Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BIG SUR-tråden. Dela problem och lösningar


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Vi gör en dedikerad tråd just för BigSur så vi slipper miljoner småtrådar. :ThumbsUp:

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda problemet hitintills är strömning av radio i myTuner Radio Pro som kraschar ibland. Har ingen aning vad som kan hjälpa annat än att utvecklaren uppdaterar. Funkade ju utmärkt med Catalina.
Jag blev dock irriterad startade om i säkert läge, rensade NVRAM, ja till och med SMC.
Kraschade sedan mindre men händer lite då och då ändå.

 

1494616098_mytuner-radio.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ibland bli en lång fördröjning när en app ska startas. Bugg?
Med en ultra-snabb iMac med gott om RAM och PCIe SSD lagring borde start av appar ALLTID ske med blixtens hastighet, alltså på någon sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Det kan ibland bli en lång fördröjning när en app ska startas. Bugg?
Med en ultra-snabb iMac med gott om RAM och PCIe SSD lagring borde start av appar ALLTID ske med blixtens hastighet, alltså på någon sekund.

Vilken app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Vilken app?

Exempelvis Affinity Photo som ändå fått några uppdateringar, en aktiv utvecklare alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du har en snabb dator betyder inte att appen ska starta direkt. Ingen Big Sur bugg alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Bara för att du har en snabb dator betyder inte att appen ska starta direkt. Ingen Big Sur bugg alla fall.

Kanske ingen Big Sur bugg, troligtvis inte, men för det mesta startar det nästan direkt. Gjorde det alltid i Catalina.

 

Här är dock en som jag är säker på är en bugg som också finns i iOS 14.2.
Den visar spara som jpeg men filstorleken som visas är ändå för PNG-versionen.
Jpeg sparas dessutom med max-kvalitet trots att det i rutan är inställt på det vanliga "lagom" lossy.

 

jpeg.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla FileMaker 16 klient kraschar lite då och då i Big Sur

Nu har jag installerat version 18 för att se om det avhjälpte problemet.

Möjligt jag måste upp även till senaste version 19 för full kompabilitet men vetifan om vi har licenser för den på jobbet ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig har sökfunktionen i Mail slutat fungera; jag kan alltså inte få en lista över t ex e-post från en viss person. En sökning ger svaret ”Hittade X träffar”, där X verkar vara random siffra – samma sökning två gånger kan ge X = 0 ena gången och X = 16 254 andra gången. I inget av fallen, eller i något sökning överhuvudtaget, visas några träffar.

Redigerad av Zakk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Zakk säger:

Hos mig har sökfunktionen i Mail slutat fungera; jag kan alltså inte få en lista över t ex e-post från en viss person. En sökning ger svaret ”Hittade X träffar”, där X verkar vara random siffra – samma sökning två gånger kan ge X = 0 ena gången och X = 16 254 andra gången. I inget av fallen, eller i något sökning överhuvudtaget, visas några träffar.

Det går att indexera om Spotlight. 
 

https://support.apple.com/sv-se/HT201716

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte några som helst problem med Big Sur.

Hör och läser bara andras problem/bryderier.

 

 

 

Har det inte ens installerat..........än.

:travolta:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar du på om du ska uppdatera Macen till nya Mac OS 11 Big Sur? Läs vårt test så får du svaret!

 

Förvånansvärt stabilt

Big Sur har haft en längre betatestperiod än någon tidigare Mac OS-uppdatering, i alla fall sedan övergången

till Intel-processorer 2006. Det verkar ha gjort susen, för efter en vecka med Big Sur har vi inte stött på några problem med stabilitet eller konstiga buggar. Förutom förändringar i systemet som har ställt till det för en del tredjepartsprogram (mer om det nedan) upplever vi det som en ovanligt färdig Mac OS-uppdatering.

 

Förutom minnet av Catalina-lanseringen har vi på känn att Apple varit extremt måna om att buggar i systemet inte ska sänka lanseringen av de nya Macarna med M1-processor. Det skulle inte heller förvåna oss om Apple omfördelade sin utvecklingsresurser inför Big Sur. IOS 14 är en betydligt mindre drastisk uppdatering än Big Sur.

Självklart finns det undantag. I år har äldre Macbook Pro-modeller från 2013 och 2014 råkat ut för låsta datorer när de uppgraderat till Big Sur. Har du en av dessa är det med andra ord bra att avvakta tills vidare.

 

Gränssnitt och design

Det är designen som gör att Big Sur verkligen sticker ut från tidigare versioner. ”Design är hur det fungerar” brukade Steve Jobs säga. Vi tycker det är viktigt att skilja på estetik och funktion. Design handlar delvis om hur saker ser ut, men minst lika mycket hur de är konstruerade att användas. En del av nyheterna i Big Sur tillbehör enbart den föregående kategorin. De runda hörnen på fönster och menyer har till exempel ingen inverkan på hur du interagerar med dem utan är rena utsmyckningar.

Men Apple har också gjort många ändringar i den senare kategorin. En av de mest uppenbara är att många dialogrutor har blivit vertikala istället för horisontella. Ända sedan allra första Macintosh har Macens dialogrutor bestått av en rubrik, en beskrivning och en eller flera knappar placerade horisontellt bredvid varandra. I Big Sur har Apple istället placerat knapparna staplade lodrätt och själva dialogrutorna är också smalare än de är höga.

