Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Big sur - på en mid 2012 macbook pro med ssd och 16 ram


magooo
 Share

Rekommendera Poster

har läst att man kan uppdatera äldre modeler med big sur. personligen kommer jag vänta ett tag med att göra uppdateringen men jag är intresserad att veta om någon här har gjort uppdateringen och hur upplevelsen var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, magooo säger:

har läst att man kan uppdatera äldre modeler med big sur. personligen kommer jag vänta ett tag med att göra uppdateringen men jag är intresserad att veta om någon här har gjort uppdateringen och hur upplevelsen var?

Nej, jag väntar länge med det. Sir Bug är i ett veritabelt betastadie just nu, oavsett vad Apple påstår. Buggarna står som spön i backen. Apple släpper nytt årligen vilket gör att de lämnar ett buggigt OS på historiens sophög varje år. Jag tänker inte uppdatera med micropatcher eller motsvarande förrän jag måste. Och jag måste sannerligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, magooo säger:

har läst att man kan uppdatera äldre modeler med big sur. personligen kommer jag vänta ett tag med att göra uppdateringen men jag är intresserad att veta om någon här har gjort uppdateringen och hur upplevelsen var?

Uppdateringen var omöjlig första kvällen då hela världen tycktes vilja ha Sir Bug. :hihihi:

Men dagen därefter gick det som en dans.
Det sa bara SLURRP och den var installerad.

Men tag varning. Versionen till min iMac var på hela 12,18 GB!!!
Kommer att ta en stud att installera.

I ärlighetens namn är skillnaden mellan Big Sur och Catalina inte så dramatisk alls som många velat måla upp det som. Det mesta är kosmetik och invärtes för de nya Si-Macarna.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att veta att det inte är nödvändigt att uppdatera.Har problem redan med min "åldriga" macbook pro. Som pensionär och använder min mac mest till att göra det som är nödvändigt är det jättejobbigt. hela tiden dessa s.k förbättringar.

Ska när jag sparat ihop tillräckligt skaffa en ny MacBook . Vilken modell bör jag som är helt ointresserad av programmering och spel köpa???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Pilutta säger:

Ska när jag sparat ihop tillräckligt skaffa en ny MacBook . Vilken modell bör jag som är helt ointresserad av programmering och spel köpa???

En Macbook Air, tycker jag. Den nya med M1 har superprestanda och lär räcka länge. Instegsmodellen duger gott.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Pilutta säger:

Bra att veta att det inte är nödvändigt att uppdatera.Har problem redan med min "åldriga" macbook pro. Som pensionär och använder min mac mest till att göra det som är nödvändigt är det jättejobbigt. hela tiden dessa s.k förbättringar.

Ska när jag sparat ihop tillräckligt skaffa en ny MacBook . Vilken modell bör jag som är helt ointresserad av programmering och spel köpa???

Instegsmodellen av MacBook Air 13" är ett väldigt prisvärt alternativ.

Skriver på en sådan just nu ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när Apple kom med sin nya processor M1 ökade prestandan med ca 360% jämfört med modellen innan, batteritiden med 100% samtidigt som den är kall under full belastning. Det gör faktiskt alla äldre MacBook Air i stort sett meningslösa. 

...

Sist Apple gjorde en rejäl upgradering var 2011. Då ökade prestandan med ca 100% på alla Macar. Före det och efter det har prestandaökningarna varit moderata på mellan 10-30% från år till år.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-18 14:35, magooo säger:

har läst att man kan uppdatera äldre modeler med big sur. personligen kommer jag vänta ett tag med att göra uppdateringen men jag är intresserad att veta om någon här har gjort uppdateringen och hur upplevelsen var?

Har du kontrollerat vad Apple säger om din macbook pro 2012 och Big Sur?

Du kommer behöva tredjeparts-patch och en viss vana vid hand-påläggning eftersom din modell inte fyller Apples krav.

Vilka funktioner i Big Sur är det som du vill ha?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Det gör faktiskt alla äldre MacBook Air i stort sett meningslösa.

Jag undrar vad det gör med andrahandsvärdet. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Alix säger:

Jag undrar vad det gör med andrahandsvärdet. :fundersam:

Fritt fall. Jag vill inte ha en sådan längre om jag ska byta upp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Axelman säger:

Fritt fall. Jag vill inte ha en sådan längre om jag ska byta upp mig.

Jag kan tänka mig en billig mini 2018. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag kan tänka mig en billig mini 2018. :) 

Men då ska den vara B-I-L-L-I-G!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jovisst. Ett par tusingar, max. :P 

Intelvarianten kan ju nåt som inte M1-diton kan, nämligen att hålla tevattnet varmt.....:totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, andrahandsvärdet på Macbook Air, och 13" Macbook Pro, det går ju ner nu, självklart. Endast för dem som måste ha många skärmar eller Windows finns det en vits med att hålla sig undan M1 i dagsläget. Man ser på Tradera att det inte går så bra för 13" som det gjorde för bara några månader sedan. Speciellt för de lite äldre, tvåkärniga varianterna, som redan underpresterade. 

 

Jag tänker mig att nypa en 15" Macbook Retina nån gång nästa år, hade tänkt köpa en begagnad redan nu men har inget direkt behov (mer "villhöver") så kan gott vänta på lägre priser. 

 

Kommer ihåg hur det var sist, PPC-macarna sjönk som sten i värde. Visserligen sopade de nya intelmacarna med dual core banan med äldre imac och powerbook, men det kan ju bli så nu också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-22 12:28, sefr säger:

Har du kontrollerat vad Apple säger om din macbook pro 2012 och Big Sur?

Du kommer behöva tredjeparts-patch och en viss vana vid hand-påläggning eftersom din modell inte fyller Apples krav.

Vilka funktioner i Big Sur är det som du vill ha?

Sven

yes jag vet att det krävs viss handpåläggning för att göra uppdatering. Vad jag ville veta här va om någon annan har gjort uppdateringen på en mac som apple inte stödjer uppdateringen på och hur det fungera. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, magooo säger:

yes jag vet att det krävs viss handpåläggning för att göra uppdatering. Vad jag ville veta här va om någon annan har gjort uppdateringen på en mac som apple inte stödjer uppdateringen på och hur det fungera. 

 

Nej, har inte provat själv. Big Sur har inget som jag måste ha just nu.

Andra har provat, här är 280 sidor med erfarenheter https://forums.macrumors.com/threads/macos-11-big-sur-on-unsupported-macs-thread.2242172/

Om du har en annan dator också så är det säkert roligt att testa.

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/macos-11-0-big-sur-the-ars-technica-review/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...