Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Parallells med Windows 7 kraschat - vad göra?


bjorma
 Share

Rekommendera Poster

Igår kraschade Windows 7 under Parallels på min Mac.

 

Windows Explorer slutade fungera, försökte starta om W men den satte bara igång och tuggade suspend i en evighet, så det blev tvångsavsluta på den.

Försökte sen återgå till tidigare sparad version i Parallels - fick dock inget val - sen tuggade den en halvtimme eller så och voila var Windows igång.

Hade annat att göra så jag fällde ner fönstret och jobbade med annat. Sen fällde jag upp fönstret igen och då fanns ett runt fält med en trekantig pil där 

som jag antog man skulle klicka på, vill minnas att det stod e R till vänster också men kan komma ihåg fel. Det hände ingenting när jag klickade på pilen, möjligen ngt

felmeddelande som jag inte minns.

Efter några Säker Start testade jag igen att starta Windows och då får jag fel enl första bilden. När jag försöker inne i Parallels får jag fel enl bild 2

 

- Kan man hitta en sparad version av Parallels.vpn eller vad den heter i Time Machine?

 

Som jag känner det är inte en ominstallation av Windows en särskilt framkomlig väg eftersom man då har kvar eländet från den första på hårddisken och 

jag antar att den tar väldigt mycket plats. Gjorde en koll av disken SSD 1 TB för nåt år sen och då upptog program och annat som jag känner som mitt 340 GB,

resten upp till närmare 800 GB dvs ca 550 GB upptogs av ngt jag inte har en aning om men misstänker att Parallels är skuld till en hel del. Tycker mig läst att Time

Machine grisar ner hårddisken en hel del också. Vet någon hur man kan rensa bort Parallels virtuella maskin från hårddisken?

 

Så jag funderar i 2 banor:

 

1. Spara undan allt  sådant som inte finns på tillgänglig fullständig backup, tyvärr ca ett år gammal, till mina 3 externa diskar.

Sen blåsa på backupen och lägga tillbaka det nyss sparade.

 

2. Börja om från början!  Det är en Mac Book Pro från mid 2012 med 16 GB minne och en 1 TB Samsung Evo.

Macken och Parallels installerades för snart 8 år sen feb -13. Sen sattes minnet och SSD:n  i för ganska precis 6 år sedan,  men då gjordes ingen ominstallation, då formaterades    bara disken och sen körde jag på innehållet från den gamla disken. Tilläggas kan att jag tycker burken börjar bli lite seg, en säker start tar sådär 15 min, när SSD:n var ny var burken en racer. Den har alltså rullat snart 8 år utan en ren ominstallation !  En PC hade gett upp för länge sen ? 

 

3. Skita i Windows och rensa bort allt map Parallels - om det går - och köpa en beggad PC - behovet är främst till släktforskning, som man ju mer eller mindre kan glömma i Macmiljön.

 

4. Bita i det riktigt sura äpplet ? och spendera en förmögenhet på en ny - 36.000:- ? 

 

Tacksam för alla idéer, tankar, lösningar och infallsvinklar!

 

Skärmavbild 2020-11-13 kl. 13.07.20.png

Skärmavbild 2020-11-13 kl. 00.18.30.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, bjorma säger:

Kan man hitta en sparad version av Parallels.vpn eller vad den heter i Time Machine?

Det borde man, ja. (Såvida du inte aktivt stängt av backupen av den mappen/filen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte, har hittat en Windows 7.pvl som den tycks heta från i tisdags på ca 150 GB som jag återskapar nu - och håller tummarna, skulle ta ett par timmar stod det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick inte så bra!

Filen hade inte Parallels symbolen utan en Windows symbol kan det vara problemet?

Skärmavbild 2020-11-13 kl. 16.44.14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja!

Då finns det bara 40 GB kvar på disken, ligger säkert dubbla virtuella maskiner där nu!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick igång liket med en 2 år gammal Windows 7.pvl-fil jag hade på en av mina externa hårddiskar ?

Case closed!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas en vits med att låta exempelvis Macrium Reflect, eller annat program, sköta säkerhetskopieringen av Windows inifrån Windows, till en extern enhet. TimeMachine är rätt kasst på att backupa virtuella maskiner, även om det såklart går om man har tillräckligt med utrymme. 

Mina Parallels-filer slutar på .pvm, men jag kör fortfarande Parallels 12. Väljer man (höger- eller kontrollklickar) den filen och "visa innehåll", listar Finder filerna i paketet. Sedan kan man högerklicka exempelvis Windows10-0.hdd (i mitt fall) och öppna med Parallels Mounter. Då kommer man åt alla filer på den virtuella hårddisken utan att behöva starta systemet. Ibland är detta sätt mindre känsligt för fel än om man startar parallels "på riktigt". Är det fel på virtuella hårddisken kan det såklart bli problem ändå. 

Har man inga större lagringsbehov kan 5GB Windows Onedrive (Microsoft motsvarighet till iCloud, typ), eller vilken storlek det nu har, vara en bra "säkerhetskopia" på viktiga dokument etc. Det bör inte vara enda kopian, men om den virtuella hårddisken kraschar så är ändå dokumenten räddade i molnet. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...