Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

POP-IMAP


Spladang
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Jag måste fråga en sak som jag glömt hur man gjorde.

På den tiden jag köpte min första iMac hette OS X 10.4 Tigern skaffade jag mig mejlkonto hos Comhem eftersom jag bor i en Comhemfastighet.. Då fick man brev från Comhem där alla uppgifter stod . (POP- Användarnamn-Lösenord- Server:In - Server: Out med sina egna inloggningsuppgifter) Samtidigt köpte jag en Sony Ericsson  Elf mobiltelefon (Ej smartphone, det fanns inte då) som jag bara använde till att ringa på och ta emot SMS. Webbläsare Safari med Comhems Mejlkonton.

Detta blev helt perfekt för mig. Jag hade inte mer bråttom än att jag kunde vänta tills jag kom hem för att kolla inkorgen på min iMac.

 

Efter några år meddelade Comhem att dom upphör med mejlhanteringen som rekommenderade G-Mail i stället.

Jag passade då på att välja Google Chrome som webbläsare när jag ändå skulle använda deras G-Mail. Så jag övergav Safari.

Samtidigt inne på G-Mail - Inställningar pratades det väldigt mycket om att överge POP och i stället övergå till IMAP. Ok så jag raderade mina POP-konton och hämtade IMAP konton i stället. (Dom såg väldigt skräpiga ut med konstigt tunna fontsorter)  Det kändes som att jag laddat ner  Windowsprylar. Det fanns ingenting som hette In:Server eller Out:Server, men allt fungerade så jag glömde bort irritationerna i 20 år.

 

Jag har bestämt mig för att köpa ny iPhone12 för min gamla Sony Ericsson har gjort sitt och det behövs en Smartphone med dagens funktioner som klarar Bank-ID. (MEN) jag tänkte öva på gamlingen så  jag får vanan inne när jag skall installera allt på nya iPhone 12. Så jag  gick in i Meny- Kontakter- Mejlkontakter där jag valde IMAP sedan skrev in mejladressen och lösenordet. Det som förvånade mig vara att  i nästa steg bad man om In:serveruppgifterna och Out:serveruppgifterna. (Det finns inga sådana i IMAP versionen så jag blev tvungen att ge upp försöket. Dessutom blev jag rejält förvånad. Jag har under de 15 år jag använt iMAP aldrig beordrats fylla i in-out:servdetaljer. Kanske allt löser sig när jag har min nya iPhone  i handen.

 

Kan någon förklara strulet. Det verkar som att gamlingen hade allt som behövdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, SirKnasen säger:

Har jag förstått dig rätt att det du undrar är hur du lägger till ditt Gmail konto i din nya iPhone 12?

Tack för att du svarar. På sätt och vis. Ja, men innan köpet av nya iPhone12 tänkte jag  öva på gamlingen. Det borde väl gå.

Redigerad av Spladang
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du vill ha serverinställningarna till din gamla SE?

(SonyEricsson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din mailtjänst har satt upp sina saker rött så behöver du inte manuellt ange mail in och mail out-servrar ... det ställs in åt dig ”automagisk”. Men alla mailkonton, oavsett ifall det är imap eller pop3, har mail in och mail out. Och den enda skillnaden på pop3 eller imap är hur mailen hanteras. Det gör ingen skillnad på utseende, utan det är din mailklient som gör skillnaden. Mail i Mac ser inte ut som Outlook i Mac t ex. Men både imap och pop3 ser likadant ut ifall du har det i samma mailapplikation. 
den enda skillnaden på pop3 och imap är att pop3 hämtar hem mailen till datorn och raderar mailen på mailservern. Imap visar bara mailen som finns på servern. Se det som såhär...låt oss säga att du har ett hus med brevlådan ute vid vägen. Pop3 innebär att du går ut till brevlådan, tar dina brev och går in i huset och läser dina brev...din brevlåda (mailservern) är nu tom men du kan läsa mailen när du är inne i huset. Om ditt hus brinner ner (din dator kraschar) så är dina mail borta. Imap innebär att du sitter med en kikare och läser dina mail medan de ligger i brevlådan. Du kanske har ett annat hus på tomten som du också vill kunna läsa mailen ifrån och då ställer du en kikare i det huset med. Men du ser också ifall någon annan läst mailet eftersom att kuvertet är öppnat och du ser även ifall någon tagit bort ett brev...det ser du oavsett i vilken kikare du tittar i. Finnessen med imap är att det inte spelar någon roll ifall huset brinner ner (datorn kraschar) så länge du har en kikare så kan du titta på dina brev i brevlådan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Zeth säger:

