Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fotografering: Ändra default till 16:9, samt låsa upp bildförhållandet

TommyS

Rekommendera Poster

Jag lyckas inte hitta hur man ändrar defaultinställningen för kameran från 4:3 till 16:9. 

Hur man tar en bild i 16:9 är jag med på men så snart jag startar kameran igen så är den tillbaka i 4:3-läget. 

Likaså lyckas jag inte hitta hur man låser upp (?) så att man i "klippa-läget" vid bildredigering kan dra så som man önskar i höjd- resp breddläge. 

?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71
45 minuter sedan, TommyS säger:

Jag lyckas inte hitta hur man ändrar defaultinställningen för kameran från 4:3 till 16:9. 

Hur man tar en bild i 16:9 är jag med på men så snart jag startar kameran igen så är den tillbaka i 4:3-läget. 

Likaså lyckas jag inte hitta hur man låser upp (?) så att man i "klippa-läget" vid bildredigering kan dra så som man önskar i höjd- resp breddläge. 

?

Du trycker på den gula pilen så kommer valet fram på andra sidan.

IMG_2169.thumb.PNG.812f91ed145f56c0a473a178362e2581.PNG

Länk till inlägg
lappen71

Du trycker där pilen visar så kommer valet forma fritt längst ner.

IMG_7A0AEB4CF78C-1.thumb.jpeg.91d25625c9de571d47a03d43d8d22ba8.jpeg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
14 minuter sedan, lappen71 säger:

Snygg dator. Ser snabb ut.

Länk till inlägg
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Såhär ser det ut hos mig. 

Pilen är inte gul (kan leva med det ?) och pekar åt andra hållet, ser jag.

Jag kan klicka där också såklart, på "min pil", men med det har jag inte lyckats ändra default utan nästa gång jag drar igång kameran så har det varit 4:3 igen. 

264C4742-5C65-43AA-9E4A-4F0C72BA40E6.jpeg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Du trycker där pilen visar så kommer valet forma fritt längst ner.

IMG_7A0AEB4CF78C-1.thumb.jpeg.91d25625c9de571d47a03d43d8d22ba8.jpeg

Okidoki!

Lite halvskumt verkar det, när jag testar i detta nu, som om default är Forma fritt (som jag önskar) vid 4:3 men icke vid val av 16:9. 

Länk till inlägg
lappen71
1 minut sedan, TommyS säger:

Såhär ser det ut hos mig. 

Pilen är inte gul (kan leva med det ?) och pekar åt andra hållet, ser jag.

Jag kan klicka där också såklart, på "min pil", men med det har jag inte lyckats ändra default utan nästa gång jag drar igång kameran så har det varit 4:3 igen. 

264C4742-5C65-43AA-9E4A-4F0C72BA40E6.jpeg

Du har inte klickat på den därför som den är vänd åt andra hållet och den blir gul först efter man gjort det.

Länk till inlägg
lappen71
1 minut sedan, TommyS säger:

Okidoki!

Lite halvskumt verkar det, när jag testar i detta nu, som om default är Forma fritt (som jag önskar) vid 4:3 men icke vid val av 16:9. 

Va? Fattar ingenting vad du menar.

Länk till inlägg
3 minuter sedan, lappen71 säger:

Du har inte klickat på den därför som den är vänd åt andra hållet och den blir gul först efter man gjort det.

?

Då måste den ha visat sin gula sida hos mig tidigare också, för jag har tidigare hittat 16:9-läget och ändrat till det.   

Får dyka vidare, fota, imorgon - och se om jag kan få den att stanna i 16:9 sen då, för det har jag alltså inte lyckats med tidigare - när jag ändrat från 4:3. 

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Återgår till 4:3, hela tiden. 

Kan alltså (såklart) ta foton i 16:9-format men måste manuellt gå in och ändra det, när jag skall plåta. Inställningen ”sparas” inte, av ngn outgrundlig anledning. 

I annat case så visade sig förklaringen vara ”företags-telefon” (arbetsgivarens icke ändringsbara setup), månne förklaringen även för detta... ?

Länk till inlägg
lappen71
8 minuter sedan, TommyS säger:

Återgår till 4:3, hela tiden. 

Kan alltså (såklart) ta foton i 16:9-format men måste manuellt gå in och ändra det, när jag skall plåta. Inställningen ”sparas” inte, av ngn outgrundlig anledning. 

I annat case så visade sig förklaringen vara ”företags-telefon” (arbetsgivarens icke ändringsbara setup), månne förklaringen även för detta... ?

Denna måste vara aktiverad. 

13F8EC16-917F-4060-8050-40C7F2AB6952.thumb.jpeg.b492e569905e8a6895ac3d8c16509f42.jpeg

• Gilla 1
  • Tack 1
Länk till inlägg

På min iPhone så väljer den samma bildformat som jag använde sist så det är lite konstigt att din telefon inte gör det. 

