Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tidigare sorterade/hanterade mejl har hamnat i Inkorgen


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Igår hände något märkligt med "mina mejl”.
Det började med att min Inkorg plötsligt saknade ett antal mejl. De som jag ännu tagit bort som inkommit de senaste dagarna fanns där, likaså dito de som var typ äldre än ett par månader (minns inte riktigt men nånting ditåt). 
Allt däremellan var borta, från Inkorgen. T ex mejl som jag fått för tre veckor sedan och inte raderat. 
 
Jag kollade då i Mail-Papperskorgen - och där fanns de. Jag hade Inte raderat dem så hur de hamnat där vetesjutton. Men skit samma tänkte jag, jag hade i övrigt en nyligen tömd papperskorg så jag markerade samtliga och flyttade till Inkorgen. 
Då hände nästa märkliga sak. 
I stället för att bara flytta in de mejlen (från Papperskorgen) till Inkorgen så verkar ”systemet” mer eller mindre ha dammsugit fram alla mejl jag har sparade (i diverse olika Mailmappar på min iMac) - och petat in dem i Inkorgen. 
Inklusive alla mejl som också finns i Skickat-mappen. (Också yes, inte antingen eller.)
 
Det är precis som om Inkorgen blivit en Alla-mapp. 
 
Uppsidan är att jag till synes inte har blivit av med något mejl som jag inte aktivt raderat. Nedsidan… att jag har ett storjobb att göra om jag vill få en fräsch Inkorg igen. 
 
Vet inte vad som är boven i sammanhanget… iMacen/OS/gmail/ eller något annat.
Det var och är f ö samma om jag går in via iPhonen. 
 
Vet inte om jag lyckades förklara skeendet - och om någon har liknande erfarenheter?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se någon annan förklaring att du har felklickat på datorn eller dragit på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, lappen71 säger:

Kan inte se någon annan förklaring att du har felklickat på datorn eller dragit på telefonen.

Det känns, ju, som enda möjliga förklaringen från sidan. 
Men jag hade inte rört den rökigaste flaskan och kan lägga rätt många enkronor på bordet på att jag inte gjorde någon annan manöver än ovan beskrivet. 

 

Någonting som jag känner talar för det är att det i samma veva också automatskapades ett stort antal mappar så som nedan.

 

1774523222_Skrmavbild2020-11-19kl_19_33_59.png.0f6cb15a06db90839cb0967468507efb.png

 

Jag har inte fördjupat mig mer i denna issue mer än (energitjuv mega ?) och har därför inte heller ngn koll på vad som händer om jag raderar ett mejl på ett ställe - t ex Inkorgen - och om det då försvinner från ett annat, t ex mappen dit jag tidigare förpassat det mejlet. 

 

Puuh. En googling gav nada. Att försöka komma i kontakt med Google/Gmail låter sig inte göras heller, endast en massa FAQ vad jag kunde se. Å inte heller säker på att problemet ligger där heller som sagt. 

 

Surt är det i a f, för en gammal "mapp-människa".

För en modernare (?) som jobbar enligt principen "Jag har allt i Inkorgen", inga bekymmer såklart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TommyS säger:

Det känns, ju, som enda möjliga förklaringen från sidan. 
Men jag hade inte rört den rökigaste flaskan och kan lägga rätt många enkronor på bordet på att jag inte gjorde någon annan manöver än ovan beskrivet. 

 

Någonting som jag känner talar för det är att det i samma veva också automatskapades ett stort antal mappar så som nedan.

 

1774523222_Skrmavbild2020-11-19kl_19_33_59.png.0f6cb15a06db90839cb0967468507efb.png

 

Jag har inte fördjupat mig mer i denna issue mer än (energitjuv mega ?) och har därför inte heller ngn koll på vad som händer om jag raderar ett mejl på ett ställe - t ex Inkorgen - och om det då försvinner från ett annat, t ex mappen dit jag tidigare förpassat det mejlet. 

 

Puuh. En googling gav nada. Att försöka komma i kontakt med Google/Gmail låter sig inte göras heller, endast en massa FAQ vad jag kunde se. Å inte heller säker på att problemet ligger där heller som sagt. 

 

Surt är det i a f, för en gammal "mapp-människa".

För en modernare (?) som jobbar enligt principen "Jag har allt i Inkorgen", inga bekymmer såklart. 

Läs här. Helt klart något fel från Googles sida.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mail/mlhla3954c9a/mac

 

Hade exakt samma sak för någon vecka sen. Ett bekräftat fel från Googles sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Läs här. Helt klart något fel från Googles sida.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mail/mlhla3954c9a/mac

 

Hade exakt samma sak för någon vecka sen. Ett bekräftat fel från Googles sida.

Där ser man. 

Nu verkar just den lösningen som beskrivs där - om jag fattade rätt vid första genomläsningen - inte lösa mitt stora (nåja) problem. 

Tittar jag i nämnda "Återskapade brev"-mappar (44 st) så verkar det bara ligga 1 mejl i vardera.

