Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteribyte orsakade trög tangent?


petree
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte precis en begagnad MacBook Air med ett trasigt batteri. Inga problem tänkte jag och köpte ett nytt tredjepartsbatteri. Under själva installationen av det nya batteriet lade jag märke till att det inte var lika lätt att skruva igen locket till datorn, då det krävdes ett visst tryck för att få ihop den, dock inget extremt. När jag startade upp datorn märkte jag direkt att B-tangenten inte klickade lika bra som de övriga tangenterna, eftersom datorn är nyinköpt kan jag inte svära på att det inte var så när jag fick den. Jag har dock använt den flera timmar tidigare utan att reagera så jag tror att det skedde under batteriinstallationen.  Jag tog då ur det nya batteriet för att se om det blev någon skillnad, vilket det tyvärr inte blev. När jag studerade skillnaderna mellan originalbatteriet och det nya märkte jag att det saknades ett avlångt fäste i mitten, där locket brukar klicka i, vilket troligtvis var anledningen till att det var svårare än vanligt att skruva tillbaka locket till datorn. På ett av fotona kan man dessutom se ett litet märke från fästet på locket på det nya batteriet. Eftersom fästet för locket och B-tangenten är placerades i mitten av själva datorn säger logiken i mig att de har med varandra att göra. Tidigare ägaren till datorn säger att tangenten inte var så innan. 

 

Jag har inte lossat tangenten för rengöring då jag ogärna vill lossa på tangenter eftersom det brukar vara rätt bökigt att både ta bort och sätta tillbaka tangenten.. 

 

Vad har ni för råd att ge mig? Är det kört att få tangenten att fungera som vanligt igen? 

 

Tack på förhand :)

 

Bild 1 - det nya batteriet

Bild 2 - det gamla batteriet

Bild 3 - fästet på locket till datorn

 

fullsizeoutput_29fd.jpeg

fullsizeoutput_29f9.jpeg

IMG_5368.JPG

Redigerad av petree
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt fel batteri. Köp rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, lappen71 säger:

Du har köpt fel batteri. Köp rätt.

Tack för den peppande kommentaren! Jag tror dock inte att jag köpt fel batteri. Jag har en Macbook Air Early 2015, och enligt iFixit är det A1496 som passar till den, vilket också var batteriet jag köpte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, petree säger:

Tack för den peppande kommentaren! Jag tror dock inte att jag köpt fel batteri. Jag har en Macbook Air Early 2015, och enligt iFixit är det A1496 som passar till den, vilket också var batteriet jag köpte. 

Ok du har inte köpt fel. Batteriet ser ut att passa perfekt.

 

Fast om jag vore du skulle jag köpa detta batteri. Ser att passa mycket bättre men vad vet jag.

 

1735924173_Skrmavbild2020-11-10kl_17_30_11.thumb.png.154610afa1bd8759651b30c81433193a.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Ok du har inte köpt fel. Batteriet ser ut att passa perfekt.

 

Fast om jag vore du skulle jag köpa detta batteri. Ser att passa mycket bättre men vad vet jag.

 

1735924173_Skrmavbild2020-11-10kl_17_30_11.thumb.png.154610afa1bd8759651b30c81433193a.png

 

 

Det håller jag absolut med om. Det blir nog en retur där. Men vad tror du om tangenten, hur löser jag det? Känner att det är det främsta problemet just nu.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, petree säger:

Det håller jag absolut med om. Det blir nog en retur där. Men vad tror du om tangenten, hur löser jag det? Känner att det är det främsta problemet just nu.. 

Ärligt det vet jag inte utan det måste du nog låta en auktoriserad firma titta på.

Här är alla fall den sida jag använder när jag köper batterier.

 

https://www.batteriexperten.com/#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Ok du har inte köpt fel. Batteriet ser ut att passa perfekt.

 

Fast om jag vore du skulle jag köpa detta batteri. Ser att passa mycket bättre men vad vet jag.

 

1735924173_Skrmavbild2020-11-10kl_17_30_11.thumb.png.154610afa1bd8759651b30c81433193a.png

 

 

Det där batteriet är till en 11" och passar absolut inte.

?

 

Skämt åsido - skicka tillbaka batteriet eller "pilla" loss plastplutten du har på locket.

Risken är dock att botten kommer fladdra då det inte längre är fast i batteriet.

Konstruktionen är gjord för att stärka upp bottenplåten.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Stereotypen säger:

Det där batteriet är till en 11" och passar absolut inte.

?

 

Skämt åsido - skicka tillbaka batteriet eller "pilla" loss plastplutten du har på locket.

Risken är dock att botten kommer fladdra då det inte längre är fast i batteriet.

Konstruktionen är gjord för att stärka upp bottenplåten.

Jag vet att det är till 11” men det fanns ingen bild för 13”

Men han har alla fall fel batteri. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Stereotypen säger:

Det där batteriet är till en 11" och passar absolut inte.

?

 

Skämt åsido - skicka tillbaka batteriet eller "pilla" loss plastplutten du har på locket.

Risken är dock att botten kommer fladdra då det inte längre är fast i batteriet.

Konstruktionen är gjord för att stärka upp bottenplåten.

Är den här bilden bättre?  Från ifixit hemsida. 
 

 

C7B00BAF-18A4-4C52-8758-490712CC714B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Batteriet löser jag på något sätt, huvudfokus är dock tangenten. Tror ni den blivit intryckt på något sätt av batteriet, och kan jag laga den, i så fall hur? Om inte, är det ett helt nytt tangentbord som gäller? Ska sägas att det inte är något fel på funktionen av tangenten, men att den liksom inte är lika responsiv och inte går lika långt ner som övriga tangenter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Efter att jag installerade tillbaka originalbatteriet så återgick B-tangenten till att klicka fullt normalt. Måste ha att göra med fästet som stärker upp bottenplåten. Ska returnera batteriet och köpa ett annat som med tydlighet har ett hål för lockfästet. Kan även nämna att batteriexperten säljer exakt samma typ av batteri som det jag köpte, men för 160 kr dyrare, vilket var anledningen till att jag köpte från en annan sida.  

 

Någon som har tips på andra företag som säljer funktionsdugliga och säkra batterier? Känns som en djungel när det handlar om tredje part.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, petree säger:

Någon som har tips på andra företag som säljer funktionsdugliga och säkra batterier?

Apple?

För att travestera på Forrest Gump: Piratbatterier är som en ask choklad: man vet aldrig vad man får.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Apple?

För att travestera på Forrest Gump: Piratbatterier är som en ask choklad: man vet aldrig vad man får.

 

Haha, sant. 1295:- är dock väldigt saftigt, för jag antar att jag inte kommer undan billigare än så, även om jag själv kan installera det? Apple är naturligtvis att föredra, tänkte mer om det finns helt ok tredjepartsbatterier som gör jobbet, utan att explodera.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rena lotteriet att köpa piratbatterier, blir dyrt i längden då de inte håller länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...