Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildbehandlingsprogram


Hertha
 Share

Rekommendera Poster

GIMP fungerar på mac, så är du van med det kan du fortsätta med det.

Sedan finns hur många som helst till på mac: Acorn, pixelmator, Affinity photo, Affinity Designer, Apples Förhandsvisning, Apples Bilder, Photoshop, ...

Redigerad av TB-000
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples medskickade program Bilder är relativt kompetent. Många funktioner och bra fungerande funktioner. Det är inte bara ett bildförråd så gräv djupare där innan du går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt engelsk version för min iMac...vad heter programmet/appen då?

Alltså Axelmans rekommendation "Bilder"

Redigerad av Hertha
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Hertha säger:

Jag har valt engelsk version för min iMac...vad heter programmet/appen då?

Alltså Axelmans rekommendation "Bilder"

Photos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Hertha säger:

Jag har valt engelsk version för min iMac...vad heter programmet/appen då?

Alltså Axelmans rekommendation "Bilder"

Ja du vet.... :ThumbsUp:

Skärmavbild 2020-11-20 kl. 15.54.01.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, TB-000 säger:

GIMP fungerar på mac, så är du van med det kan du fortsätta med det.

Sedan finns hur många som helst till på mac: Acorn, pixelmator, Affinity photo, Affinity Designer, Apples Förhandsvisning, Apples Bilder, Photoshop, ...

Fotor Photo Editor verkar ha det mesta...men min önskan att markera, rita pilar, säg, illustrera/komplettera/klippa ut i en befintlig bild verkar inte gå. "Bildbehandlingsprogram" var nog epitet. HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Hertha säger:

Fotor Photo Editor verkar ha det mesta...men min önskan att markera, rita pilar, säg, illustrera/komplettera/klippa ut i en befintlig bild verkar inte gå. "Bildbehandlingsprogram" var nog epitet. HJÄLP!

Då använder man Förhandsgranskaren. Vad den heter på engelska har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat det mesta som har med bildbehandling att göra fastnade jag för Affinity Photo. Jag hade tur för när jag skulle ladda ner och betala dök det upp ett kampanjpaket, där man för 1000:-  fick både Affinity Photo, Affinity Designer samt Nic Collection. Nu några år senare är jag helnöjd.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Då använder man Förhandsgranskaren. Vad den heter på engelska har jag ingen aning om.

Preview.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Hertha säger:

Fotor Photo Editor verkar ha det mesta...men min önskan att markera, rita pilar, säg, illustrera/komplettera/klippa ut i en befintlig bild verkar inte gå. "Bildbehandlingsprogram" var nog epitet. HJÄLP!

Pixelmator tycker jag är utmärkt för det. 
https://www.pixelmator.com/pro/

Annars skulle jag rekommendera Corel Draw för Mac, som är ett fantastiskt kompetent programpaket för allt som har med illustration, ritande, DTP, bildbehandling att göra. 
https://www.coreldraw.com/en/product/coreldraw/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Raphael säger:

Pixelmator tycker jag är utmärkt för det. 
https://www.pixelmator.com/pro/

Annars skulle jag rekommendera Corel Draw för Mac, som är ett fantastiskt kompetent programpaket för allt som har med illustration, ritande, DTP, bildbehandling att göra. 
https://www.coreldraw.com/en/product/coreldraw/

Inte behövde du ta bort inlägget ditt heller :)

Jag är usel på svenska så då kan du tänka dig hur värdelös jag är på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Hertha säger:

Pixelmator verkar vara precis det jag behöver ? Tack lappen71!

Du tackar fel person :) Det är @Raphael du ska tacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Hertha säger:

Pixelmator verkar vara precis det jag behöver ? Tack lappen71!

Vad är det du saknar i Bilder/Photos?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Axelman säger:

Vad är det du saknar i Bilder/Photos?

