Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPods Pro


mikaellq
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har äntligen efter tio månaders användning kommit underfund med hur åtminstone jag bör placera mina AirPods Pro i mina öron.

 

Det på den nio månader gamla bilden ovan är fel. Det gjorde att de aldrig satt stadigt med öronen som stöd.

 

Benet på AirPods Pro ska i princip peka nästan rakt framåt som på bilden nedanför. Med de största topparna. Det känns också. Sluter så tätt mot öppningen till hörselgången att jag får vara försiktig när jag ska ta av mig dem. :ThumbsUp:

 

A6B7D036-336E-468E-B9E8-7CF1E96F2C1F.jpeg

FCB0D502-C77F-49BA-8C53-C0334C3B20F1.jpeg

De åker av, läser några kapitel i en bok, de åker på igen, sitter perfekt, lyssnar på musik, de åker av igen, äter middag, diskar, sätter mig i soffan och stoppar dit mina AirPods Pro igen, sitter fortfarande PERFEKT!

 

Så jag tror mig ha hittat precis rätt teknik för att ta på mig mina AirPods Pro och sätta dem i ganska exakt rätt läge med benen framåt. 👍

 

Apple kunde gott ha förklarat detta, på ett ungefärligt, allmängiltigt sätt så att jag åtminstone haft en idé från start.

 

Apple tillverkar världens bästa digitala apparater och OS men SUGER på dokumentation. <_< 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag har också problemet med att de alltid åker ur öronen. 
 

Jag köpte nya toppar (lånar ditt ord för jag kommer inte på något bättre) av memory foam och de sitter kvar men de är ju porösa och går snabbt sönder. 
 

Jag ska prova riktningen framåt! Tack för tipset! 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

De åker av, läser några kapitel i en bok, de åker på igen, sitter perfekt, lyssnar på musik, de åker av igen, äter middag, diskar, sätter mig i soffan och stoppar dit mina AirPods Pro igen, sitter fortfarande PERFEKT!

 

Så jag tror mig ha hittat precis rätt teknik för att ta på mig mina AirPods Pro och sätta dem i ganska exakt rätt läge med benen framåt. 👍

 

Apple kunde gott ha förklarat detta, på ett ungefärligt, allmängiltigt sätt så att jag åtminstone haft en idé från start.

 

Apple tillverkar världens bästa digitala apparater och OS men SUGER på dokumentation. <_< 

Ditt öra är felformat, mina sitter som på Apples bilder, alltså som på din gamla bild.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ditt öra är felformat, mina sitter som på Apples bilder, alltså som på din gamla bild.

Sitter de i dina öron länge, bekvämt och säkert då? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Sitter de i dina öron länge, bekvämt och säkert då? :) 

Från ca 9-16 idag, sedan behövde jag ladda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Mr Walker säger:

Intressant, jag har också problemet med att de alltid åker ur öronen. 
 

Jag köpte nya toppar (lånar ditt ord för jag kommer inte på något bättre) av memory foam och de sitter kvar men de är ju porösa och går snabbt sönder. 
 

Jag ska prova riktningen framåt! Tack för tipset! 

Iden tror jag att AirPods ska inte bara sitta delvis tryckta mot hörselingången utan också stödjas av underdelen av håligheten där den sitter. När man ser hur örat är format och hur dessa AirPods Pro är formade så kan man förstå att det bästa är om maximalt av undersidan av AirPods Pro (försiktigt markerat i rött) vilar mot örat för gott stöd.

 

Om man dessutom observerar hur toppen på APP är lite vända uppåt och hamnar rakt in mot hörselingången när den rödmarkerade underdelen vilar bekvämt i sin helhet mot nederdelen av örat.

 

De flesta fattar nog detta utom vissa göteborgare. :) 

 

airpodspro.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, mikaellq säger:

Iden tror jag att AirPods ska inte bara sitta delvis tryckta mot hörselingången utan också stödjas av underdelen av håligheten där den sitter. När man ser hur örat är format och hur dessa AirPods Pro är formade så kan man förstå att det bästa är om maximalt av undersidan av AirPods Pro (försiktigt markerat i rött) vilar mot örat för gott stöd.

 

Om man dessutom observerar hur toppen på APP är lite vända uppåt och hamnar rakt in mot hörselingången när den rödmarkerade underdelen vilar bekvämt i sin helhet mot nederdelen av örat.

 

De flesta fattar nog detta utom vissa göteborgare. :) 

 

airpodspro.jpg

Jag rekommenderar dig att inte klassa folk som oförstående baserat på killgissningar.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag rekommenderar dig att inte klassa folk som oförstående baserat på killgissningar.

Empiri är inte killgissning. Och jag ber dig i min tur att inte killgissa om min anatomi. :P 

Jag tycker att attityderna här varit väldigt barnsliga under lång tid.

Jag har gjort en upptäckt som jag är väldigt glad över och vill dela med mig av den.

Varför skulle det förtjäna gliringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rumsanpassning funkar men till väldigt liten nytta utan filmtittandet som sker till 99% på min iMac. Får se hur det funkar bättre jag kommer hem alltså. Troligtvis inte. 

 

75695CD2-850F-4296-8654-FC4C3B754732.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Rumsanpassning funkar men till väldigt liten nytta utan filmtittandet som sker till 99% på min iMac. Får se hur det funkar bättre jag kommer hem alltså. Troligtvis inte. 

