Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya M1-Macarna dyker upp i Geekbench – spöar Apples tidigare bärbara


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, DittDatt säger:

Liknelsen med knähund riktar sig mot Mikael specifikt. Visst får han tycka vad han vill - jag vet inte ens hur jag skulle kunna hindra honom. Men om då jag får tycka vad jag vill så tycker jag att han uppför sig som en lydig knähund, ägd av Apple. Och jag har svårt för knähundar, både bildliga och bokstavliga. Vad hände med "Think different"?

Det finns en otydlig linje mellan att säga att någon är en knähund och att faktiskt behandla folk nedlåtande. Man kan ju försöka att låta bli att behandla folk nedlåtande.

...

Think Different dog med Jobs. Allvarligt talat, du verkar ha svårt med företagets självbild som om det skulle vara jungfruliga oskyldiga och sanna i varje dammkorn. För du verkar såå upprörd över att den inte stämmer med vad du ser. Det som skiljer Apple åt från många är att folk faktiskt vill betala dyrt för att få vara en del av detta. Andra får rea ut sina inälvor för att någon ska vilja köpa deras schmack. 

...

Men allt detta vet du ju! Får jag gissa att du vill att Apple ska vara bättre än de andra? Men de är lika allihopa. De vill bara ha våra pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, DittDatt säger:

 det bara är ett tiotal personer som hänger här

Det finns sociologiska beskrivningar av ett forums livscykel. Jag tror vi är i den utdöende fasen. Folk har gått vidare till andra sociala prylar som är nyare. Kvar blir vi som har fastnat och inte kan komma ur och vägrar låta det dö... :whistling: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, DittDatt säger:

Precis som jag alltså. Jag gillade tiden när Apple gick mot opensource och standarkomponenter i datorerna. Nu lutar allt åt det instängda och proprietära igen. ?

Med tanke på att komponenterna krymper och signalvägarnas längd blir viktiga blir det nog så i framtiden att innehållet i datorn blir en grå epoxyinklädd klump som är ALLT. CPU, GPU, RAM, SSD osv. Med tanke på den ökade faran av hackning på plats när man inte kommer in via nätet kan det vara en fördel för vissa. Men kan det vara så att vi är gamla gubbar som längtar efter en tid när det var enklare. Åka Amazon till korvojjen och köpa en med brö å pucko?  rofl.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Axelman säger:

Med tanke på att komponenterna krymper och signalvägarnas längd blir viktiga blir det nog så i framtiden att innehållet i datorn blir en grå epoxyinklädd klump som är ALLT. CPU, GPU, RAM, SSD osv. Med tanke på den ökade faran av hackning på plats när man inte kommer in via nätet kan det vara en fördel för vissa. Men kan det vara så att vi är gamla gubbar som längtar efter en tid när det var enklare. Åka Amazon till korvojjen och köpa en med brö å pucko?  rofl.gif

Visst, jag förstår poängen med att försöka förenkla saker så att "vanliga" människor kan använda dem. Tyvärr så tror jag inte på att det är rätt väg. Jag tror snarare att vi är på väg mot ett samhälle där en majoritet bara blir konsumenter och en lite minoritet har grepp om utvecklingen. Det är ett stort gap mellan de som skriver algoritmer för artificiell intelligens eller  ritar kretsarna och  och den genomsnittlige användaren av produkterna. Lösningen måste vara att lyfta användarna, inte att sänka nivån.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Axelman säger:

Men allt detta vet du ju! Får jag gissa att du vill att Apple ska vara bättre än de andra? Men de är lika allihopa. De vill bara ha våra pengar.

Jag vill att alla ska vara bättre. Jag önskar att andra drivkrafter än att ta folks pengar var de som drev världen. Jag är besviken på alla som inte jobbar för det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, DittDatt säger:

Precis som jag alltså. Jag gillade tiden när Apple gick mot opensource och standarkomponenter i datorerna. Nu lutar allt åt det instängda och proprietära igen. ?

