Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya M1-Macarna dyker upp i Geekbench – spöar Apples tidigare bärbara


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Nope det är lika snabbt. Siffrorna för min.

 

326861625_Skrmavbild2020-12-01kl_11.21_11.thumb.png.b4b8f6bded9b472301c04c5382a4eeda.png

Seriöst snabbt!! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Seriöst snabbt!! :tappahakan:

Ja det är helt sjukt snabbt. Installera program går så snabbt att ibland missar man att det är klart ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan fortfarande inte komma över batteritiden. Inser nu att inköp av en andra laddare var bortkastade pengar ?

 

977084513_Skrmavbild2020-12-01kl_11_40_59.thumb.png.89a9e9a762ba61caa24d71f063d5bc82.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Jämför du ett dedikerat grafikkort med ett integrerat?

Jag förstår att du försöker försvara ditt köp men det blir svårt när en dator  spöar din på nästan alla plan och den kostar mindre än en tredjedel så mycket.

Dessutom så är den i testet helt fläktlös.

Nej. En ny Mac med en SoC-chip borde även kunna fixa grafiken snabbare.

Med hårddisken bör det bli ungefär samma ja om den använder samma PCIe?
Grafiken är inte sopig men fortfarande långtifrån det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Nej. En ny Mac med en SoC-chip borde även kunna fixa grafiken snabbare.

Är det killgissning eller kan du bygga upp det med fakta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Nej. En ny Mac med en SoC-chip borde även kunna fixa grafiken snabbare.

Med hårddisken bör det bli ungefär samma ja om den använder samma PCIe?
Grafiken är inte sopig men fortfarande långtifrån det bästa.

Det finns en video på en snubbe som jämför Minin i Intelversionen med en EGPU och Mini M1. M1-an spöar i alla fall Inteln i många moment eller kör mer eller mindre likvärdigt. Vad har du för förväntningar på ett Apple-standardchip!?!?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Med hårddisken bör det bli ungefär samma ja om den använder samma PCIe?

Va? Vad pratar du om?

 

Citat

With the new SSD controller integrated into the M1 chip, the SSD in the M1 MacBook Pro is 2x faster with sequential read speeds of up to 3.3GB/s. M1 MacBook Pro models can be equipped with up to 2TB SSDs, with storage starting at 256GB, while Intel models can be equipped with up to 4TB of SSD storage.

 

Redigerad av lappen71
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, e-snobben säger:

Och - återigen - mycket dyrare, och med noll flexibilitet.

 

Personligen tror jag folk nöjer sig med andra operativsystem just pga att allt sitter på samma chip.

 

"Behöver du uppgradera? Då kan vi erbjuda denna, för endast 35 000".

 

Slit och släng, det är vad det är.

Du missförstår (? eller om jag gör det). Jag menar inte att Apples nya datorer är alternativet. Jag menar att andra tillverkare måste anamma Apples teknologi* för sina egna produkter. Windows finns för ARM redan, fast det är inte så bra.

 

*ARM är inte deras egen arkitektur ens, den är de flesta företag vana vid genom mobiltillverkning. Men Apple gör det så mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

Är det killgissning eller kan du bygga upp det med fakta?

Med allt integrerat bör kommunikationen mellan CPU och grafiken gå betydligt snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Va? Vad pratar du om?

 

 

Jag visste inte att SSD-controllern sitter integrerat i M1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Med allt integrerat bör kommunikationen mellan CPU och grafiken gå betydligt snabbare.

Så det var en killgissning. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag visste inte att SSD-controllern sitter integrerat i M1.

Nej jag förstod det men det är ju faktiskt väldigt enkelt att söka och ta reda på det innan man postar tvärsäkra inlägg om saken :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Med allt integrerat bör kommunikationen mellan CPU och grafiken gå betydligt snabbare.

Det är ju inte bara kommunikation som spelar roll. 

Integrerad grafik är sämre än dedikerad grafik.

Jag personligen tycker det är ganska så fantastiskt att en maskin som drar 10-15W vid fullbelastning spöar en dator som drar 150W

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, e-snobben säger:

Då förstår jag. Men jag håller inte med om att alla andra måste gå samma väg. Flexibiliteten är att föredra, oavsett operativsystem.

Prestanda och batteritid är som jag ser det primärt. ARM är vägen att gå, så vitt vi vet. Men så länge Windows och andra OS inte funkar särskilt bra för ARM är det förstås bättre med gammal arkitektur där. Men med tiden kommer säkerligen ett teknikskifte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Prestanda och batteritid är som jag ser det primärt. ARM är vägen att gå, så vitt vi vet. Men så länge Windows och andra OS inte funkar särskilt bra för ARM är det förstås bättre med gammal arkitektur där. Men med tiden kommer säkerligen ett teknikskifte.

Du menar att OS måste förändras, hur då menar du? Energisparande i OS har ju funnits där sedan födelsen av Mac OS X. Kanske Big Sur förfinat detta ytterligare? Nu vet ju Apple hur hårdvarans närmaste framtid kommer att se ut.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rykten säger att M1 kommer i en vassare variant "M1X" med 12 kärnor. Hamnar troligen i MBP 16" och iMac.

 

https://hexus.net/tech/news/cpu/147048-rumour-apple-m1x-soc-will-boast-12-cpu-cores/

 

Dessutom har TSMC byggt en ny 3nm-fabrik. Så snart kommer Apples M att ha ytterligare krympt kretsarna för mobiler och datorer. Så i detta ligger möjligheter till en fördubbling av processorkraften eller en ytterligare halvering av strömförbrukning eller en lagom blandning. 

M2 baby!! :skondans:

 

https://www.techpowerup.com/275255/tsmc-completes-its-latest-3-nm-factory-mass-production-in-2022

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror mer på M3.

3M menar du väl?

Skärmavbild 2020-12-01 kl. 14.19.58.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...