Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BIG SUR-tråden. Dela problem och lösningar


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Alternativet är ju att initiera en till hårddisk för Time Machine för Big Sur - då har jag ju fortfarande kopian för Catalina kvar.

:donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har bytt bakgrundsbild i Big Sur via Systeminställningar - Skrivbord och skärmsläckare, men den fula (? mitt omdöme) färgglada bakgrunden finns kvar när datorn startar upp efter att ha varit helt avstängd. Kan man byta även denna bild?

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som upplever att datorn (har en macpro 2018) blir supervarm efter uppdateringen till big sur när man använder chrome som webläsare?

Använder jag safari så upplevs inte detta så mkt men är mer van vid chrome och vill gärna fortsätta använda den :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag tillbaka % intill batterisymbolen i programlisten?

(Vet att den finns i rullisten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-07 08:51, Doktor B säger:

Hej.

 

Jag har bytt bakgrundsbild i Big Sur via Systeminställningar - Skrivbord och skärmsläckare, men den fula (? mitt omdöme) färgglada bakgrunden finns kvar när datorn startar upp efter att ha varit helt avstängd. Kan man byta även denna bild?

 

Anders

 

1. Open System Preferences > Users & Groups.
2. Open lock to make changes.
3. Right click on user in left column > Advanced Options.
4. Copy UUID value.
5. Go to /Library/Caches/Desktop Pictures.
6. If it doesn’t exist create Desktop Pictures folder.
7. Inside Desktop Pictures create folder with UUID value as name.
8. Right-click on folder > Get Info.
9. Open lock to make changes.
10. Grant permission to Read & Write to user, admin, everyone.
11. Change desktop wallpaper.
12. Restart computer.

Redigerad av CLS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en lösning för några...

 

Skärmavbild 2020-12-14 kl. 19.57.34.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Big Sur igår och det funkar bra. MEN, jag gillar inte alls bilderna i Desktop Pictures, framför allt inte de grafiska bilderna. Kunde ta bort dessa i Catalina, men det funkar inte i Big Sur. Hur gör man det och varför har man gjort det så komplicerat (Terminal och OS kommando)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, moho125 säger:

jag gillar inte alls bilderna i Desktop Pictures

Vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desktop Pictures förekommer på flera ställen. Förinstallerade bilder finns i Volumes/HDD/System/Library/Desktop Pictures/. Speciellt de grafiska bilderna tycker jag, personligen, är fula och vill ta bort dem. Tycks inte funka att ta bort på samma sätt som i Catalina... 

Redigerad av moho125
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, moho125 säger:

Desktop Pictures förekommer på flera ställen. Förinstallerade bilder finns i Volumes/HDD/System/Library/Desktop Pictures/. Speciellt de grafiska bilderna tycker jag, personligen, är ganska fula och vill ta bort dem. Tycks inte funka att ta bort på samma sätt som i Catalina... 

Man ska inte vara inne där och pillra öht. Nu med extra säkerhet i systemet så är det kanhända mycket svårare. Bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade igår min MB PRO -19 till Big Sur. Nu fungerar inte mitt lösenord som det ska längre. Jag kan logga in på datorn, men lösenordet fungerar inte när jag vill göra ändringar i systeminställningar. Touch-id fungerar inte och jag kan inte lägga till något nytt fingeravtryck. Är det här något som drabbat flera. Någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Big Sur installerat och försöker nu uppdatera till den senaste versionen, 11.1. Men efter flera försök så kan jag bara konstatera att det inte går. Jag får fram uppdateringen i kontrollpanelen men hela tiden slutar det med samma felmeddelande. Se bifogad fil. Vet någon hur jag ska lösa detta? Den säger att jag ska kontrollera nätverksanslutningen så jag körde en diagnos och den sa att allt var precis som det ska, startade om och höll inne option+command+P+R vilket frigjorde en jäkla massa gb men det löste inte problemet.

Bild 2020-12-17 kl. 14.59.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bilden finns i Big Sur med namnet Big Sur Mountains.

Redigerad av moho125
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-14 15:07, CLS säger:

 

1. Open System Preferences > Users & Groups.
2. Open lock to make changes.
3. Right click on user in left column > Advanced Options.
4. Copy UUID value.
5. Go to /Library/Caches/Desktop Pictures.
6. If it doesn’t exist create Desktop Pictures folder.
7. Inside Desktop Pictures create folder with UUID value as name.
8. Right-click on folder > Get Info.
9. Open lock to make changes.
10. Grant permission to Read & Write to user, admin, everyone.
11. Change desktop wallpaper.
12. Restart computer.

Tack för svar, men tyvärr hjälpte det inte mig. Jag har ändrat och kollat och startat om många gånger, men regnbågsbilden är kvar när jag startar om.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ronny säger:

vad märkligt!

vi andra gör ju så här

 

Skärmavbild 2020-12-24 kl. 23.38.06.png

Jag tror han syftar på inloggningsskärmen. Den bild som visas när man loggar in efter man startat datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! FileVault skall vara "off", det har inte framgått tidigare. Då behöver jag inte försöka mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, BAN säger:

Aha! FileVault skall vara "off", det har inte framgått tidigare. Då behöver jag inte försöka mer.

Ja nu funkar det även för mig.

 

Nackdelar med att stänga av FileVault?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"FileVault säkrar data på skivan genom att kryptera dess innehåll automatiskt."

Det beror på om man vill ha sin data krypterad eller ej. Det är bara du som kan avgöra det i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
2020-12-25 10:57, Stereotypen säger:

 

 

Denna lösning fungerar inte längre i Big Sur 11.2 beta 2. Det har Apple satt stopp för. Snart är förmodligen allt i Macos låst, likt en iPhone...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, CLS säger:

Denna lösning fungerar inte längre i Big Sur 11.2 beta 2. Det har Apple satt stopp för. Snart är förmodligen allt i Macos låst, likt en iPhone...

Hysch, du får lätt fanboysen på dig som klagar på att du bara är negativ... ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...