Det är tyvärr inte bara Apple. Förr kunde man öppna elektronikprylar och byta den komponent som var trasig. Nu är "allt" ihoplimmat så man förstör prylen om man försöker öppna den. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, DittDatt säger:

Visst, jag förstår poängen med att försöka förenkla saker så att "vanliga" människor kan använda dem. Tyvärr så tror jag inte på att det är rätt väg. Jag tror snarare att vi är på väg mot ett samhälle där en majoritet bara blir konsumenter och en lite minoritet har grepp om utvecklingen. Det är ett stort gap mellan de som skriver algoritmer för artificiell intelligens eller  ritar kretsarna och  och den genomsnittlige användaren av produkterna. Lösningen måste vara att lyfta användarna, inte att sänka nivån.

 

Men är det? Jag är extremt bilintresserad och vet nästan allt om alla bilar. Men det gör mig inte till en bättre förare om jag inte kör bil. Frun är inte ett dugg kunnig och bryr sig minimalt men kör väldigt bra. Är datorn ett mål i sig självt eller ett redskap för att utföra något? För mig är det viktigt att förstå och kunna tekniken med rynkad panna, frun bara använder den och ser glad ut....default_laugh.png.87395daaa94423bb025c161fb23593be.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag vill att alla ska vara bättre. Jag önskar att andra drivkrafter än att ta folks pengar var de som drev världen. Jag är besviken på alla som inte jobbar för det.

Fint skrivet. Jag vill det också. Men jag är ibland tvungen att besöka det vi kalla den cyniska kalla verkligheten som bara är intresserad av mina pengar och lära mig att förhålla mig till det. :dumstrut: Skojja om det och skratta åt det hjälper.default_laugh.png.4a10754361e6bf3d0879e56c0c5225c0.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Fint skrivet. Jag vill det också. Men jag är ibland tvungen att besöka det vi kalla den cyniska kalla verkligheten som bara är intresserad av mina pengar och lära mig att förhålla mig till det. :dumstrut:

Den gång vi lever i i ett samhälle som inte styrs av oändlig tillväxt så kanske.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Axelman säger:

Men är det? Jag är extremt bilintresserad och vet nästan allt om alla bilar. Men det gör mig inte till en bättre förare om jag inte kör bil. Frun är inte ett dugg kunnig och bryr sig minimalt men kör väldigt bra. Är datorn ett mål i sig självt eller ett redskap för att utföra något? För mig är det viktigt att förstå och kunna tekniken med rynkad panna, frun bara använder den och ser glad ut....default_laugh.png.87395daaa94423bb025c161fb23593be.png

Det är inte enbart själva körningen jag tänker på. Det är känslan av att vara en del av världen, kunna påverka och styra sitt liv. Att vara en producent och inte bara en konsument. En bil som många kan lära sig att förstå hur allt hänger ihop och därmed laga och fixa med ger en känsla av makt över sin tillvaro. En bil du inte kan göra något med själv utan specialutrustning och specialkunskaper ger motsvarande känsla av maktlöshet. Utöver det finns en viktig aspekt när det gäller hållbarhet och miljö. Det borde finnas en lag som sa ungefär att om det går att laga ett kylskåp själv så är det inte tillåtet att sälja kylskåp som inte går att laga. Tillverkaren ska vara skyldig att underlätta reparation och att tillhandahålla reservdelar. Det fungerar inte att fortsätta som nu, oavsett vad konsumisterna tycker. Det finns bara ett klot och vi har att förhålla oss till de resurser som finns på det.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det är tyvärr inte bara Apple. Förr kunde man öppna elektronikprylar och byta den komponent som var trasig. Nu är "allt" ihoplimmat så man förstör prylen om man försöker öppna den. :( 

Jag vet, det är bedrövligt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Telly82 säger:

Inte undra på att du missat det, för det är faktiskt inte sant. Jag gillar Apple, men verkligen inte allt de gör, särskilt inte på senare tid.

 

10 timmar sedan, DittDatt säger:

Precis som jag alltså. Jag gillade tiden när Apple gick mot opensource och standarkomponenter i datorerna. Nu lutar allt åt det instängda och proprietära igen. ?

Ni är (inte de enda) stofiler(na).

