Jump to content
Just nu i M3-nätverket

AirPods Pro

mikaellq
 Share

Recommended Posts

AirPods Pro kom laddade men finner det gott att efter någon timma med att bekanta mig med dem, nu ladda AirPods och etuiet.
För att kunna se hu mycket etui och AirPods laddats måste AirPods udda nog sitta i etuin och locket måste vara öppet, klicka på kontrollcenter uppe i menyn i Mac.

De låter bra med iPhone men med min Mac fick jag ändra equalizer i Musik för mera bas.

Provade att gå ut i köket, ett tiotalet meter bort plus en vägg och de funkade fortfarande som de skulle.
Ut i trappuppgången och en våning ner och det bröts.
Men med min iMac och iPhone funkar det utmärkt. Önskar bara att det fanns ett snabbare sätt att växla mellan Mac och iPhone.

APP.jpeg

APPladdar_.png

Du kan nu göra en genväg i ios shortcuts, och lägga den på skivbordet. Det är inte många sekunder man sparar men det funkar. Och du även göra den automatisk så att den kopplar in lurarna när du t.ex. startar musikappen. 

Var väl en funktion i och med Big Sur och iOS 14 att växlingen mellan enheter ska gå fortare?

Har för mig det kan krävas Firmware 3A283 för den sömnlösa automatiska växlingen.

Firmware uppdaterar sig själv på AirPods när de är anslutna till iPhone och ligger på laddning så du borde ha senaste vid det här laget.

You can check your ‌‌AirPods‌ or ‌AirPods Pro‌‌ firmware by following these steps:

Connect your ‌AirPods‌ or ‌AirPods Pro‌ to your iOS device.
Open the Settings app.
Tap General.
Tap About.
Tap ‌‌‌‌AirPods‌‌‌‌.
Look at the number next to "Firmware Version."

33 minuter sedan, SirKnasen säger:

Mer info om den automatiska växlingen

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph08b253c17/ios

Firmware 3A283, japp, men artikeln beskriver bara om iOS. Jag vill ju såklart hitta nåt smidigt sätt att växla mellan iMac och iPhone utan att behöva gå in i inställningar varje gång.

Men det är inte så blodigt viktigt.

APP_.jpeg

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Firmware 3A283, japp, men artikeln beskriver bara om iOS. Jag vill ju såklart hitta nåt smidigt sätt att växla mellan iMac och iPhone utan att behöva gå in i inställningar varje gång.

Men det är inte så blodigt viktigt.

APP_.jpeg

Beskrivningen är för iOS för det är med telefonen du styr AirPods funktioner och inte macOS.

Vad tror du andra enheter betyder? 

Skärmavbild 2020-11-19 kl. 19.10.44.png

1 timme sedan, mikaellq säger:

För att kunna se hu mycket etui och AirPods laddats måste AirPods udda nog sitta i etuin och locket måste vara öppet, klicka på kontrollcenter uppe i menyn i Mac.

Du kan också se batteri som widget på telefonen.

• Upvote 1

41 minuter sedan, SirKnasen säger:

Funkar hyfsat smidigt för mig.

Skärmavbild 2020-11-19 kl. 19.22.15.png

Skärmavbild 2020-11-19 kl. 19.22.48.png

Jag har min iPhone liggande intill min iMac. Kan det vara det som stör, alltså att den ljudkälla som befinner sig närmast automatiskt väljs?

Jag sitter och lyssnar på musik från iMac. En vän ringer och jag svarar. Ljudkällan blir automatiskt och direkt iPhone och det väntande samtalet?

Vad gjorde du för att de två notiserna skulle dyka upp?

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag sitter och lyssnar på musik från iMac. En vän ringer och jag svarar. Ljudkällan blir automatiskt och direkt iPhone och det väntande samtalet?

Om det ringer på telefon och du svarar med telefon blir det naturligtivs den som du använder för att prata med.

Har du slagit på Samtal på andra enheter ringer det på din imac också och då kan du svara med den och prata.

https://support.apple.com/sv-se/HT209456

• Upvote 1

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Testade just exakt detta och det funkade klockrent :)

I övrigt har jag inte gjort något. Mina prylar kör iOS14.2, iPadOS14.2 och Big Sur

Notiserna dyker upp av sig självt

*edit*

Efter lite testande fram och tillbaka mellan enheterna har jag märkt att det har buggat några gånger på min Big Sur dator. "I närheten" brickan med Anslut knappen har inte alltid dykt upp ?