Om din mailtjänst har satt upp sina saker rött så behöver du inte manuellt ange mail in och mail out-servrar ... det ställs in åt dig ”automagisk”. Men alla mailkonton, oavsett ifall det är imap eller pop3, har mail in och mail out. Och den enda skillnaden på pop3 eller imap är hur mailen hanteras. Det gör ingen skillnad på utseende, utan det är din mailklient som gör skillnaden. Mail i Mac ser inte ut som Outlook i Mac t ex. Men både imap och pop3 ser likadant ut ifall du har det i samma mailapplikation. 
den enda skillnaden på pop3 och imap är att pop3 hämtar hem mailen till datorn och raderar mailen på mailservern. Imap visar bara mailen som finns på servern. Se det som såhär...låt oss säga att du har ett hus med brevlådan ute vid vägen. Pop3 innebär att du går ut till brevlådan, tar dina brev och går in i huset och läser dina brev...din brevlåda (mailservern) är nu tom men du kan läsa mailen när du är inne i huset. Om ditt hus brinner ner (din dator kraschar) så är dina mail borta. Imap innebär att du sitter med en kikare och läser dina mail medan de ligger i brevlådan. Du kanske har ett annat hus på tomten som du också vill kunna läsa mailen ifrån och då ställer du en kikare i det huset med. Men du ser också ifall någon annan läst mailet eftersom att kuvertet är öppnat och du ser även ifall någon tagit bort ett brev...det ser du oavsett i vilken kikare du tittar i. Finnessen med imap är att det inte spelar någon roll ifall huset brinner ner (datorn kraschar) så länge du har en kikare så kan du titta på dina brev i brevlådan. 

Jag kör kvar i det jag haft i 20 år utan migrän. Har min gamling fungerat i tio år fungerar den säker i tio år till. 'Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Så du vill ha serverinställningarna till din gamla SE?

(SonyEricsson)

Nej den heter Elf Sony Ericsson. Minst tio år gammal men funkar som ny och det går fortfarande att köpa nya batterier.  Den överlever nog också iPhone12 Pro max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Spladang säger:

Jag kör kvar i det jag haft i 20 år utan migrän. Har min gamling fungerat i tio år fungerar den säker i tio år till. 'Tack.

Tyckte du skrev att den vara slut.

 

2 timmar sedan, Spladang säger:

Kan någon förklara strulet.

Ja för att du inte tagit redan på rätt uppgifter.

 

https://developers.google.com/gmail/imap/imap-smtp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples mailprogram kan själv ställa in in och out-server för de vanligaste tjänsterna  - som iCloud, Gmail osv. Detta gäller även iPhone, så du behöver inte veta hur man gör. Det räcker med att du väljer tjänst och anger ditt e-postkonto samt lösenord - så ställer den in resten själv.

 

.Detta innebär inte att Gmail osv inte har in - out server, det finns men det ställs in automatiskt så du behöver inte tänka på det. 
 

Din gamla mobil kan inte ställa in det själv, därför frågar den. Men Apples Mail-program kan det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Raphael säger:

Apples mailprogram kan själv ställa in in och out-server för de vanligaste tjänsterna  - som iCloud, Gmail osv. Detta gäller även iPhone, så du behöver inte veta hur man gör. Det räcker med att du väljer tjänst och anger ditt e-postkonto samt lösenord - så ställer den in resten själv.

 

.Detta innebär inte att Gmail osv inte har in - out server, det finns men det ställs in automatiskt så du behöver inte tänka på det. 
 

Din gamla mobil kan inte ställa in det själv, därför frågar den. Men Apples Mail-program kan det. 

Tack Raphael. Felet låg alltså i att min mobil var för gammal. Hade jag köpt nya iPhone 12 så hade den inte bett om uppgifterna utan hittat dem per automatik som du nämner. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, lappen71 säger:

Tyckte du skrev att den vara slut.

 

Ja för att du inte tagit redan på rätt uppgifter.

 

https://developers.google.com/gmail/imap/imap-smtp

Ditt tips var tydligen inte värst användbart som inte behövs om mobilen varit den nya jag är på väg att köpa som hade hittat inloggningsuppgifterna enligt duktige Raphael tips. Tur att forumet har Raphael.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Spladang säger:

Ditt tips var tydligen inte värst användbart som inte behövs om mobilen varit den nya jag är på väg att köpa som hade hittat inloggningsuppgifterna enligt duktige Raphael tips. Tur att forumet har Raphael.

Tyckte du sa att du skulle träna på din gamal telefon och då är mitt tips väldigt användbart. Håller med dig om att det är tur vi har Raphael 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Tyckte du sa att du skulle träna på din gamal telefon och då är mitt tips väldigt användbart. Håller med dig om att det är tur vi har Raphael 

Jag visste inte då, det jag nu vet, tack vare Raphael att min gamla mobil inte är något bra övningsobjekt. Nu vet jag. Vad man lär sig.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)  Det har hänt mycket sen gamla mobiler gjordes. De var för en annan tid än vi har nu. :) När jag gick filmskolan på 90-talet så fick vi öva på gamla grejer (Arriflex nyhetskameror från 60-talet) för de var bra övning för grunderna i filmtänkandet, men jag tror inte man ska lära sig nya mobiler genom att öva på gamla. :)

Här finns mer info - både hur man lägger till automatiskt och hur man lägger till manuellt, för de tjänster som iPhone inte klarar ställa in själv. Båda möjligheterna finns med iPhone. Gmail är en av de tjänster som iPhone klarar själv. 
https://support.apple.com/en-us/HT201320

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...