9 timmar sedan, DittDatt säger:

Visst, jag förstår poängen med att försöka förenkla saker så att "vanliga" människor kan använda dem. Tyvärr så tror jag inte på att det är rätt väg. Jag tror snarare att vi är på väg mot ett samhälle där en majoritet bara blir konsumenter och en lite minoritet har grepp om utvecklingen. Det är ett stort gap mellan de som skriver algoritmer för artificiell intelligens eller  ritar kretsarna och  och den genomsnittlige användaren av produkterna. Lösningen måste vara att lyfta användarna, inte att sänka nivån.

 

Problemet är att förr (luddigt, jag vet) var datorer något som byggdes av nördar för nördar. Nu byggs (specificeras, de byggs (för tillfället) av billiga kineser) datorer av en kombination av ingenjörer och ekonomer för lämplig kundgrupp. I vårt fall en kundgrupp som förväntas ha gott om pengar att lägga på datorer (telefoner, brödrostar, klockor mm).

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marques Brownlee resonerar sunt och på ett sätt nog de flesta normala konsumenter med lite mer kunskap än genomsnittet kan. Han är en teknik-nörd så han talar samma språk som jag gör, fast på engelska, och går igenom det mesta om de nya Macs ganska bra utan att ha fått testa dem än.

En sak har han dock missat, det viktigaste, integrationen, SoC. Minnet separerat från CPU och GPU = en långsammare dator. Det är ju precis detta som är det riktigt stora med dessa Si, att de viktigaste och värsta flaskhalsarna försvunnit helt!

De där 8 GB i MacBook Air M1 och 16 GB i de två andra visar också som grädde på moset det jag argumenterat för ett tag nu, att RAM därutöver är snudd när "overkill", pengar i sjön alltså. Även 8 GB är en bra bit mer än vad som faktiskt behövs.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mikaellq säger:

Även 8 GB är en bra bit mer än vad som faktiskt behövs.

Varför säljer då Apple M1-macar med 16 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Varför säljer då Apple M1-macar med 16 GB?

Idealet är väl där någonstans, beroende på hur du använder din Mac.

4 GB ger någon gigabyte att leka med utöver det systemet äter upp.

8 GB ger ~5 GB. 16 GB ger 13 GB att leka med vilket redan där är mer än vad de allra flesta (alla?) behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Idealet är väl där någonstans, beroende på hur du använder din Mac.

4 GB ger någon gigabyte att leka med utöver det systemet äter upp.

8 GB ger ~5 GB. 16 GB ger 13 GB att leka med vilket redan där är mer än vad de allra flesta (alla?) behöver.

Eller så är det så att 16 GB faktiskt behövs för vissa användare, eftersom de använder program som kräver eller rekommenderar det. Och Apple erkänner och uppfyller det.

 

En annan sak: Jag undrar om det finns något tak för mängden RAM just nu. M1 kanske inte tillåter mer? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Eller så är det så att 16 GB faktiskt behövs för vissa användare, eftersom de använder program som kräver eller rekommenderar det. Och Apple erkänner och uppfyller det.

 

En annan sak: Jag undrar om det finns något tak för mängden RAM just nu. M1 kanske inte tillåter mer? :fundersam:

Kanske, men inte ens videoredigering slukar så mycket, inte ens på min iMac med gigantisk 5k upplösning.
Däremot är tak i teorin onödigt och kommer helt säkert att skjuta i höjden med utvecklingen som den alltid gjort. Vänta och se desktop-modellerna när de kommer nästa år. Jag är inte alls säker men kanske det kan bli någon med 32 GB minne, medan jag då kommer att fortsätta hävda "overkill" för de allra allra flesta behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Kanske, men inte ens videoredigering slukar så mycket, inte ens på min iMac med gigantisk 5k upplösning.
Däremot är tak i teorin onödigt och kommer helt säkert att skjuta i höjden med utvecklingen som den alltid gjort. Vänta och se desktop-modellerna när de kommer nästa år. Jag är inte alls säker men kanske det kan bli någon med 32 GB minne, medan jag då kommer att fortsätta hävda "overkill" för de allra allra flesta behov.

