Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Logic Pro X


rentim
 Share

Rekommendera Poster

Jag är ägare till en Macbook Air från 2011 (OS X El Capitan 10.11.6, processor 1,6GB, i5, minne 2GB) och jag kan inte installera Logic Pro på den som det är.

 

Följande saker skulle jag bli jätteglad av att få svar på:

1. Kan jag uppdatera min "gamla" Macbook så att jag kan köpa/köra Logic Pro X på den eller ska jag köpa en ny eller bättre begagnad Macbook istället?

2. Om det går att installera på en bättre begagnad, vilket år/version ska jag ha som minst för att det ska funka? Eller vilken kapacitet behövs som minst?

3. Och räcker det med en "Air", eller är det bättre att skaffa en "Pro" till att använda Logic Pro X?

 

Tacksamt för alla svar jag kan få ;o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger mycket på hur du använder Logic men ju nyare Mac och ju mera pro desto bättre för Logic.

I klartext, 8 eller 16 GB RAM bör räcka medan processorn bör ha åtminstone fyra kärnor på grund av hur mycket som behöver göras parallellt, samtidigt i Logic.

Själv så ångrar jag nästan (bara nästan) att jag köpt en sex-kärnig iMac som sällan arbetar med mer än två kärnor igång! En hejdlöst kraftfull maskin som jag vill hävda att de allihop är, kanske 2017 och senare.

Hoppas att jag varit till någon hjälp. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, rentim säger:

Jag är ägare till en Macbook Air från 2011 (OS X El Capitan 10.11.6, processor 1,6GB, i5, minne 2GB) och jag kan inte installera Logic Pro på den som det är.

 

Följande saker skulle jag bli jätteglad av att få svar på:

1. Kan jag uppdatera min "gamla" Macbook så att jag kan köpa/köra Logic Pro X på den eller ska jag köpa en ny eller bättre begagnad Macbook istället?

2. Om det går att installera på en bättre begagnad, vilket år/version ska jag ha som minst för att det ska funka? Eller vilken kapacitet behövs som minst?

3. Och räcker det med en "Air", eller är det bättre att skaffa en "Pro" till att använda Logic Pro X?

 

Tacksamt för alla svar jag kan få ;o)

1. Nej.

2. Så ny du har råd med.

3. Air och Pro är lite missvisande. Air och 13" pro är nästan identiska i prestanda med tvåkärnig processor. 15" är den faktiska PRO-modellen med typ 100% mer fyrkärnig prestanda under huven och betydligt dyrare. Så fast 13" heter Pro så är den inte det.... likheten ligger i designen.

...

När du kommer till Retinamodellerna är RAM fastlött på moderkortet så det du har är det du får. 13" säljs nästan oftast med 8 GB RAM för att hålla ner priset. Medan 15" har 16 GB RAM som standard.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Det hänger mycket på hur du använder Logic men ju nyare Mac och ju mera pro desto bättre för Logic.

I klartext, 8 eller 16 GB RAM bör räcka medan processorn bör ha åtminstone fyra kärnor på grund av hur mycket som behöver göras parallellt, samtidigt i Logic.

Själv så ångrar jag nästan (bara nästan) att jag köpt en sex-kärnig iMac som sällan arbetar med mer än två kärnor igång! En hejdlöst kraftfull maskin som jag vill hävda att de allihop är, kanske 2017 och senare.

Hoppas att jag varit till någon hjälp. :) 

Ok tack, alltså 4 kärnor, 8 eller 16 RAM och 2017 eller senare. Spelar operativsystemet någon roll, eller går det bra med vilken som för att installera/köra Logic pro X?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

1. Nej.

2. Så ny du har råd med.

3. Air och Pro är lite missvisande. Air och 13" pro är nästan identiska i prestanda med tvåkärnig processor. 15" är den faktiska PRO-modellen med typ 100% mer fyrkärnig prestanda under huven och betydligt dyrare. Så fast 13" heter Pro så är den inte det.... likheten ligger i designen.

...

När du kommer till Retinamodellerna är RAM fastlött på moderkortet så det du har är det du får. 13" säljs nästan oftast med 8 GB RAM för att hålla ner priset. Medan 15" har 16 GB RAM som standard.

Tack för infon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett smart drag är att slå till på iMac. I stort sett alla iMacar har 4 kärnor och även den lilla 21" har nästan samma prestanda som MBP 15". Men eftersom bärbart är mer eftertraktat kan man få bra priser på iMac. 27" är oftast bättre utrustade med större hårddiskar och mer RAM och har oftast lite bättre eller bättre fart i processorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Ett smart drag är att slå till på iMac. I stort sett alla iMacar har 4 kärnor och även den lilla 21" har nästan samma prestanda som MBP 15". Men eftersom bärbart är mer eftertraktat kan man få bra priser på iMac. 27" är oftast bättre utrustade med större hårddiskar och mer RAM och har oftast lite bättre eller bättre fart i processorerna.

