Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ubbyliv

köpa iMac 27’ - ska man vänta

Rekommendera Poster

ubbyliv

Kört PC sedan 80-talet, men har nu ingen som duger till nåt vettigt. Funderat på att köpa en iMac 27’ senaste modell. Men nu när den nya processorn lanserats blir jag lite fundersam. Borde jag vänta tills Apple släpper en stor iMac med nya processorn. Fast vem vet hur länge det kommer att dröja.... Och undrar också varför de släppte nya iMacs så sent i somras om de ändå snart ska skippa gamla processortypen helt. Det här blir en stor kostnad för mig och jag vill inte sitta med lång näsa om några månader. Å andra sidan är det frustrerande att inte ha nån maskin att köra Photoshop mm på och nu kommer årstiden som lämpar sig bäst för långa pass med foto- och videoredigering 🖥️👩‍🎨

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Th0mas

Köper du en ny iMac nu med gamla processorn kommer den att hålla många år såklart. Jag tror inte Apple lämnar dig i sticket. Jag har haft min iMac sedan slutet av 2014, den funkar fortfarande hur bra som helst, jag märker att den blir lite långsam ibland när jag har många tracks i Garageband, blir det för jobbigt någon gång kommer jag att uppgradera till mer GB, har just nu åtta. Nya processorn blir snabbare givetvis.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv
Just nu, Th0mas säger:

Köper du en ny iMac nu med gamla processorn kommer den att hålla många år såklart. Jag tror inte Apple lämnar dig i sticket. Jag har haft min iMac sedan slutet av 2014, den funkar fortfarande hur bra som helst, jag märker att den blir lite långsam ibland när jag har många tracks i Garageband, blir det för jobbigt någon gång kommer jag att uppgradera till mer GB, har just nu åtta. Nya processorn blir snabbare givetvis.

Åh, stort tack. Det är så jag vill tänka. Kommer ju under alla omständigheter att bli ultramycket snabbare än med min utdaterade nuvarande maskinpark. Tänkte också köpa extra RAM från tredje part.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Det blir det gamla vanliga rådet: Behöver du "nu", köp nu, annars vänta. Det kommer alltid en bättre modell "snart".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

En kompromiss kanske kan vara nya mac mini?

Jag klickade runt lite i Apples nätbutik och för 30000 får du en ordentligt laddad mini, tangentbord, mus och en 27" 5K-skärm från LG.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv
16 minuter sedan, Telly82 säger:

Det blir det gamla vanliga rådet: Behöver du "nu", köp nu, annars vänta. Det kommer alltid en bättre modell "snart".

Ja, och så går åren och man går alltid och väntar på nästa modell 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
4 minuter sedan, ubbyliv säger:

Ja, och så går åren och man går alltid och väntar på nästa modell 😀

Precis :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv
6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En kompromiss kanske kan vara nya mac mini?

Jag klickade runt lite i Apples nätbutik och för 30000 får du en ordentligt laddad mini, tangentbord, mus och en 27" 5K-skärm från LG.

Tack Mattias, kanske kunde vara en lösning. Det vore onekligen enklare om jag kunde trava in på Apple Store och kika på prylarna ”live” och diskutera med personalen, men det är ju som det är med pandemin. Ringde faktiskt Apples säljsupport häromveckan. Jag blev förbluffad när den jag kopplades till visste mindre än jag - och jag är INGEN expert på hårdvara. Personen i fråga satt i princip och läste högt från specifikationerna från Apple Stores hemsida 🙄 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)

Om du köper en Mac med Intel kan du ju köra Windows via Bootcamp, vilket kanske är en fördel för dig. Du kan också använda egpu ( extern grafikprocessor ) vilket inte går med M1. Än så länge, måste man väl tillägga.....

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv
5 minuter sedan, Axelman säger:

Om du köper en Mac med Intel kan du ju köra Windows via Bootcamp, vilket kanske är en fördel för dig. Du kan också använda egpu ( extern grafikprocessor ) vilket inte går med M1. Än så länge, måste man väl tillägga.....

Ja, det låter vettigt, även om jag är rätt less på Windows 😁 Tack också för att du ”översatte” egpu så jag slapp känna mig som ett UFO 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
9 minuter sedan, ubbyliv säger:

Ja, det låter vettigt, även om jag är rätt less på Windows 😁 Tack också för att du ”översatte” egpu så jag slapp känna mig som ett UFO 

Vad är ett UFO?  :fundersam:

:hihihi:

Det är ju inte bara du som läser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv
1 minut sedan, Axelman säger:

Vad är ett UFO?  :fundersam:

:hihihi:

Det är ju inte bara du som läser.

fnissfniss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
poi ran

En gissning är att det nästa höst kommer snabbare iMacar med ARM-processorer, , och 2022 kommer alla nya macar att vara överlägsna dagens. Men det är ju så det är.
Imac 27 är prisvärd idag, jag skulle inte köpa en Mac Mini med extern 5K-skärm. 

Även om intel-macar kommer att sjunka i pris på begagnatmarknaden kommer de garanterat att gå bättre än en 2020 Mac Mini med M1-processor och valfri 5K-skärm när du vill byta igen om några år. Om inte annat kan det finnas någon som vill köra Windows "på riktigt" via boot camp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv
3 timmar sedan, poi ran säger:

En gissning är att det nästa höst kommer snabbare iMacar med ARM-processorer, , och 2022 kommer alla nya macar att vara överlägsna dagens. Men det är ju så det är.
Imac 27 är prisvärd idag, jag skulle inte köpa en Mac Mini med extern 5K-skärm. 

Även om intel-macar kommer att sjunka i pris på begagnatmarknaden kommer de garanterat att gå bättre än en 2020 Mac Mini med M1-processor och valfri 5K-skärm när du vill byta igen om några år. Om inte annat kan det finnas någon som vill köra Windows "på riktigt" via boot camp. 

Tack för kloka synpunkter 👌

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ubbyliv

Stort och varmt tack till er som bidragit med kloka råd. Jag är glad att jag vågade mig på att posta här i forumet. Det var ju bara trevliga människor här 😎

Det får nog bli en iMac 27 före jul här. Har några kroniska sjukdomar som gör att jag inte vet vad jag är i för skick om några år, ja det vet väl ingen egentligen, så lika bra att tuta och köra! Och det kan bli perfekt att ha en ny monstermaskin att grotta ner sig i för att slippa tänka på pandemier och annat elände.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...