Edited by SirKnasen
  • Upvote 1

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Om det ringer på telefon och du svarar med telefon blir det naturligtivs den som du använder för att prata med.

Har du slagit på Samtal på andra enheter ringer det på din imac också och då kan du svara med den och prata.

https://support.apple.com/sv-se/HT209456

Jag har satt på "Samtal på andra enheter". Tyckte det var störande förut men kan vara till nytta nu.

17 timmar sedan, SirKnasen säger:

Testade just exakt detta och det funkade klockrent :)

I övrigt har jag inte gjort något. Mina prylar kör iOS14.2, iPadOS14.2 och Big Sur

Notiserna dyker upp av sig självt

*edit*

Efter lite testande fram och tillbaka mellan enheterna har jag märkt att det har buggat några gånger på min Big Sur dator. "I närheten" brickan med Anslut knappen har inte alltid dykt upp ?

Vad jag har haft stora svårigheter med att få in i skallen är att alla mina iPrylar ska vara kopplade till mina AirPods så att ljudkällan till AirPods kan växlas sömlöst.

Säg att jag lyssnar på radio i min iMac.

iPhone ringer.

Jag plockar upp den och svarar.

Systemet har automagiskt givit telefonsamtalet prioritet.

Jag ska alltså inte pillra mer i BT-inställningar.

Undrar om ljudet bryts om jag börjar spela musik på min Mac igen?
Jag undrar alltså om det är prioritetsstyrt eller om senast in är det som hörs i AirPods? :fundersam:

Jag får dock fortfarande inga notiser som dina. ?

IMG_5970.jpeg

• Like 1

Har nu även testat passformen för mina AirPods som nu sitter bekvämt och som gjutet i mina öron. Fantastiskt och oväntat också hur mycket det gör för ljudkvaliteten, inte minst en rundare och goare bas. Jag fick ändra på EQ. Blev för mycket bas plötsligt för mina stackars öron. :) 

De mellanstora topparna är tydligen bäst för mig trots att jag upplevde de minsta som mest bekväma. Hmm... :fundersam:

Inställningar:Bluetooth:(i) till höger om AirPods-raden:"Test av öronpropparnas passform.

https://support.apple.com/en-us/HT210633

IMG_5975.png

• Like 1

Har bytt till de största topparna nu.

De minsta låter helt klart sämst, de mellanstora släpper från öronöppningarna för lätt, så...

Det verkar också vara en bra idé att lära sig rätt teknik att sätta dit AirPods i öronen, placera dem där bekvämt och sedan trycka mot öronöppningarna.

IMG_5987.jpeg

En sak jag kan konstatera när jag experimenterar med inställningar är att Brusreducering och Transparens kommer med ett bonus, en godsak i form av adaptiv EQ som Apple kallar det för. Det är förstås därför som det låter så ofantligt mycket bättre i dessa två lägen. I läget Av så försvinner denna adaptiva EQ och låter mycket sämre.

I mina öron låter det som dämpad mellanregister och förstärkt bas.Kanske att de högre frekvenserna förstärks något de också.

Standardinställningen är också att bara ha två lägen i att trycka länge på benet på AIrPods. Apple tycker alltså att användare bara ska använda AirPods Pro med Brusreducering och Transparens och få den förbättrande EQ hela tiden.

Det klagas hos Apple Discussions på adaptiv EQ. Fixeringen så störande så till den grad att användaren bara refererar till det som adaptiv EQ, alltså inte Brusreducering och Transparens. Jag hör då inget störande och tycker fortfarande att det låter sämst på Av.

https://discussions.apple.com/thread/250851854

adaptivEQ.png

Mycket från Kanada nuförtiden. Killen är entusiastisk över sitt par AirPods Pro som han säger Apple fått till nära nog perfekt. Svag bas kan åtgärdas med de största topparna till APP. Lite obekvämt i början men mina öron vande sig. :nerd:

Accessoarer till AirPods Pro. Kanske den där läderetuin... :fundersam:

Annars mest imponerad av kreativiteten som säkert kommer att glädja många, inte minst möjligheten till att individualisera sina APP.

Det har behövts en tid av envist användande för mig att komma underfund med dessa AirPods Pro. Också att bli bekväm med de största topparna som försluter bäst. Hörs direkt.

En detalj som kan verka självklar nu, efteråt, är att det krävs rätt teknik för att placera APP mot öronen, inte i. Jag placerar dem där, trycker sedan lätt ner och mot öppningen av hörselgången. Det räcker för att få en rund & fin bas och det där kristallklara ljudet i övrigt.

