Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BIG SUR-tråden. Dela problem och lösningar


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, CLS säger:

Denna lösning fungerar inte längre i Big Sur 11.2 beta 2. Det har Apple satt stopp för. Snart är förmodligen allt i Macos låst, likt en iPhone...

Apple har inte satt stopp för något, bara gjort ändringar på ett ställe där vi inte ska vara inne och pillra iallafall.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Apple har inte satt stopp för något, bara gjort ändringar på ett ställe där vi inte ska vara inne och pillra iallafall.

Snart nog blir det programmappen. Vi får väl se om du skriver samma sak då! :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Snart nog blir det programmappen. Vi får väl se om du skriver samma sak då! :D 

Har du en dålig dag Alix? :kramis:

Jag bara accepterar att det är som det är och är på bästa humör trots att jag börjar så smått längta efter sängen.

Undrar när Big Sur.2 släpps...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Har du en dålig dag Alix? :kramis:

Har du en dålig dag? ;) (Låt oss inte klappa varandra på huvudet på det där viset, det är onödigt).

 

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag bara accepterar att det är som det är

Mja, du försvarade det faktiskt, eller hur? Det är något annat. Att acceptera det som det är gör jag också, funderar på att modda in Big Sur på min mini. Bara för att det är kul. :) 

Men man ska kalla en spade för en spade. Apple begränsar kontinuerligt vad man kan och får göra med deras datorer. yes.gif.3af06dabe8823323ab35dd374649dbde.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

var ett tag sedan man var aktiv här på forumet, men nu har jag fått problem som jag inte löser själv.

installerade Big Sur på min MacBook 2015, och den hänger sig med jämna mellanrum. Antingen blir det svart bakgrund med vit text där det står ”tryck valfri tangent för att starta om osv”

eller så hamnar den i ”dos” läge, där det är en mapp med ett frågetecken och en adress till Apple med tips och råd.

 

så till slut tröttnade jag och gjorde en bootbar USB med Catalina och raderade Big Sur och la in Catalina. Blev något bättre, men den fortsätter att hänga sig.

 

nu har jag testat att lägga in Mojave igen, men funkar om möjligt ännu sämre.

 

Innan installationen av Big Sur hade jag Mojave som fungerade perfekt.

 

det jag inte testat är att byta till det tidigare filsystemet, men osäker om det hjälper?

 

kanske är dags att åka till Applestore och förklara läget?

 

eller är det någon som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, addex86 säger:

Hej!

var ett tag sedan man var aktiv här på forumet, men nu har jag fått problem som jag inte löser själv.

installerade Big Sur på min MacBook 2015, och den hänger sig med jämna mellanrum. Antingen blir det svart bakgrund med vit text där det står ”tryck valfri tangent för att starta om osv”

eller så hamnar den i ”dos” läge, där det är en mapp med ett frågetecken och en adress till Apple med tips och råd.

 

så till slut tröttnade jag och gjorde en bootbar USB med Catalina och raderade Big Sur och la in Catalina. Blev något bättre, men den fortsätter att hänga sig.

 

nu har jag testat att lägga in Mojave igen, men funkar om möjligt ännu sämre.

 

Innan installationen av Big Sur hade jag Mojave som fungerade perfekt.

 

det jag inte testat är att byta till det tidigare filsystemet, men osäker om det hjälper?

 

kanske är dags att åka till Applestore och förklara läget?

 

eller är det någon som har några tips?

Min maskin rullar ju på stabilt med BigSur jämfört med div. problem med Catalina. Det är ingen drivrutin eller hårdvara som jäklas med dig? Jag gjorde en helt ny installation förresten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-13 13:42, Stereotypen säger:

Hur får jag tillbaka % intill batterisymbolen i programlisten?

(Vet att den finns i rullisten)

Hej, här finns en beskrivning, du hittar det i systeminställningarna under Dock och menyrad: 

https://beebom.com/show-battery-percentage-macos-big-sur/

 

 

Skärmavbild 2021-01-18 kl. 23.30.27.png

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mr Walker säger:

Min maskin rullar ju på stabilt med BigSur jämfört med div. problem med Catalina. Det är ingen drivrutin eller hårdvara som jäklas med dig? Jag gjorde en helt ny installation förresten. 

Har gjort om installationen totalt 4 gånger utan framgång.

Har då raderat allt i skivverktyg och gjort ”ren” installation.

saknas drivrutiner? Det brukar aldrig vara något problem på Mac, låter mer som ett PC problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, addex86 säger:

Har gjort om installationen totalt 4 gånger utan framgång.

Har då raderat allt i skivverktyg och gjort ”ren” installation.

saknas drivrutiner? Det brukar aldrig vara något problem på Mac, låter mer som ett PC problem :)

Jag tänkte nog mest att du kanske hade kvar någon gammal drivrutin som inte fungerade men med en ren installation så lär ju inte det vara orsaken. 
Jag hade ju fått fel på Thunderboltporten vilket gjorde att datorn frös och kraschade och det kom i princip i samband med övergången till Catalina för mig, så mycket av det jag trodde var dåligt i Catalina berodde på trasig hårdvara. Det kan ju kanske vara samma sak för dig? Hjälper det att ansluta externa prylar på en annan Thunderbolt kontakt? Har du någon intern/extern hårdvara som du kan misstänka kan ställa till problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2021-01-19 14:17, Mr Walker säger:

Jag tänkte nog mest att du kanske hade kvar någon gammal drivrutin som inte fungerade men med en ren installation så lär ju inte det vara orsaken. 
Jag hade ju fått fel på Thunderboltporten vilket gjorde att datorn frös och kraschade och det kom i princip i samband med övergången till Catalina för mig, så mycket av det jag trodde var dåligt i Catalina berodde på trasig hårdvara. Det kan ju kanske vara samma sak för dig? Hjälper det att ansluta externa prylar på en annan Thunderbolt kontakt? Har du någon intern/extern hårdvara som du kan misstänka kan ställa till problem?

