Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad ansträngda ögon

Villekalle

Rekommendera Poster

Hej!

Funderat ett tag på att bli helt "papperslös" i skolan. Därför funderar jag nu med att komplettera min laptop med en iPad och Apple pencil. 

Varför jag tänker att det kan vara en bra idé är att det är enklare att organisera och hålla reda på vad man skrev och när man skrivit det. Det är även enklare att göra finare och mer lättlästa anteckningar och iPad:en skulle antagligen hålla under hela min utbildning. Man har ju en tråkig tendens av att slänga gamla anteckningsböcker eller att inte titta igenom dem.

Några negativa argument är väl ansträngda ögon och att en iPad lätt kan sno åt sig min uppmärksamhet som egentligen ska gå till plugget.

Vad har ni som använder en padda till att föra anteckningar på skola och/eller jobb för erfarenheter av detta? Främst undrar jag då om ansträngda/sämre ögon och om det är lätt att förlora koncentrationen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En iPad har väldigt bra kontrast vilket är bra för personer med synproblem, och hjälper till att undvika ansträngda ögon för alla. (Beror naturligtvis också på hur du ställer in det t.ex. med storlek på text.)

Angående att stjäla uppmärksamhet så skulle jag säga att det beror på vad du är för person, vilken typ av skola det är, o.s.v. 

Allmänt finns väl en tendens att fippla med inställningar på iPad eller dator, när man med papper och penna bara kan anteckna eftersom de inte har inställningar.

En iPad är antagligen mera stöldbegärlig än dina anteckningsböcker. Antagligen lättare att slå sönder också. Hur du väger in det beror på vad du är för person, vilken typ av skola det är, o.s.v. 

Det är länge sedan jag gick i skolan, men jag använder iPad på jobbet.

För mig har det dock blivit så att Ipad är mest referensbibliotek och att-göra-listor. Seriösa anteckningar/protokoll gör jag på datorn. 

Redigerad av TB-000
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...