Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple: Windows på Mac M1 är "upp till Microsoft"


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Tja. Jag använder på olika sätt Windows ca 5 timmar per dag på jobbet. Sitter gärna 5 timmar framför MacOS hemma (om än oftast på "PC"). Jag måste dock, och jag har använt Windows sedan Windows 2, säga att skillnaden mellan MacOS och Windows inte har varit lika stor som nu sedan just Windows 2. Till MacOS fördel. Ok, med "nu" menar jag egentligen Windows 8, som var det OS som drog ner Windows i det röriga träsk det nu förtvivlat försöker kravla upp ur. Windows 3 - 7 var väl jämförbara med samtida MacOS på de flesta sätt enligt min ringa mening. (Då räknar jag NT3-4 och Windows 2000 också, för arbetsdatorer, jag körde dock gärna NT4 hemma då det hade NTFS som filsystem - vilket på många sätt var bättre än FAT16/32 (eller HFS, min fru hade Mac då men inte jag))

 

Jag har de senaste 10 åren föredragit MacOS som hemdatorsystem framför Windows, även om jag dualbootat en del speciellt för 7-10 år sedan. Jag använder MacOS säkert 95% av tiden. Men skulle jag bli tvingad att välja _1_ system så skulle jag nog tyvärr bli tvungen att välja Windows. Därför att det fortfarande finns program som inte går att köra på MacOS.  Så för mig är Windowskompatibla Macar, eller MacOS (via Parallels, VMware, eller i nödfall Crossover/Wine) ett absolut måste. Men jag tror det löser sig.  

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, poi ran säger:

Tja. Jag använder på olika sätt Windows ca 5 timmar per dag på jobbet. Sitter gärna 5 timmar framför MacOS hemma (om än oftast på "PC"). Jag måste dock, och jag har använt Windows sedan Windows 2, säga att skillnaden mellan MacOS och Windows inte har varit lika stor som nu sedan just Windows 2. Till MacOS fördel. Ok, med "nu" menar jag egentligen Windows 8, som var det OS som drog ner Windows i det röriga träsk det nu förtvivlat försöker kravla upp ur. Windows 3 - 7 var väl jämförbara med samtida MacOS på de flesta sätt enligt min ringa mening. (Då räknar jag NT3-4 och Windows 2000 också, för arbetsdatorer, jag körde dock gärna NT4 hemma då det hade NTFS som filsystem - vilket på många sätt var bättre än FAT16/32 (eller HFS, min fru hade Mac då men inte jag))

 

Jag har de senaste 10 åren föredragit MacOS som hemdatorsystem framför Windows, även om jag dualbootat en del speciellt för 7-10 år sedan. Jag använder MacOS säkert 95% av tiden. Men skulle jag bli tvingad att välja _1_ system så skulle jag nog tyvärr bli tvungen att välja Windows. Därför att det fortfarande finns program som inte går att köra på MacOS.  Så för mig är Windowskompatibla Macar, eller MacOS (via Parallels, VMware, eller i nödfall Crossover/Wine) ett absolut måste. Men jag tror det löser sig.  

Kunde inte låta bli att räkna lite.

Säg att man jobbar 45 hela arbetsveckor under ett år, det blir 225 arbetsdagar, alltså totalt 1125 Windowstimmar, vilket inte ska stå för mer än 5 % av datortiden. Det innebär att du använder datorer ca 22500 timmar per år.

Du om någon skulle nog ha nytta av Apples senaste prestandaskutt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-23 11:28, Mattiasgbg säger:

Kunde inte låta bli att räkna lite.

Säg att man jobbar 45 hela arbetsveckor under ett år, det blir 225 arbetsdagar, alltså totalt 1125 Windowstimmar, vilket inte ska stå för mer än 5 % av datortiden. Det innebär att du använder datorer ca 22500 timmar per år.

Du om någon skulle nog ha nytta av Apples senaste prestandaskutt.

Ja, på jobbet har vi PC med touchscreen, då det går snabbare än tangentbord eller mus för det vi gör. På min hemdator använder jag givetvis Windows så lite som möjligt, 5% var nog lite i överkant. Det är säkert sant att jag skulle dra nytta av Apples prestandaskutt, men sannolikt ganska lite, jag slösurfar redan ganska fort som det är :) Jag var kanske lite otydlig med det där med jobbdatoranvändande visavi hemdatoranvändande, även om jag önskar att jag hade så många timmar på hemmaplan per år...
Min erfarenhet är f.ö att fler använder Mac hemma än på arbetet, förmodligen hänger det ihop med att iphone blivit så vanlig. 

Angående VMWare fusion etc så är prestandaförlusten enligt mina erfarenheter liten vad gäller CPU-beräkningar, däremot blir filhantering långsammare, så ägnar man sig åt redigering av stora filer osv i Windowsmiljö kan det finnas en vits att göra det via Bootcamp. Om man däremot renderar x264, och vill göra det i Windowsmiljö pga bättre stöd för Avisynth och Vapoursynth exempelvis, så går det rätt bra virtuellt då det inte riktig är hårddiskarna som sätter stopp där. (Däremot kan grafikkort ibland utnyttjas bättre i bootcamp). 

Jag har förhoppningar om att VMWare eller Parallels ska fixa Windows på något sätt även pp M1-macar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...