Tack för förslaget, men datorn kommer att resa mellan 2 ställen, så den måste vara bärbar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, rentim säger:

Tack för förslaget, men datorn kommer att resa mellan 2 ställen, så den måste vara bärbar ;)

Ibland så stirrar man sig blind på en lösning. Det finns ofta fler. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Axelman säger:

Ibland så stirrar man sig blind på en lösning. Det finns ofta fler. :)

Ja, så är det.

Just nu känns det som det är för många lösningar på min "fråga", så jag försöker gallra ner det till den optimala lösningen istället för att få fler lösningar ;o)

Det optimala skulle vara ifall jag hamnar som max på 10 laxar, men med bästa kapaciteten för att installera samt köra Logic Pro på, samt kunna göra det ett bra tag framöver.

Det är faktiskt 2 datorer jag behöver (1 till mig och 1 till dottern som skriver musik samt sjunger), så jag har även kollat på siter som "billigteknik" samt "mresell" för att komma ner några tusenlappar, men vet inte om det är dumsnålt att kolla där...

Redigerad av rentim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blocket/Tradera ger mer för pengarna men är utan garanti. Företag som sysslar med begagnat är tvärt om. När du skriver "bra tag framöver" är jag rädd att du måste gräva lite djupare i kassakistan. 

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Blocket/Trader ger mer för pengarna men är utan garanti. Företag som sysslar med begagnat är tvärt om. När du skriver "bra tag framöver" är jag rädd att du måste gräva lite djupare i kassakistan. 

Jag håller med detta inlägget, nyare är bättre.
För att sammanfatta, åtminstone fyra-kärnigt och 2017 eller senare är väl det enda avgörande. Åtminstone så jag hade tänkt.

Vill du ha en stor & vacker skärm där allt kommer plats och enklare att programmera synthar och effektenheter så är en iMac absolut ett gott val.
Logic Pro känns som gjord för 21,5 eller 27" skärm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15" med retinaskärm känns väl nästan som ett måste med alla reglage i Logic Pro.

15" med retinaskärm kom 2012 och har sedan första modellen 4-kärnig i7 processor. Dvs gott om CPU-kraft från första årsmodell.

Men 2012/Early2013 är definitivt inga datorer för framtiden då de inte klarar nya macOS BigSur.

Det är även mycket svårt att byta batterier i samtliga retina-modeller. Så kolla så batteri är bra innan köp.

 

Så en 15" MacBook Pro Late2013 eller nyare. Och en 6-7år gammal dator ska vara billig! Många säljare tycks tro att de fortfarande är värda pengar för att de kostade 25.000:- som nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag håller med detta inlägget, nyare är bättre.
För att sammanfatta, åtminstone fyra-kärnigt och 2017 eller senare är väl det enda avgörande. Åtminstone så jag hade tänkt.

Vill du ha en stor & vacker skärm där allt kommer plats och enklare att programmera synthar och effektenheter så är en iMac absolut ett gott val.
Logic Pro känns som gjord för 21,5 eller 27" skärm!

Det verkar som du har programmet Logic Pro själv, vilken dator har du programmet på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, rentim säger:

Det verkar som du har programmet Logic Pro själv, vilken dator har du programmet på? 

Min nyinköpta iMac 27", sex-kärnig 3,3 GHz Intel. :wub:

Den blir knappt ens svettig med en hyfsat krävande demo-sång. B) 

 

 

Logic_.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, SirKnasen säger:

15" med retinaskärm känns väl nästan som ett måste med alla reglage i Logic Pro.

15" med retinaskärm kom 2012 och har sedan första modellen 4-kärnig i7 processor. Dvs gott om CPU-kraft från första årsmodell.

Men 2012/Early2013 är definitivt inga datorer för framtiden då de inte klarar nya macOS BigSur.

Det är även mycket svårt att byta batterier i samtliga retina-modeller. Så kolla så batteri är bra innan köp.

 

Så en 15" MacBook Pro Late2013 eller nyare. Och en 6-7år gammal dator ska vara billig! Många säljare tycks tro att de fortfarande är värda pengar för att de kostade 25.000:- som nya.

Man ska väl undvika macpro- årgångarna som har ”det där dåliga tangentbordet”,  det där damm kunde hamna under tangenterna.

Är det 2018-19?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, boevil säger:

Man ska väl undvika macpro- årgångarna som har ”det där dåliga tangentbordet”,  det där damm kunde hamna under tangenterna.

Är det 2018-19?

 

2016-2019

Men är oftast inga problem om man blåser rent tangentbordet någon gång ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...