Min stora pilsner är som sagt den nu gigantiska Inkorgen.

 

Jag undrar om den på något sätt nu påverkar mitt totala mejlkonto/storlek någonstans... I så fall lär jag inte kunna ta emot ett enda mejl till, sketfull. 

Dyker upp termer som POP3 o dyl i huvudet. Minns ej... Men min setup eller kanske snarare användande är att jag når Inkorg/Skickat/Utkast/Papperskorg från iPhone/iPad såväl som iMac såklart. Medan jag på den senare har mitt mapparkiv, hamster. 

(Har också en Teliaadress som jag använder i flera sammanhang, vilken vidarebefordrar allt inkommet till nämnda Gmailkonto.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, TommyS säger:

Där ser man. 

Nu verkar just den lösningen som beskrivs där - om jag fattade rätt vid första genomläsningen - inte lösa mitt stora (nåja) problem. 

Tittar jag i nämnda "Återskapade brev"-mappar (44 st) så verkar det bara ligga 1 mejl i vardera.

Min stora pilsner är som sagt den nu gigantiska Inkorgen.

 

Jag undrar om den på något sätt nu påverkar mitt totala mejlkonto/storlek någonstans... I så fall lär jag inte kunna ta emot ett enda mejl till, sketfull. 

Dyker upp termer som POP3 o dyl i huvudet. Minns ej... Men min setup eller kanske snarare användande är att jag når Inkorg/Skickat/Utkast/Papperskorg från iPhone/iPad såväl som iMac såklart. Medan jag på den senare har mitt mapparkiv, hamster. 

(Har också en Teliaadress som jag använder i flera sammanhang, vilken vidarebefordrar allt inkommet till nämnda Gmailkonto.)

POP ska du inte använda längre. Det är förlegat. IMAP är det som gäller nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ligger mail i dom återskapade mapparna som du behöver är det bara att klickdra dom till valfri mapp. Sen slänger du dom återskapade mapparna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

POP ska du inte använda längre. Det är förlegat. IMAP är det som gäller nu.

Så var det ja... det var den andra glosan mitt huvud sökte, associerade till. IMAP.

Hinner inte ratta mer vid tangentbordet nu men spontant skulle jag säga att det är det jag har, IMAP.

Men värt att kolla säkert.

Måste vara hedenhös sen jag/någon kollade på det - hos mig eller mitt konto. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt, som sagt. 
Å ett case av, skulle jag säga, tidstypisk karaktär. Vad gäller hänvisning till FAQs, diffus felkälla/ansvarig, o dyl... = man är lämnad åt sitt öde. 
Eller hjälpsamma själar på användarforum - men vars enorma (ideella) kompetens trotsallt inte alltid räcker. 

Det som hände här, mejlboxen, lär bli everlasting i mitt fall. Har svårt att se att jag någonsin kommer att få så lite att göra att jag prioriterar att få ordning på och manuellt återställer detta. 
Nåväl, får sorteras in under bottomline-principen ”i-landsproblem”, å framförallt om det inte medverkar till ”full inbox”. 


På tal om full inbox så försökte jag häromåret utöka max datamängd men förvånande nog var det inte möjligt, Telia kunde inte erbjuda det ens om man var  villig att betala för det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet? Vad är det du behöver hjälp med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag förstår inte problemet? Vad är det du behöver hjälp med?


Att backa detta, jag vill inte att min Inkorg skall vara en ”Alla-korg”. 

 

7C219A32-DD5E-4FC8-8400-9BA56B01598B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, TommyS säger:


Att backa detta, jag vill inte att min Inkorg skall vara en ”Alla-korg”. 

 

7C219A32-DD5E-4FC8-8400-9BA56B01598B.jpeg

Vad händer om du bockar ur denna här?

 

2057935425_Skrmavbild2020-11-22kl_10_41_15.thumb.png.69a8bba0f06f2124dca69ef8a2a547b1.png

 

Eller den här?

 

39420546_Skrmavbild2020-11-22kl_10_42_13.thumb.png.267d8393ea284ab9e1cf7b2e50143fdf.png

 

Tänk på att det gäller för nya mail och inte befintliga.

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, lappen71 säger:

Vad händer om du bockar ur denna här?

 

2057935425_Skrmavbild2020-11-22kl_10_41_15.thumb.png.69a8bba0f06f2124dca69ef8a2a547b1.png

 

Eller den här?

 

39420546_Skrmavbild2020-11-22kl_10_42_13.thumb.png.267d8393ea284ab9e1cf7b2e50143fdf.png

 

Tänk på att det gäller för nya mail och inte befintliga.

 

Jag har (i a f inte ännu) upplevt att jag fått några problem med Nya mejl utan det är just det som skedde i veckan. 

 

Att ändra den första inställningen ovan kan månne vara av godo av andra skäl framöver, så jag prövar det.

 

Den andra var redan urbockad hos mig.

 

IMAP var/är det, i setupen - så det var som väntat också rätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...