Okej!

jag installerade Big Sur via programuppdateringar, så hade inte ens använt USB-C porten, vilket är den enda port som finns förutom 3,5mm för hörlurar.

Det jag tycker är väldigt märkligt är att felen kom direkt efter installationen.

var idag inne på Mstore som ska titta på den, men dom var rätt säkra på att det är någon hårdvara som är trasig, troligtvis moderkortet, som går på 8000kr att byta.

 

Men datorn fungerade ju perfekt innan jag uppdaterade? Har kört Mac sedan 2008, men detta fel stör mig! Det går inte heller att köpa MacBook 12” längre. Så en dator för över 10.000kr blir obrukbar efter en uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symptomen tyder på problem med hårddisken.

Den är tyvärr lödd på logic-kortet och därför behövs hela logic-kortet bytas.

 

Då det inte finns fläkt i din dator - så finns ju risken för överhettning vilket kan orsaka att lödningar som var dåliga från fabrik blir ännu sämre under påfrestningar av temperaturskillnader. Detta har vi sett tidigare med tex dåliga grafik-kort.

 

Kanske kan man få tag i ett begagnat logic-kort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har iMac med bra prestanda. Enkel fråga: Segt har det blivit då jag uppgraderat från H S till Big Sur och allt har blivit trögare. Lång uppstart och rörigt med bla Email mapparna. Är det att acceptera eller kommer någon form av lösning eller tips om hur man kan åtgärda detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hur mycket RAM har du?

Har du FusionDrive eller "bara" hårddisk?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Bug.thumb.jpg.7b6ea5267c1a0ae6de1695afdc3f4b33.jpg

 

Konstigt att hitta en bugg i Big Sur som är så uppenbar, vid det här laget (11.5). Förhandsvisning räknar nämligen inte om filstorleken när man exporterar en png till en jpg. Man tvingas välja om JPEG i rullgardinsmenyn för att den ska beräkna om korrekt. Se dump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj

Min förra uppdatering till 11.5 (som jag kör nu) strulade så nu stänger datorn inte av sig eller startar om av sig själv.

Nu är jag rackarns trött på detta och vill reseta den som den var när den levererades.

Vilket kommando använder jag?

command R (kan det stämma)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, BjornS säger:

Halloj

Min förra uppdatering till 11.5 (som jag kör nu) strulade så nu stänger datorn inte av sig eller startar om av sig själv.

Nu är jag rackarns trött på detta och vill reseta den som den var när den levererades.

Vilket kommando använder jag?

command R (kan det stämma)?

Ja, cmd + R.

 

Det kom 11.5.1 nyligen, du kan ju testa att uppdatera och se om problemen försvinner. :crossfingers:

 

Annars: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

 

Och där: ”Installera om macOS: Hämta och installera om Mac-operativsystemet.”

 

Ta backup på dina viktiga filer först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Inte så att du har någon tredjeparts drivrutin som ställer till det?

 

Gör en ny användare utan att installera något - och kolla om det funkar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-25 12:13, Alix säger:

Bug.thumb.jpg.7b6ea5267c1a0ae6de1695afdc3f4b33.jpg

 

Konstigt att hitta en bugg i Big Sur som är så uppenbar, vid det här laget (11.5). Förhandsvisning räknar nämligen inte om filstorleken när man exporterar en png till en jpg. Man tvingas välja om JPEG i rullgardinsmenyn för att den ska beräkna om korrekt. Se dump.

Samma i iOS. Irriterande men inte livsavgörande, kanske varför Apple prioriterat bort det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Ja, cmd + R.

 

Det kom 11.5.1 nyligen, du kan ju testa att uppdatera och se om problemen försvinner. :crossfingers:

 

Annars: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

 

Och där: ”Installera om macOS: Hämta och installera om Mac-operativsystemet.”

 

Ta backup på dina viktiga filer först.

Fick problem med den också

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Stereotypen säger:

Inte så att du har någon tredjeparts drivrutin som ställer till det?

 

Gör en ny användare utan att installera något - och kolla om det funkar där.

Har bara kört apples standardprogram plus Adobe Lightroom som jag installerade häromdagen. Problemet började innan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ominstallationen klar, hoppas det löser problemen.

Tack för tips.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har inga problem alls med Big sur för jag har inte ens installerat det. Jag gillar inte namnet.  Jag är inte sur... :-( Jag väntar till Catalina inte går att uppgradera sen installerar jag Monterey i stället!. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Maria1 säger:

Jag har inga problem alls med Big sur för jag har inte ens installerat det. Jag gillar inte namnet.  Jag är inte sur... 😞 Jag väntar till Catalina inte går att uppgradera sen installerar jag Monterey i stället!. 

/Maria

 

Sur (ska ha stor bokstav) är spanska. Spanjorerna som först koloniserade Kalifornien grundade Monterey och landet söder om denna stad kallade de ”el país grande del sur”, ungefär ”det stora området söderut”. Så på sätt och vis kommer namnen för Mac OS i fel ordning... :P 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Alix said:

Sur (ska ha stor bokstav) är spanska. Spanjorerna som först koloniserade Kalifornien grundade Monterey och landet söder om denna stad kallade de ”el país grande del sur”, ungefär ”det stora området söderut”. Så på sätt och vis kommer namnen för Mac OS i fel ordning... :P 

Det var intressant att läsa. 

/Maria

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman unpinned this ämne
 Share




×
×
  • Skapa nytt...