Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

köpa iMac 27’ - ska man vänta


ubbyliv
 Share

Rekommendera Poster

Kört PC sedan 80-talet, men har nu ingen som duger till nåt vettigt. Funderat på att köpa en iMac 27’ senaste modell. Men nu när den nya processorn lanserats blir jag lite fundersam. Borde jag vänta tills Apple släpper en stor iMac med nya processorn. Fast vem vet hur länge det kommer att dröja.... Och undrar också varför de släppte nya iMacs så sent i somras om de ändå snart ska skippa gamla processortypen helt. Det här blir en stor kostnad för mig och jag vill inte sitta med lång näsa om några månader. Å andra sidan är det frustrerande att inte ha nån maskin att köra Photoshop mm på och nu kommer årstiden som lämpar sig bäst för långa pass med foto- och videoredigering ?️?‍?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du en ny iMac nu med gamla processorn kommer den att hålla många år såklart. Jag tror inte Apple lämnar dig i sticket. Jag har haft min iMac sedan slutet av 2014, den funkar fortfarande hur bra som helst, jag märker att den blir lite långsam ibland när jag har många tracks i Garageband, blir det för jobbigt någon gång kommer jag att uppgradera till mer GB, har just nu åtta. Nya processorn blir snabbare givetvis.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Th0mas säger:

Köper du en ny iMac nu med gamla processorn kommer den att hålla många år såklart. Jag tror inte Apple lämnar dig i sticket. Jag har haft min iMac sedan slutet av 2014, den funkar fortfarande hur bra som helst, jag märker att den blir lite långsam ibland när jag har många tracks i Garageband, blir det för jobbigt någon gång kommer jag att uppgradera till mer GB, har just nu åtta. Nya processorn blir snabbare givetvis.

 

Åh, stort tack. Det är så jag vill tänka. Kommer ju under alla omständigheter att bli ultramycket snabbare än med min utdaterade nuvarande maskinpark. Tänkte också köpa extra RAM från tredje part.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir det gamla vanliga rådet: Behöver du "nu", köp nu, annars vänta. Det kommer alltid en bättre modell "snart".

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompromiss kanske kan vara nya mac mini?

Jag klickade runt lite i Apples nätbutik och för 30000 får du en ordentligt laddad mini, tangentbord, mus och en 27" 5K-skärm från LG.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Det blir det gamla vanliga rådet: Behöver du "nu", köp nu, annars vänta. Det kommer alltid en bättre modell "snart".

Ja, och så går åren och man går alltid och väntar på nästa modell ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, ubbyliv säger:

Ja, och så går åren och man går alltid och väntar på nästa modell ?

Precis :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En kompromiss kanske kan vara nya mac mini?

Jag klickade runt lite i Apples nätbutik och för 30000 får du en ordentligt laddad mini, tangentbord, mus och en 27" 5K-skärm från LG.

Tack Mattias, kanske kunde vara en lösning. Det vore onekligen enklare om jag kunde trava in på Apple Store och kika på prylarna ”live” och diskutera med personalen, men det är ju som det är med pandemin. Ringde faktiskt Apples säljsupport häromveckan. Jag blev förbluffad när den jag kopplades till visste mindre än jag - och jag är INGEN expert på hårdvara. Personen i fråga satt i princip och läste högt från specifikationerna från Apple Stores hemsida ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en Mac med Intel kan du ju köra Windows via Bootcamp, vilket kanske är en fördel för dig. Du kan också använda egpu ( extern grafikprocessor ) vilket inte går med M1. Än så länge, måste man väl tillägga.....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Om du köper en Mac med Intel kan du ju köra Windows via Bootcamp, vilket kanske är en fördel för dig. Du kan också använda egpu ( extern grafikprocessor ) vilket inte går med M1. Än så länge, måste man väl tillägga.....

Ja, det låter vettigt, även om jag är rätt less på Windows ? Tack också för att du ”översatte” egpu så jag slapp känna mig som ett UFO 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ubbyliv säger:

Ja, det låter vettigt, även om jag är rätt less på Windows ? Tack också för att du ”översatte” egpu så jag slapp känna mig som ett UFO 

Vad är ett UFO?  :fundersam:

 

 

 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Det är ju inte bara du som läser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Vad är ett UFO?  :fundersam:

 

 

 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Det är ju inte bara du som läser.

fnissfniss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att det nästa höst kommer snabbare iMacar med ARM-processorer, , och 2022 kommer alla nya macar att vara överlägsna dagens. Men det är ju så det är.
Imac 27 är prisvärd idag, jag skulle inte köpa en Mac Mini med extern 5K-skärm. 

