Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina? Mojave?


Maddog63
 Share

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har precis uppgraderat datorn och det visar senaste version Catalina 10.15.7.

Nu är där även uppgradering Garageband men den stödjer bara Mac OS version 11.

Vad har jag missat här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator klarar troligtvis bara Catalina 10.15.7 och inte nya Big Sur 11.0.1 och därför ser du inte Big Sur uppdateringen.

Senaste versionen av Garageband kräver Big Sur 11.0.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, SirKnasen säger:

Din dator klarar troligtvis bara Catalina 10.15.7 och inte nya Big Sur 11.0.1 och därför ser du inte Big Sur uppdateringen.

Senaste versionen av Garageband kräver Big Sur 11.0.1

 

Men min datorn är från 2016 och det ska inte vara problem då.

Har en flashminne på 250 GB och det finns ca 215 GB minne kapacitet kvar att utnyttja.

Har kikat på datorns uppgifter och där står det sent 2013, trots att jag köpte datorn år 2016.

Då misstänker jag att Apple fokusera på datorns tillverkningsår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, din dator är en 2013-modell som inte stödjer Big Sur. När du köpt den spelar ingen roll Men det kanske går att "trolla in det" ändå.

https://forums.macrumors.com/threads/macos-11-big-sur-on-unsupported-macs-thread.2242172/

Det som tycks vara problemet är att Fusion Drive funkar mycket långsammare. En del modeller har problem med Wifi. Kanske inte din dock. Kan vara värt att experimentera med, om man nu har behov av Big Sur. För egen del stannar jag nog på Mojave ett år till, sen får vi se. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-kinne har du?

Late2013 finns ju som en riktig snikvariant med endast 4Gb RAM.

Tveksamt om en sådan fungerar optimalt med Big Sur via patch.

Jag hade satsat på en nyare.

 

Glöm inte backup om du känner att du senare vill backa tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, poi ran säger:

Ja, din dator är en 2013-modell som inte stödjer Big Sur. När du köpt den spelar ingen roll Men det kanske går att "trolla in det" ändå.

https://forums.macrumors.com/threads/macos-11-big-sur-on-unsupported-macs-thread.2242172/

Det som tycks vara problemet är att Fusion Drive funkar mycket långsammare. En del modeller har problem med Wifi. Kanske inte din dock. Kan vara värt att experimentera med, om man nu har behov av Big Sur. För egen del stannar jag nog på Mojave ett år till, sen får vi se. 

Det där är bara att glömma. Testade på min iMac och den blev i praktiken oanvändbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Maddog63 säger:

Men min datorn är från 2016 och det ska inte vara problem då.

Har en flashminne på 250 GB och det finns ca 215 GB minne kapacitet kvar att utnyttja.

Har kikat på datorns uppgifter och där står det sent 2013, trots att jag köpte datorn år 2016.

Då misstänker jag att Apple fokusera på datorns tillverkningsår...

Nen, inte tillverkningsår utan modellår. Jag har en Macbook modell 2017. Det betyder inte att den är tillverkad 2017 utan att den modellen kom 2017 och har sedan dess tillverkats oförändrad fram till den lades ner 2019. Så en Macbook tillverkad och köpt 2019 är en Macbook 2017, för det var 2017 just den versionen kom. 

Du har alltså en dator köpt 2016 och den kan vara tillverkad 2016, men den är av modellåret 2013. Det är modellåret som räknas när det gäller vilka OS versioner som är kompatibla. 

Apple uppdaterar inte sina datorer varje år. Det kan gå ett par år eller ännu mer innan de gör en uppdatering av hårdvaran. När de gör en uppdatering av hårdvaran - t ex stoppar i en snabbare processor eller annan teknisk ändring - så får datorn ett nytt modellår. 
 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey jag misstänkte där om modellår men i princip är det även tillverkningsår, eftersom det visar sent 2013.

Jag tog fel år om köpet, det ska vara 2015.

Jag kan glömma bort det där om Big Sur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Maddog63 säger:

Okey jag misstänkte där om modellår men i princip är det även tillverkningsår, eftersom det visar sent 2013.

Jag tog fel år om köpet, det ska vara 2015.

Jag kan glömma bort det där om Big Sur...

Nej, det är modellår inte tillverkningsår. Det står "early nnnn" respektive "late nnnn" för att berätta när just den modellversionen introducerades på marknaden. Det har inget med när just den man köpt var tillverkad. En "early" / "late" kan tillverkas i ett par år oförändrad och ändå ha samma designation. Så en "late 2013" kan vara tillverkad både 2014 och 2015 och ändå heta "late 2013", så länge som det är samma modellversion - samma generation. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan elektroniska supermarkets smyga med att de säljer ut förra årets modell och till och med förförra årets modell. Det är ofta det som ligger bakom låga priser där på datorer. Det gäller alltså att ha koll. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro "askkoppen" är late 2013 och såldes fram till 2019 då Mac Pro "rivjärnet" kom. Mac Mini är inte uppgraderad så ofta heller så late 2014 gällde ända till 2018.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Mac Pro "askkoppen" är late 2013 och såldes fram till 2019 då Mac Pro "rivjärnet" kom. Mac Mini är inte uppgraderad så ofta heller så late 2014 gällde ända till 2018.

Askkoppen? Du menar väl soptunnan (trashcan) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Askkoppen? Du menar väl soptunnan (trashcan) :)

What ev  default_laugh.png.02d9f9940c4baf07c26974800433ddfb.png 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...