Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försökte installera Big Sur på extern disk, kommer inte åt innehållet


MB1969
 Share

Rekommendera Poster

Ja, jag har gjort bort mig! 

 

Jag har 600 GB på en extern HD. Jag satt halva dagen och försökte göra plats på min MacBook Air från 2015 men till slut tröttnade jag och valde den externa disken som installationsplats. Installationen startades men hängde sig. Det stod mindre än en minut kvar i en evighet. Jag startade om datorn. Den externa disken verkar ha portionerats i tre delar. En för nya OS, en för installationsprogrammet och och jag tittar i skivverktyg så finns det en Mac HD- Data med ca 600 GB utrymme som jag inte kommer åt. 

 

Vad sjutton gör jag nu?  Det ända jag bryr mig om är innehållet på de låsta 600 GB. Resten kan kvitta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, SirKnasen säger:

Filer kommer du inte åt i skivverktyget använd Finder istället.

I Finder syns bara den nyskapade partitionen som verkar vara OS Big Sur. Det är den andra jag vill åt. Se bifogad bild.

Skärmavbild 2020-11-15 kl. 19.38.06.png

Redigerad av MB1969
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir lätt fintad av nya filsystemet APFS  och uppdelade volymer för OS och data då de båda volymerna beter sig som en i Finder.

 

Du kan alltså inte se din data på den externa hårddiskens volym som är synlig i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, SirKnasen säger:

Man blir lätt fintad av nya filsystemet APFS  och uppdelade volymer för OS och data då de båda volymerna beter sig som en i Finder.

 

Du kan alltså inte se din data på den externa hårddiskens volym som är synlig i Finder?

Nej, Datorn är fortfarande Catalina. Det jag kan se är detta:

Skärmavbild 2020-11-15 kl. 19.54.18.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan även se en gulfärgad HD ikon på skrivbordet som har samma färg som mina gamla vanliga externa disk som nu heter Update, men inget annat.

Skärmavbild 2020-11-15 kl. 19.56.41.png

Redigerad av MB1969
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det har min gamla data a´ 600GB stoppats undan någonstans och det är just detta jag vill åy

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Det där är ju din interna hårddisk

Ja, jag var förvånad över att du frågade efter Mac HD. Ovanstående är vad jag får upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på den och välj Visa i Finder

Troligtvis visas Martin Berggren volymen i Finder (Din första Finder screenshot)

Sök genom denna volym efter dina 600GB data.

Använd Omnidisk Sweeper eller liknande om du behöver hjälpverktyg för detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, SirKnasen säger:

Högerklicka på den och välj Visa i Finder

Troligtvis visas Martin Berggren volymen i Finder (Din första Finder screenshot)

Sök genom denna volym efter dina 600GB data.

Använd Omnidisk Sweeper eller liknande om du behöver hjälpverktyg för detta

 Det låg listat där under Previous System. Hela Lightroom biblioteket... svettigt värre. Tusen tack för hjälpen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Försökte installera Big Sur på extern disk, kommer inte åt innehållet
 Share



×
×
  • Skapa nytt...