 

75695CD2-850F-4296-8654-FC4C3B754732.png

Funkar naturligtvis bara med min iPhone. Skulle vara trevligt att få i Monterey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Läste i tidningen om en uppdatering av mjukvaran i AirPods Pro.
Som vanligt hade jag ingen aning om det.
AirPods Pro noterade när jag kom hem att det fanns WiFi, laddade ner mjukvaran och installerade utan att göra något väsen av sig. Ett pip kunde jag väl fått höra åtminstone.  :D 

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.674995/apple-skickar-ut-uppdatering-for-airpods

 

IMG_8308.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, ronny säger:

Grattis!!

Ja kul när det funkar. Men enda sättet att få veta om det installerats något är att titta efter i inställningar som beskrivs i artikeln. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hjälpmedel: AirPods: Ljud/bild: Anpassat ljud för hörlurar. 
 

Jag har nog hittat ett skapligt balanserat ljud till mina AirPods Pro, det var ganska enkelt att ställa in efter smak som tycks vara helt för graden av klarhet i ljudbilden. Jag valde balanserad ton som tycker att hela frekvensomfånget behövs. 
 

Transparensläge (längst ner) kan behöva mer experimenterande för att hitta perfekt balans. 
 

Jag sitter nu med tjejen som pratar ibland med mig medan jag lyssnar på musik i mina AirPods Pro. Mycket praktiskt att jag nu kan lyssna på henne trots ganska hög volym på musiken. 👍

 

D7AA8495-DFAC-4B24-8EA0-E4F40EBF8CFD.png

FF81F971-F7D6-4999-BA4F-74AB87888FED.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte för annat så tycker jag att aktivera ”Anpassat ljud för hörlurar” är en sådan enorm förbättring av ljudbilden, så mycket klarare med bibehållen bas, att de allra flesta borde aktivera detta hjälpmedel. 
 

Som ljudförbättring i macOS, som ett mycket bättre EQ. AirPods Pro blir bara bättre och bättre! 👌

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Schemat för laddningen kan verka konstigt men det är ju bara etuin som behöver vara fulladdad på morgonen innan jag sticker iväg. 
 

De jag stoppar i öronen är ju nästan alltid i etuin iallafall och kan laddas färdigt när det passar. 
 

1BD39573-4FCE-42B1-AD3C-B782C220890A.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

…bara etuin som…

 

9 timmar sedan, mikaellq säger:

…alltid i etuin iallafall…

Nu är det här visserligen inte språktråden…

Men jag vet också hur populärt och uppskattat det är när någon surmagad petimäter agerar språkpolis.

 

Det heter etuiet i singular bestämd form!

 

https://svenska.se/tre/?sok=etui

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, KMN säger:

 

Nu är det här visserligen inte språktråden…

Men jag vet också hur populärt och uppskattat det är när någon surmagad petimäter agerar språkpolis.

 

Det heter etuiet i singular bestämd form!

 

https://svenska.se/tre/?sok=etui

Enligt SAOL "etui [etui´] substantiv ~et; pl. ~er hellre än ~n", alltså "etuin" är inte fel fast för pluralis vilket låter helt konstigt i mina öron.

En ask - etui.

Flera askar - etuier.

Denna asken - detta etuiet.

Denna etuin eller detta etuiet? I mina öron låter denna etuin bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

I mina öron låter denna etuin bättre.

Ja, det är ju på sätt och vis en tråd som handlar om hur det låter i dina öron.

Men rent språkligt är det glasklart: etuiet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidigt att kunna snabbt balansera transparensläget i Kontrollcenter: Hörsel (ser ut som ett öra).

Annars är det djupt begravet i systeminställningar i iPhone och en smula besvärligt att hitta.

 

IMG_8471.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur smidigt som helst med Hörsel med i Kontrollcenter.

 

Ganska mycket förstärkt men ändå ok, inte skadligt för min hörsel.

Ballansen satt åt vänster för att göra talet tydligare.

Signal (mest talet) med förstärkta högre frekvenser också för att göra tal tydligare.

Minskning av omgivningsljud beskriver sig själv, bara talet är av intresse.

Konversationsförstärkning PÅ naturligtvis, som även det gör det något ljusare.

 

IMG_8473.jpeg

IMG_8474.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Mina AirPods Pro har inte fått senaste firmware 4C165 och har därför krånglat med det lite som Zollotech beskriver. Får se om det dyker upp snart. Har satt etuit på laddning som var nere på 27%. Håller tummarna. :) 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, äntligen, efter krånglet som Aron beskrev. hot.gif

 

IMG_8590.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite med vetskap av tidigare krångel med sensorerna som ibland inte känner av när AirPods sitter i örat. Nu plingade det till direkt när jag satte dit första i örat. Lite enklare nu att få fullt fungerande AirPods Pro men får se efter några dagars användande.

 

En tanke är att det möjligtvis kan vara så att Apple byggt in för mycket teknik i det lilla formatet som snarare hade funkat bäst med det enklast praktiskt möjliga. Men jag får se... Jo, klockren funktion på andra försöket också enligt testet av öronpropparnas passform. :ThumbsUp:

 

IMG_8591.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...