Det finns en inställning (Inställningar->Kamera->Förvalsinställningar) där du kan ställa in att kamera appen ska starta i samma läge som du avslutade den. Det är inte inställt så hos mig men den kommer ändå ihåg ifall det är 16:9 eller 4:3 jag tog sist. 

Tog du en bil när du provade ifall kameran kom ihåg inställningen?

Länk till inlägg

Rättelse.

Såhär är min inställd och då kommer den ihåg 4:3 eller 16:9 en kortare stund (någon minut). 

Sen går den tillbaka till 4:3. 

7E59AB4E-D8E9-4CC4-B9E5-0773C9FAFE77.png

Redigerad av Mr Walker
Länk till inlägg
14 minuter sedan, lappen71 säger:

Denna måste vara aktiverad. 

13F8EC16-917F-4060-8050-40C7F2AB6952.thumb.jpeg.b492e569905e8a6895ac3d8c16509f42.jpeg

That´s the one, lösningen! 

??

• Gilla 1
Länk till inlägg
TommyS

”Del 2” löses inte av den inställningen, ser jag nu. 

Forma fritt i editeringsläget i Bilder kan man till synes inte få som default. Längre. (Så var det hos mig förr. I äldre iPhone/iOS.)

Varje gång jag går in där så är till synes 16:9 valt, när jag skall beskära bilden. 

A3F51AD9-2546-445B-B3CD-3B8FF2C9D030.jpeg

Länk till inlägg
lappen71
34 minuter sedan, TommyS säger:

”Del 2” löses inte av den inställningen, ser jag nu. 

Forma fritt i editeringsläget i Bilder kan man till synes inte få som default. Längre. (Så var det hos mig förr. I äldre iPhone/iOS.)

Varje gång jag går in där så är till synes 16:9 valt, när jag skall beskära bilden. 

A3F51AD9-2546-445B-B3CD-3B8FF2C9D030.jpeg

Men vad spelar det för roll i vilket format den startar i när du alla fall ska ändra format? Letar du efter ”fel” bara för att ha något att göra?

Länk till inlägg
lappen71

Forma fritt utgår ifrån vilket format bilden har från början. Är den i 16:9 startar den utifrån det, är den 4:3 startar den utifrån det. 

Länk till inlägg
TommyS
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, lappen71 säger:

Letar du efter ”fel” bara för att ha något att göra?

? Ehh... nä. 

(1 månad mellan inläggen skvallrar om prion.?

5 timmar sedan, lappen71 säger:

Forma fritt utgår ifrån vilket format bilden har från början. Är den i 16:9 startar den utifrån det, är den 4:3 startar den utifrån det. 

Det är bra, å logiskt.

Uttrycker möjligen det inte begripligt men om jag (som en jämförelse och försök till förtydligande) öppnar upp ett foto för redigering (och väljer Beskär-kommandot) i min iPad så är inte bildförhållandet/formatet låst utan man kan ”dra i rutan” helt fritt.   Direkt. 
Precis på det sättet var det i tidigare iPhone (8) och min enkla fundering kring denna långt ifrån stora fråga gällde om det är någon inställning som jag ”missat”, i den aktuella iPhonen (11).

Redigerad av TommyS
Länk till inlägg
lappen71
8 minuter sedan, TommyS säger:

Uttrycker möjligen det inte begripligt men om jag (som en jämförelse och försök till förtydligande) öppnar upp ett foto för redigering (och väljer Beskär-kommandot) i min iPad så är inte bildförhållandet/formatet låst utan man kan ”dra i rutan” helt fritt.   Direkt.

Exakt vad man kan göra på en iPhone också. Därför som det heter "Forma fritt"

Länk till inlägg
TommyS
2021-01-03 20:55, TommyS säger:

Uttrycker möjligen det inte begripligt men om jag (som en jämförelse och försök till förtydligande) öppnar upp ett foto för redigering (och väljer Beskär-kommandot) i min iPad så är inte bildförhållandet/formatet låst utan man kan ”dra i rutan” helt fritt.  Direkt

2021-01-03 21:05, lappen71 säger:

Exakt vad man kan göra på en iPhone också. Därför som det heter "Forma fritt"

Inte exakt. Default är fotot "låst" till 16:9-format vid editering. I iPhonen (11). Man måste alltså manuellt skifta till Forma fritt.

Medan det, Forma fritt, är just default i iPaden (och i tidigare iPhone8). 

Länk till inlägg
lappen71
1 timme sedan, TommyS säger:

Inte exakt. Default är fotot "låst" till 16:9-format vid editering. I iPhonen (11). Man måste alltså manuellt skifta till Forma fritt.

Medan det, Forma fritt, är just default i iPaden (och i tidigare iPhone8). 

Suck...men det var inte det du skrev faktiskt.

Men nej det är ingen inställning utan det är bara så.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...