Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BankID I min Doc


Hertha
 Share

Rekommendera Poster

Jag har nyligen via min bank installerat mobilt BankID. Med 'på köpet' fick jag en BankID-app(?) som Doc-medlem. Klickar jag på den visas en popup, se bifogad bild.

Denna är 'länklös', dvs meningslös. Meningslös därför att mitt mobila BankID inkl kopplad Swish fungerar alldeles utmärkt. Skulle vilja ta bort denna Doc-medlem helt.

Hur gör jag det?

 

Screenshot 2020-11-11 at 13.47.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med "doc-medlem"? 
För att Bank ID:et i datorn ska fungera behöver du ladda ner ett ID-certifikat från din bank. Instruktioner finns på din bank. Det är alltså en process i flera steg: 1. Anmäl i banken att du vill ha Bank ID, 2. ladda ner Bank ID-programmet i datorn, 3. ladda ner ett bank-ID certifikat från din bank och installera det. Sen kommer ditt Bank ID att fungera i datorn. 

Om du inte vill ha Bank ID-programmet i datorn kan du dra det över till papperskorgen och tömma den så att det avinstalleras. 

Personligen tycket jag det är smidigt att ha i datorn, då slipper jag ta upp telefonen och trycka igång mobilt bank ID där varje gång jag ska gå in på min bank eller använda andra tjänster i datorn. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bild som illustrerar BankID som "doc-medlem":-)

Klickar jag på denna "medlem" så poppar -se nästa bild!- upp: Ett dead-end;-)

 

PS BankID finns med som Application i Finder.

 

Screenshot 2020-11-12 at 09.05.20.png

Screenshot 2020-11-11 at 13.47.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Hertha säger:

Se bifogad bild som illustrerar BankID som "doc-medlem":-)

Jaha. Du menar att det ligger i Dock(an).

Högerklicka på symbolen i Dock(an) och välj "Ta bort".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag välja "Quit" (jag har engelsk version)?

 

PS När Du skriver 'högerklicka' så är väl det både högerklicka-vänsterklicka-samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall först "quit" och sedan en gång till med "remove".

Med högerklicka så menar jag höger knapp på musen. Hur man gör med styrplatta vet jag inte; använder den aldrig.

 

Eller så här:

https://osxdaily.com/2019/12/18/how-remove-app-icons-mac-dock/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som jag skrev - du behöver ladda ner och installera ett Bank ID-certifikat från din bank för att rutan i Bank ID inte ska vara tom. Hur man gör detta är något som din bank har instruktioner om. Det är inget man gör i applikationen Bank ID, utan man gör det från bankens hemsida. Det är en fil man laddar ner från banken och som sedan installeras och då kommer Bank ID att fungera i datorn. Det räcker alltså inte med att bara ladda ner programmet Bank ID, det är en till fil som ska laddas ner från banken. Det är inte relaterat till mobilt Bank ID egentligen, det är ett separat ID-certifikat som ska in i datorn.

Nu har du programmet Bank ID, men du har inte ID-certifikatet från din bank installerad i datorn och därför ser rutan ut som den gör i Bank ID. Du har alltså inte en färdig och komplett installation av Bank ID i din dator, installationen är inte slutförd. Det är ett steg till du måste göra för att få igång det. 

Du kan avsluta Bank ID genom att högerklicka/sekundärklicka på den i dock och där får du upp att Avsluta/Quit och du kan även ta bort programmet från dock. För att ta bort det helt från datorn får du leta upp det i Program/Applications och ta bort programmet där till papperskorgen/dustbin och tömma papperskorgen. 

Har man styrplatta så beror det på hur man har ställt in sekundärklicket på styrplattan, på min så är det i nedre högra hörnet. En annan vanlig inställning är att man klickar med två fingrar. Det går även att ställa in så klicket är i vänstra hörnet. Så det beror helt på inställningen i din dator. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...