Det jag saknar i Bilder/Photos och som gör att jag använder Pixelmator (och ibland Affinity Photo, men Pixelmator är mer lättanvänt tycker jag) är just att manipulera bilderna mer. Klippa ur saker, lägga in text, flytta omkring, lägga olika lager, även ritfunktioner. Bilder är ju mest ett program för justering av färger och kontrast, skärpa och utsnitt osv. Bilder är mer Lightroom, så detta är ju skillnaden mellan Lightroom och Photoshop så att säga. Som jag förstod det på trådskaparen så önskar han något som är som typ Photoshop. Och Pixelmator är ett bra alternativ, även Affinity Photo. 

Det finurliga nu, som jag säger till trådskaparen, det är att Bilder/Photos kan köra externa program. Man kan alltså ha bilderna i Bilder/Photos och sedan anropa ett externt program (t ex Pixelmator, Affinity Photo eller något annat). Bilden öppnas i t ex Pixelmator och när man har redigerat klart så sparas bilden tillbaks i Bilder. Det är så jag jobbar. Jag har alla mina bilder i Bilder, men jag använder Pixelmator etc med de bilderna vid behov, utan att flytta bilderna ur Bilder. Funktionen använd extern redigerare är riktigt smarrig. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Raphael säger:

Det jag saknar i Bilder/Photos och som gör att jag använder Pixelmator (och ibland Affinity Photo, men Pixelmator är mer lättanvänt tycker jag) är just att manipulera bilderna mer. Klippa ur saker, lägga in text, flytta omkring, lägga olika lager, även ritfunktioner. Bilder är ju mest ett program för justering av färger och kontrast, skärpa och utsnitt osv. Bilder är mer Lightroom, så detta är ju skillnaden mellan Lightroom och Photoshop så att säga. Som jag förstod det på trådskaparen så önskar han något som är som typ Photoshop. Och Pixelmator är ett bra alternativ, även Affinity Photo. 

Det finurliga nu, som jag säger till trådskaparen, det är att Bilder/Photos kan köra externa program. Man kan alltså ha bilderna i Bilder/Photos och sedan anropa ett externt program (t ex Pixelmator, Affinity Photo eller något annat). Bilden öppnas i t ex Pixelmator och när man har redigerat klart så sparas bilden tillbaks i Bilder. Det är så jag jobbar. Jag har alla mina bilder i Bilder, men jag använder Pixelmator etc med de bilderna vid behov, utan att flytta bilderna ur Bilder. Funktionen använd extern redigerare är riktigt smarrig. 

Låter väldigt bra. Själv så "rätar" jag bara upp mina privata bilder enklast möjliga och använder inte ens hälften av vad Bilder kan. Men jag märker att Bilder är underskattat. Det är mycket mer än ett simpelt "skicka-med" program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Axelman säger:

Låter väldigt bra. Själv så "rätar" jag bara upp mina privata bilder enklast möjliga och använder inte ens hälften av vad Bilder kan. Men jag märker att Bilder är underskattat. Det är mycket mer än ett simpelt "skicka-med" program. 

Jag tror det är av gammal vana att dissa Bilder för när det kom så hade det inte alls dom funktioner som finns nu.

Personligen anser jag också att det räcker för 99% av användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag tror det är av gammal vana att dissa Bilder för när det kom så hade det inte alls dom funktioner som finns nu.

Personligen anser jag också att det räcker för 99% av användarna.

99% är nog att ta i men jag tror definitivt att man underskattar programmet. Det har ju dessutom inget "fancy" namn. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

 

 

Skärmavbild 2020-11-21 kl. 14.33.50.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

?

 

 

Skärmavbild 2020-11-21 kl. 14.33.50.png

Är det rakvatten vi ser? Har du gått å blitt krokig? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Om man vill manipulera bilder behöver man något annat än Bilder. Till exempel Förhandsvisning... :whistling:

 

lo.jpg.67b6b01ec56ce7ea7caa3a217a5a4862.jpg

 

1133298942_lo5.jpg.81c8e93c97dcc182cb4842eaaaeb9cb4.jpg

Om man försöker fånga lodjur med lasso så förökar de sig?? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Axelman säger:

Är det rakvatten vi ser? Har du gått å blitt krokig? :whistling:

Det är en japansk whiskey :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...