716.jpg

 

Jag har testat följande:

- Att göra en ny installerare, på en annan extern hårddisk och med en annan OS-version (alltså testat både Mojave och Catalina). Samma fel.

- Att boota en annan mac med installeraren. Funkar bra.

- Att boota den här macen med min gamla installations-USB (den vars installationsfiler var korrupta). Funkar bra, dvs. datorn hamnar inte i felet ovan utan öppnar i recovery-läge som vanligt:

 

126240877_383904393027993_627764047103996568_n.thumb.jpg.6b84bef45bf779664924d9280c4f05be.jpg

 

Kan inte logiskt felsöka detta. Det verkar inte vara hårdvarufel, eftersom den gamla installations-USBn funkar. Men det verkar inte heller vara fel på de nya installerarna, eftersom jag gjort två olika som dessutom fungerar på en annan mac. 

 

Alla idéer och förslag mottages tacksamt!

Redigerad av Mattias_99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en datumbugg. I reoveryläget, sista bilden, testa att ändra datum i Terminalen.

 

Läs mer här: https://www.filiotech.com/blog/support/change-date-recovery-mode/

 

Vilket datum? Ja, säg det. En teori är att det handlar om utgångna certifikat. Då skulle ett datum något år tillbaka kanske fungera.

 

Men felet kan bero på något helt annat. Det har inte blivit lättare att installera om Mac OS X med tiden, den saken är klar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Löst nu, tack vare länken som @Stereotypen tillhandahöll (och som jag inte hittade eftersom jag begåvat nog bara googlade på "-1008F" och inte "1008F" ?).

 

 Hur som, till eventuella framtida läsare:

 

Problemet, som uppstår när installationen kopplar till internet recovery, löses genom att stänga av datorns aktiveringslås genom ta bort den från "Hitta min iphone" på icloud och "Mina enheter" på iphone. Därefter verkade det som om man behövde vänta ett par timmar innan det funkade.

 

(Det var alltså inget moment 22, eftersom man kunde ta bort aktiveringslåset även från andra enheter)


Eftersom det inte funkade direkt, nollställde jag även SMC och NVRAM/PRAM samt avregistrerade mig från apples betaprogram, som tipsades om i trådarna, men jag tror att jag egentligen bara hade behövt vänta lite.

 

Antagligen bättre att använda den inbyggda återställningen istället, som @polken föreslog. Började med formatering av startdisken av gammal vana.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...