Eftersom du refererar till MKBHD kan jag tipsa om att han just är lyrisk över mängden RAM (och CPU) i iMac Pro, enär han gör 4K-videor av gigantiska videofiler (8K) från sin professionella RED-kamera.

 

Sedan är det skillnad på böra och kunna. Jag undrar om M1-macar kan adressera mer än 16 GB. Inte om de bör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Eftersom du refererar till MKBHD kan jag tipsa om att han just är lyrisk över mängden RAM (och CPU) i iMac Pro, enär han gör 4K-videor av gigantiska videofiler (8K) från sin professionella RED-kamera.

 

Sedan är det skillnad på böra och kunna. Jag undrar om M1-macar kan adressera mer än 16 GB. Inte om de bör det.

Om de har 64-bit adress-rymd så...

Jag är faktiskt mer intresserad av vad killen tycker efter att han fått chansen att testa de nya Macarna, åtminstone en av dem.

 

I min iMac med 27" 5k,

5120x2880x48 bits per pixel /8 för att få i bytes = 88 473 600 bytes eller 88 MB ungefär. Grafikkortet i min iMac har 4 GB minne. Den i de nya har 8 eller 16 GB att arbeta med. Allt annat inte relaterat till skärmen torde som regel vara synnerligen blygsamma i sina krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Om de har 64-bit adress-rymd så...

Jag är faktiskt mer intresserad av vad killen tycker efter att han fått chansen att testa de nya Macarna, åtminstone en av dem.

 

I min iMac med 27" 5k,

5120x2880x48 bits per pixel /8 för att få i bytes = 88 473 600 bytes eller 88 MB ungefär. Grafikkortet i min iMac har 4 GB minne. Den i de nya har 8 eller 16 GB att arbeta med. Allt annat inte relaterat till skärmen torde som regel vara synnerligen blygsamma i sina krav.

Grafik,RAM är det viktigaste vad gäller videoredigering, därefter CPU och hårddisk. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så man kan summera benchmarks för nya Apple Silicon med att de har fantastisk CPU medan grafiken är mindre imponerande (varför?) som presterar ungefär hälften av vad AMD Radeon Pro 5300 i min iMac presterar (36405). Allra sämst är långtidsminnet (varför?), alltså SSD, som bara kommer upp i en tredjedel av vad min iMac (ca 2300 MB/s).

 

https://eshop.macsales.com/blog/68112-m1-macbook-air-benchmarks-and-review/

 

IMG_1400-2048x1536.jpeg?lossy=1&strip=1&

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Allra sämst är långtidsminnet (varför?), alltså SSD, som bara kommer upp i en tredjedel av vad min iMac (ca 2300 MB/s).

Nope det är lika snabbt. Siffrorna för min.

 

326861625_Skrmavbild2020-12-01kl_11.21_11.thumb.png.b4b8f6bded9b472301c04c5382a4eeda.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

grafiken är mindre imponerande (varför?) som presterar ungefär hälften av vad AMD Radeon Pro 5300 i min iMac prestera

Jämför du ett dedikerat grafikkort med ett integrerat?

Jag förstår att du försöker försvara ditt köp men det blir svårt när en dator  spöar din på nästan alla plan och den kostar mindre än en tredjedel så mycket.

Dessutom så är den i testet helt fläktlös.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Så man kan summera benchmarks för nya Apple Silicon med att de har fantastisk CPU medan grafiken är mindre imponerande (varför?) som presterar ungefär hälften av vad AMD Radeon Pro 5300 i min iMac presterar (36405). Allra sämst är långtidsminnet (varför?), alltså SSD, som bara kommer upp i en tredjedel av vad min iMac (ca 2300 MB/s).

 

https://eshop.macsales.com/blog/68112-m1-macbook-air-benchmarks-and-review/

 

IMG_1400-2048x1536.jpeg?lossy=1&strip=1&

Det där testet ger jag inte mycket.

 

https://www.notebookcheck.net/M1-MacBook-Air-s-SSD-is-twice-as-fast-as-that-of-the-latest-Intel-based-model.504454.0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...