Även om intel-macar kommer att sjunka i pris på begagnatmarknaden kommer de garanterat att gå bättre än en 2020 Mac Mini med M1-processor och valfri 5K-skärm när du vill byta igen om några år. Om inte annat kan det finnas någon som vill köra Windows "på riktigt" via boot camp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, poi ran säger:

En gissning är att det nästa höst kommer snabbare iMacar med ARM-processorer, , och 2022 kommer alla nya macar att vara överlägsna dagens. Men det är ju så det är.
Imac 27 är prisvärd idag, jag skulle inte köpa en Mac Mini med extern 5K-skärm. 

Även om intel-macar kommer att sjunka i pris på begagnatmarknaden kommer de garanterat att gå bättre än en 2020 Mac Mini med M1-processor och valfri 5K-skärm när du vill byta igen om några år. Om inte annat kan det finnas någon som vill köra Windows "på riktigt" via boot camp. 

Tack för kloka synpunkter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort och varmt tack till er som bidragit med kloka råd. Jag är glad att jag vågade mig på att posta här i forumet. Det var ju bara trevliga människor här ?

 

Det får nog bli en iMac 27 före jul här. Har några kroniska sjukdomar som gör att jag inte vet vad jag är i för skick om några år, ja det vet väl ingen egentligen, så lika bra att tuta och köra! Och det kan bli perfekt att ha en ny monstermaskin att grotta ner sig i för att slippa tänka på pandemier och annat elände.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
illuminaugust

Jag ställer mig samma fråga som så många andra angående att köpa eller vänta när det gäller iMac. Jag har en MacBook Pro 2014 som jag använder med en monitor när jag arbetar i program som Maya, Zbrush, C4D etc. Det funkar absolut men det kunde funkat bättre :) Och nu när vi inte har tillgång till universitetets datorer och förmodligen kommer vara fast hemma ett tag till tänker jag att en iMac är en bra investering för någon som är färdigutbildad till sommaren och kanske börjar frilansa etc.  

 

Jag vet att det bästa rådet är "behöver du en dator nu, köp den nu" och även om jag hade egentligen bara vill veta exakt vad en eventuell iMac 2021 innebär så tror jag fortfarande att jag kunnat tänka mig att köpa den nuvarande. Däremot undrar jag hur det är med priserna, tror ni att 2020-varianten kommer gå ner i pris eller att nästa kommer att bli dyrare? Eftersom jag inte är i akut behov och är student så hade jag kunnat vänta om jag visste att 2020-varianten går ner när den nya kommer. Förstår att det är svårt för någon att veta men tänker att det finns mer erfarna personer som är bra på att spekulera ;) Tack!

Redigerad av illuminaugust
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, illuminaugust säger:

Jag ställer mig samma fråga som så många andra angående att köpa eller vänta när det gäller iMac. Jag har en MacBook Pro 2014 som jag använder med en monitor när jag arbetar i program som Maya, Zbrush, C4D etc. Det funkar absolut men det kunde funkat bättre :) Och nu när vi inte har tillgång till universitetets datorer och förmodligen kommer vara fast hemma ett tag till tänker jag att en iMac är en bra investering för någon som är färdigutbildad till sommaren och kanske börjar frilansa etc.  

 

Jag vet att det bästa rådet är "behöver du en dator nu, köp den nu" och även om jag hade egentligen bara vill veta exakt vad en eventuell iMac 2021 innebär så tror jag fortfarande att jag kunnat tänka mig att köpa den nuvarande. Däremot undrar jag hur det är med priserna, tror ni att 2020-varianten kommer gå ner i pris eller att nästa kommer att bli dyrare? Eftersom jag inte är i akut behov och är student så hade jag kunnat vänta om jag visste att 2020-varianten går ner när den nya kommer. Förstår att det är svårt för någon att veta men tänker att det finns mer erfarna personer som är bra på att spekulera ;) Tack!

Spontant skulle jag säga nej på att priserna sjunker. För det har inte bärbara med Intel inte gjort något nämnvärt sedan M1 lanserades. Har dom sänkts är det inga stora summor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vänta så vänta. M1 är så stort teknikframsteg att det är värt att vänta på. Förutom bamseprestanda utförs den vid låga temperaturer så datorn blir tyst även vid full belastning och strömförbrukningen blir minimal. Två egenskaper man får på köpet och är nog så viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en variant är att du köper en beg iMac nu som ngn skrev så funkar tex en iMac från 2014 rätt bra ( kolla sen innan gärna minst 16 mb minne kanske 1 tb ssd. kanske 5000 kolla blocket, fb och mresell tror jag de heter,

Redigerad av bjornryd
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...