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.737537/mac-os-big-sur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta fungerar väldigt bra men ett problem har jag fått, det är i Safari, som uppgraderades samtidigt som operativsystemet. Felet är i favoritfönstret, där mappikonerna visas fel. Dock ibland kan några mappar visa rätt men aldrig alla. Öppnar man en mapp så visas ikonerna rätt.  I Catalina fungerade det som det skulle.

 

Favoriter.jpg.9500f911a08bb2285e69d4c4ba834b2e.jpg

 

Någon som har någon idé vad det beror på och hur löser man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman pinned this ämne

Jag har jätteproblem!!!!
hela datorn rör sig i glaciärfart 

kan inte backa - kommando R fungerar inte

ingen annan omstartkombination fungerar

tillbringa 90% av tiden med att studera badbollen

en Mac mini sent 2014

Finns det någon hemlig väg att backa?

ångrar mid djupt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, setterborg säger:

Jag har jätteproblem!!!!
hela datorn rör sig i glaciärfart 

kan inte backa - kommando R fungerar inte

ingen annan omstartkombination fungerar

tillbringa 90% av tiden med att studera badbollen

en Mac mini sent 2014

Finns det någon hemlig väg att backa?

ångrar mid djupt

Om jag vore du skulle jag göra på det här sättet.

 

Ladda ner Diskmaker X och Catalina

Följ programmet instruktioner hur man skapar en bootbart USB-minne.

Följ Apples instruktioner hur man raderar hårddisken. https://support.apple.com/sv-se/HT208496

Sätt i USB-minnet och starta datorn med Alt intryckt. Välj USB-stickan.

 

Återställ dina viktiga dokument från din backup

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, setterborg säger:

Kommando R fungerar inte

ingen annan omstartkombination fungerar

 

Då gör du fel.

Det fungerar alltid om man har alla förutsättningar rätt.

Tex:

Trycker ner tangentbordskombinationen INNAN startljudet och håller i

Använder trådat tangentbord, blåtandstangentbord hinner inta alltid parkoppla

 

Vilka tangentbordskombinationer har du testat?

 

Hur länge sedan är det du installerade om?

Hur mycket plats finns kvar på hårddisken?

Har datorn avslutat indexeringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderade min MacMini som jag har som filserver till Big Sur.

Märkte att Apple har slopat AFP i Big Sur. Alltså för att dela ut. Big Sur kan fortfarande ansluta till AFP utdelningar men kan inte själv dela ut med AFP. Så tillbaka till Mojave igen på Minin.

 

Men kör SMB då!?! Jo det hade jag gärna gjort men jag får fasen aldrig till det att lira ordentligt. Och det har strulat för mig sedan urminnes tider.
Det går fort att ladda ned från min MacMini men får konstanta speed-drops när jag laddar upp till den ca varannan minut.

Ändrar tillbaka till AFP och det flyter på hur fint som helst både upp och ned från min MacMini. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jätteproblem!!!!
hela datorn rör sig i glaciärfart 

kan inte backa - kommando R fungerar inte

ingen annan omstartkombination fungerar

tillbringa 90% av tiden med att studera badbollen

en Mac mini sent 2014

Finns det någon hemlig väg att backa?

ångrar mid djupt

 

Skall följa råden

Nej jag har bara ett trådlöst tangentbord

Laddar hem Catalina (3,33 G hittills 5 timmar)

Skall aldrig uppdatera mer utan att ha en färdig ”dagen efter” lösning

Det här kommer ta tid.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, setterborg säger:

Jag har jätteproblem!!!!
hela datorn rör sig i glaciärfart 

kan inte backa - kommando R fungerar inte

ingen annan omstartkombination fungerar

tillbringa 90% av tiden med att studera badbollen

en Mac mini sent 2014

Finns det någon hemlig väg att backa?

ångrar mid djupt

 

Skall följa råden

Nej jag har bara ett trådlöst tangentbord

Laddar hem Catalina (3,33 G hittills 5 timmar)

Skall aldrig uppdatera mer utan att ha en färdig ”dagen efter” lösning

Det här kommer ta tid.....

Hm du har ju tidigare uppdaterat till Big Sur och sen ångrat dig och återställt till Catalina.

Så varför frågar du hur man gör när du tidigare gjort det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag mina konversationer från "meddelanden" tillbaka i datorn?

De finns på telefonen o iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag tar en Time Machine kopia nu på Big Sur, kan jag använda den om jag vill tebax till Catalina - eller blir det problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Stereotypen säger:

OM jag tar en Time Machine kopia nu på Big Sur, kan jag använda den om jag vill tebax till Catalina - eller blir det problem?

Personligen har jag aldrig gjort det och min initiala känsla är att det inte går. 
Jag har alltid stängt av TM vid uppgradering till nyare versioner tills jag sett att allting fungerar som jag förväntar mig. 
Frågan är om Catalina kommer att ens backupen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en del handpåläggning (och kanske magi) fick jag Recovery partitionen att fungera

Skapade snabbt en ny partition och återinstallerade Catalina

Tänker dödskallemärka partitionen med Big Sur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Personligen har jag aldrig gjort det och min initiala känsla är att det inte går. 
Jag har alltid stängt av TM vid uppgradering till nyare versioner tills jag sett att allting fungerar som jag förväntar mig. 
Frågan är om Catalina kommer att ens backupen. 

Misstänkte det - så tar ingen kopia föräns jag känner att det är stabilt nog eller att jag måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...