Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto och Catalina


Crawler
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Gjort alla nybörjar-/slarvmisstag vid en uppdatering och får säkert äta upp det. Men jag slänger ut en livlina här och hoppas på att någon vänlig och mer erfaren Macanvändare kan hjälpa mig:) 

Jag uppdaterade vår IMac till Catalina utan att överföra foton från IPhoto till bilder. Insåg för sent att Catalina inte stödjer IPhoto längre. Har nu försökt hitta iPhotobilderna men trots att jag öppnar Bilder med Alt nedtryck och väljer IPhotobiblioteket så finns inte alla bilder där? Någon här som vet vad som hänt och hur jag kan hitta de? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Crawler säger:

Har nu försökt hitta iPhotobilderna men trots att jag öppnar Bilder med Alt nedtryck och väljer IPhotobiblioteket så finns inte alla bilder där?

Hur menar du? Frågar du om alla bilderna finns där eller påstår du att det saknas bilder?

 

Installationen av Catalina borde inte ha tagit bort några bilder. Men du kan ju lägga tillbaka en backup och jämföra storleken på biblioteket.

Förresten, hade du alla bilder i själva biblioteket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De olika biblioteken hårdlänkas med varandra, men det kanske försvinner vid uppgradering till Catalina? Då kanske vissa bilder finns i det gamla Bilderbiblioteket. En teori bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig. Jag påstår att det saknas bilder. 
 

När jag hade uppdaterat och öppnade Bilder så fanns det kort där som jag sparat i programmet sedan tidigare. Det jag då gjorde var att stänga programmet och öppna med Alt nedtryckt och välja iPhoto-bibliotek istället. Detta tog en tid att öppna så det fick jobba över natten. Trodde därefter att det var löst men jag kan inte se vart alla foton nu är då jag endast ser samma foton som vid första tillfället då jag öppnade Bilder. Jag hade då redan ett album som hette iPhoto-händelser där kort låg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår absolut ingenting av felbeskrivningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Installationen av Catalina borde inte ha tagit bort några bilder. Men du kan ju lägga tillbaka en backup och jämföra storleken på biblioteket.

Förresten, hade du alla bilder i själva biblioteket?

Vilken backup? Det är problemet, att jag inte hade någon backup (jag vet, korkat!)

 

Vad menar du med om jag hade alla bilder  i biblioteket? Kan man ha de någon annanstans? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Crawler säger:

 

 

Vad menar du med om jag hade alla bilder  i biblioteket? Kan man ha de någon annanstans? 

Ja, man kan ha kryssat ur att importera bilderna till (iPhoto)biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag förstår absolut ingenting av felbeskrivningen

Okej! Men då kan du ju kanske fråga? Om du vill vara behjälplig. Jag är inte van vid språket här och kanske krånglar till och använder fel ord. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, man kan ha kryssat ur att importera bilderna till (iPhoto)biblioteket.

Aha! Så att de inte finns i något bibliotek då eller? Jag sitter alldeles för lite vid datorn känner jag nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Crawler säger:

Vilken backup? Det är problemet, att jag inte hade någon backup (jag vet, korkat!)

 

Vad menar du med om jag hade alla bilder  i biblioteket? Kan man ha de någon annanstans? 

Ja man kan ha bilder på flera ställen. Iphoto kan ha bilder som ligger direkt i iPhotos biblioteksfil och så kan man ha bilder som ligger på andra ställen men som är länkade in i iPhoto - de bilderna syns i iPhoto men egentligen ligger de någon annanstans. Bilderna utanför iPhoto som är länkade in i iPhoto, finns inte med när man öppnar iPhoto-biblioteket i Bilder. Då måste man samla ihop bilderna in i iPhoto innan, det innebär att iPhoto kopierar in de bilder som ligger på andra ställen så att de läggs i iPhotos biblioteksfil. 

Funktionen att lägga bilder utanför iPhoto som ändå syns i iPhoto, det kan t ex vara att man har andra mappar eller hårddiskar där man har bilder så syns de i samma bibliotek även fast de ligger på olika ställen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Crawler säger:

Aha! Så att de inte finns i något bibliotek då eller? Jag sitter alldeles för lite vid datorn känner jag nu...

Hur stort är iPhoto biblioteket i Finder. Visa med en bild. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bilder som ligger utanför iPhoto kommer inte med när man öppnar iPhotos biblioteksfil i Bilder. Bara de bilder som finns i iPhoto-biblioteket, och inte bara är länkade dit, kommer med. Så det kan vara därför det fattas bilder vid öppning/import till Bilder. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte importera in bilderna fysiskt i bildbiblioteket är något många ångar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, lappen71 säger:

Att inte importera in bilderna fysiskt i bildbiblioteket är något många ångar. 

Ja, detta är en klassiker. :)  Men det är lätt att missa att man måste samla in bilderna in i iPhoto innan man byter över till Bilder, om man vill utgå från iPhoto-biblioteket. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Raphael säger:

De bilder som ligger utanför iPhoto kommer inte med när man öppnar iPhotos biblioteksfil i Bilder. Bara de bilder som finns i iPhoto-biblioteket, och inte bara är länkade dit, kommer med. Så det kan vara därför det fattas bilder vid öppning/import till Bilder. 

Så övriga bilder är förlorade då? Alltså de som ev låg någon annanstans. Jag för kolls mer ikväll när jag kan sitta ner vid datorn känner jag. Nu ska barnen ha mat. Jag ska fota av iPhoto-biblioteket i Finder också när jag kan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Crawler säger:

Jag ska fota av iPhoto-biblioteket i Finder också när jag kan

Bäst och smidigast är att du tar en screenshot.

https://support.apple.com/sv-se/HT201361

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Crawler säger:

Så övriga bilder är förlorade då? Alltså de som ev låg någon annanstans

De borde ligga kvar, för (som sagt) installationen raderar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Crawler säger:

Så övriga bilder är förlorade då? Alltså de som ev låg någon annanstans. Jag för kolls mer ikväll när jag kan sitta ner vid datorn känner jag. Nu ska barnen ha mat. Jag ska fota av iPhoto-biblioteket i Finder också när jag kan. 

De är inte försvunna, men du måste leta upp dem själv och lägga till dem i Bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...