Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Orange plupp vid samtal


Frigolitman
 Share

Rekommendera Poster

Bör man vara orolig om orange plupp dyker upp när man pratar i telefon? 

 

 

Citat

 

Orange plupp – mikrofonen

På Mac finns ingen indikator för en aktiv mikrofon, men IOS 14 visar en orange plupp istället för en grön när enbart mikrofonen och inte kameran är aktiv. Båda kan inte vara aktiva samtidigt, utan systemet utgår från att du förstår att om kameran är på så kan mikrofonen också vara på. Video är nog för de flesta ett större integritetshot än ljud.

 

Precis som med kameran kan du stänga av tillgång till mikrofonen i integritetsinställningarna för appar du inte vet behöver lyssna. Och precis som kameraindikatorn visas mikrofonindikatorn oavsett om ljudet spelas in eller inte.

 

 

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.740118/gron-orange-plupp-ios-14?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2FFPjt+%28MW%3A+MacWorld%3A+20+senaste+nyheterna%29

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej varför skulle du vara det?  Det står klart och tydligt vad den har för funktion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej varför skulle du vara det?  Det står klart och tydligt vad den har för funktion. 

orange pricken på iPhone
Pixabay

Börjar den orange pricken på din iPhone plötsligt lysa, då bör du vara uppmärksam, kort så betyder det att du är avlyssnad.

Jag tror att de flesta känner en viss oro över att någon app man installerat på sin mobil inte är vad den utger sig för att vara, att den jobbar med ”andra saker” i bakgrunden utan vår vetskap.

Men i den senaste iPhone-uppdateringen har Apple nu lagt till en ”varning” som varnar när din mikrofon eller kamera aktiveras. Det betyder att om någon app spelar in dig i hemlighet så får du reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Lampan lyser ju eftersom telefonappen använder mikrofonen.

Tycker det där är konstigt,  ljuger vissa för att göra oss nervösa eller? 

 

Citat

Den orange pricken på din iPhone som varnar för otillbörlig avlyssning

 

Tjejen och jag har samma modeller på telefonen och samma IOS. Det märkliga är att på hennes lyser inte orangea pluppen när hon pratar i telefon men på min gör det.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Frigolitman säger:

Tycker det där är konstigt,  ljuger vissa för att göra oss nervösa eller?  

Ja naturligtvis så har Apple implementerat denna funktion bara för att göra dig nervös.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph168c4bbd5/14.0/ios/14.0#iph9ef4b863d

Citat

Obs! En orange indikator visas överst på skärmen varje gång en app använder mikrofonen (utan kameran). Varje gång en app använder kameran (inklusive när kameran och mikrofonen används tillsammans) visas en grön indikator. Ett meddelande visas också överst i Kontrollcenter när en app nyligen har använt kameran eller mikrofonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Ja naturligtvis så har Apple implementerat denna funktion bara för att göra dig nervös.

 

Då har dom valt ut vissa telefoner slumpmässigt där man kan se den orangea pluppen. Lite konstigt när den går igång på min telefon men inte på tjejens när det är samma modell och samma IOS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Frigolitman säger:

Då har dom valt ut vissa telefoner slumpmässigt där man kan se den orangea pluppen. Lite konstigt när den går igång på min telefon men inte på tjejens när det är samma modell och samma IOS. 

Nej den visas på alla som har iOS 14 och senare. Din teori är felaktig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Nej den visas på alla som har iOS 14 och senare. Din teori är felaktig

Teori? Det var flickvännen som uppmärksammade det på min telefon, jag testade ringa hennes, på min kom de upp plupp men inte på hennes. Bad henne ringa mig, inget på hennes men på min kom det upp orange plupp. Det här blir sista inlägget till dig!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Frigolitman säger:

Teori? Det var flickvännen som uppmärksammade det på min telefon, jag testade ringa hennes, på min kom de upp plupp men inte på hennes. Bad henne ringa mig, inget på hennes men på min kom det upp orange plupp. Det här blir sista inlägget till dig!

Det är vad du påstår ja och något som går emot iOS 14 funktion. 

Då har hon en defekt telefon som ni får lämna in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Frigolitman säger:

Bör man vara orolig om orange plupp dyker upp när man pratar i telefon? 

Svaret på din fråga är NEJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Frigolitman säger:

Jag har tittat på det där, det enda jag har i kontrollcenter är ficklampa och kamera. Men där kan jag inte se att någon av de två använt. 

Alltså om du öppnar kontrollcenter alldeles efter ett telefonsamtal (orange plupp) så visas et text högst upp som säger ungefär "telefonen använde mikrofonen".

Ficklampor har sällan behov av mikrofoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...