På nätet, som hos CNet, tycks de tro att topparna ska tryckas in i örat och använder som konsekvens de minsta topparna och får det sämsta resultatet, sämsta ljudet.

Har aldrig varit en bättre tid att tänka själv än NU! :tarskratt:

IMG_6061.jpeg

• 2 weeks later...

Sitter på bussen på väg ner till mor. Nästan helt ljudlöst från bussen och omgivningen. Kan ha volym på normal nivå.

Brusreduceringen funkar precis som det ska. Ljuvligt! B) 

• Like 1

• 3 weeks later...

“Have the courage to use your own reason- That is the motto of enlightenment.
"Foundations of the Metaphysics of Morals" (1785)”

Immanuel Kant

Har precis bestämt mig för en ny bok, en ljudbok denna gång.

"‎Age of Enlightenment: A Captivating Guide to the Age of Reason, Including the Lives of Isaac Newton, Francis Bacon, John Locke, and Mary Somerville (Unabridged)."

Det har visat sig att mina AirPods Pro är perfekta att ha med ljudböcker också.
Det låter så klart och tydligt, så behagligt att lyssna. Kanske AirPods Max hade varit snäppet vassare men dem har jag inte, än. :nerd:

IMG_6277.png

Edited by mikaellq
  • Haha 1

• 2 weeks later...

Jag kan höra allt från 10 Hz till ungefär 12 kHz. Högre frekvenser klarar antagligen min åldrande hörsel inte av.
Jag upplever återgivningen som skapligt likvärdig hela vägen utan så kallade "dips" med mina APP instoppade och på låg ljudvolym.

Så jag som inte är lika förtjust i dundrande bas har anledning till att vara nöjd.

Prova det under "Spectral Flatness and Earbud Insert Test".

https://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php

Skärmavbild 2021-01-19 kl. 12.41.46.png

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag kan höra allt från 10 Hz till ungefär 12 kHz. Högre frekvenser klarar antagligen min åldrande hörsel inte av.
Jag upplever återgivningen som skapligt likvärdig hela vägen utan så kallade "dips" med mina APP instoppade och på låg ljudvolym.

Så jag som inte är lika förtjust i dundrande bas har anledning till att vara nöjd.

Prova det under "Spectral Flatness and Earbud Insert Test".

https://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php

Skärmavbild 2021-01-19 kl. 12.41.46.png

Spännande, det får jag prova. 

• 6 months later...

Vänstra AirPod Pro gav inte ifrån sig något liv idag, förmodligen pga smuts. Snabbt åtgärdat med snabbspolande varmt vatten (på topparna) och laddning av AirPods Pro där just den vänstra var nere på 47% och den högra 100%.
Märkligt men jaja, får rengöra dem lite oftare.

IMG_7638.jpeg

• Like 1

• 1 month later...
2020-12-10 18:29, mikaellq säger:

Det har behövts en tid av envist användande för mig att komma underfund med dessa AirPods Pro. Också att bli bekväm med de största topparna som försluter bäst. Hörs direkt.

En detalj som kan verka självklar nu, efteråt, är att det krävs rätt teknik för att placera APP mot öronen, inte i. Jag placerar dem där, trycker sedan lätt ner och mot öppningen av hörselgången. Det räcker för att få en rund & fin bas och det där kristallklara ljudet i övrigt.

På nätet, som hos CNet, tycks de tro att topparna ska tryckas in i örat och använder som konsekvens de minsta topparna och får det sämsta resultatet, sämsta ljudet.

Har aldrig varit en bättre tid att tänka själv än NU! :tarskratt:

IMG_6061.jpeg

Jag har äntligen efter tio månaders användning kommit underfund med hur åtminstone jag bör placera mina AirPods Pro i mina öron.

Det på den nio månader gamla bilden ovan är fel. Det gjorde att de aldrig satt stadigt med öronen som stöd.

Benet på AirPods Pro ska i princip peka nästan rakt framåt som på bilden nedanför. Med de största topparna. Det känns också. Sluter så tätt mot öppningen till hörselgången att jag får vara försiktig när jag ska ta av mig dem. :ThumbsUp:

A6B7D036-336E-468E-B9E8-7CF1E96F2C1F.jpeg

FCB0D502-C77F-49BA-8C53-C0334C3B20F1.jpeg

Edited by mikaellq

Share

• Create New...