Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omstartad dator - dykt upp något märkligt


DeniseG
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med min MacBook, jag använde min dator igår och har aldrig haft problem med den (den är från 2017) men idag när jag skulle starta den så var den lite seg som det ibland är när man aldrig stänger av den utan bara har den i viloläge, så jag startade om och när den sen startade så kom det en gråvit ruta upp med olika språkalternativ (dock ej svenska tex), och ”svävande text” med ordet välkommen på olika språk, och under står det ”by using this software you agree to the terms of the software license agreement for the software. You can view the terms of the software license agreement at http://www.apple.com/legal/sla”

 

Det här är något konstigt va? Jag har inte vågat välja språk och sen trycka mig vidare och datorn är för gammal för att jag ska ha rätt till Apple support. Är det någon som varit med om detta? Vad är det/kan det vara? Virus?

131A489D-73AF-42AD-A8DB-50893D2B8DF7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den rutan kommer upp när man installerar operativsystemet igen. Kan du ha uppdaterat operativsystemet nyligen? Bytt från en tidigare version till ett nyare t ex, ominstallation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar! Jag har inte gjort några uppdateringar, det är om det skulle vara någon automatisk uppdatering, men brukar man inte kunna välja flera språk? Svenska brukar väl finnas med? Känner mig nojig att klicka vidare om det skulle hända något... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DeniseG säger:

Hej, tack för svar! Jag har inte gjort några uppdateringar, det är om det skulle vara någon automatisk uppdatering, men brukar man inte kunna välja flera språk? Svenska brukar väl finnas med? Känner mig nojig att klicka vidare om det skulle hända något... 

Antingen har du kommit åt tangentbordskombinationen command+R, command+option+R eller shift+command+option+R när den startade om.
En annan möjlighet är att något är trasigt i systemet.

En ominstallation av systemet ska vara ofarligt och dessutom snabbt om du har en snabb dator och uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, DeniseG säger:

Nej, det är det som det inte gör, därför jag känner mig skeptisk att det faktiskt är Apple som är avsändare. 

Isåfall hade jag provat med säker start.
Starta om och håll nere shift tills äpplet dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Antingen har du kommit åt tangentbordskombinationen command+R, command+option+R eller shift+command+option+R när den startade om.
En annan möjlighet är att något är trasigt i systemet.

En ominstallation av systemet ska vara ofarligt och dessutom snabbt om du har en snabb dator och uppkoppling.

Njae jag har inte kommit åt något, det skulle vara en högst slumpmässig kombination att komma åt. Jag tryckte bara på avstängningsknappen och sen startades den om och den rutan dök upp. Jag tycker den ser skum ut, och faktumet att man inte kan välja alla språk är konstigt. Dessutom brukar det alltid dyka upp ”det finns uppdateringar” och ”vill du uppdatera nu” osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Isåfall hade jag provat med säker start.
Starta om och håll nere shift tills äpplet dyker upp.

Okej det ska jag prova, tack. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Isåfall hade jag provat med säker start.
Starta om och håll nere skift tills äpplet dyker upp.

Nej, tills förloppsindikatorn dyker upp. :) 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, tills förloppsindikatorn dyker upp. :) 

 

Den här rutan dyker upp efter att förloppsindikatorn gått klart 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DeniseG säger:

Den här rutan dyker upp efter att förloppsindikatorn gått klart 

Ja, det är möjligt. Och då är det på tok för sent att trycka ner skift. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Jag gjorde det, men rutan dyker ändå upp efter att förloppsindikatorn gått klart. Men tror du att det är en vanlig uppdatering eller ett virus? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DeniseG säger:

Det här är något konstigt va?

Ja. Jag tror att du har haft inställningen automatisk uppdatering påslagen och att den har gått snett. Därför försöker datorn ominstallera hela Mac OS X. Denna installeras på en egen del av lagringsenheten så dina filer med mera ska finnas kvar på annan plats. Dock hoppas jag att du har backup. Om inte rekommenderar jag att du startar din dator i hårddiskläge* till en annan mac och säkerhetskopierar dina filer först.

 

*Läs mer: https://support.apple.com/sv-se/HT201462

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, DeniseG säger:

Jag gjorde det, men rutan dyker ändå upp efter att förloppsindikatorn gått klart. Men tror du att det är en vanlig uppdatering eller ett virus? 

Jag tror att det är som Alix säger en installation som gått snett. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Jag tror att det är som Alix säger en installation som gått snett. 

Dito. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X är bra på det att det är enkelt att ominstallera. MEN: så fort man ber datorn joxa med hårddisken så kan det bli problem. Dels kan det finnas problem med själva hårddisken som uppenbarar sig. Dels kan en helt vanlig korrekt installation gå snett och göra informationen på disken oanvändbar. Så backup SKA/MÅSTE ovillkorligen göras för att vara säker. Det kanske bara händer dig en gång i livet, men den gången kanske alla fotografier på vänner och familj, superviktiga texter du skrivit mm vara borta för alltid.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Det kanske bara händer dig en gång i livet, men den gången kanske alla fotografier på vänner och familj, superviktiga texter du skrivit mm vara borta för alltid.

Precis, det räcker att förlora dem en gång. :( 

  • Rösta upp 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Den där rutan kan komma om datorn inte hittar någon disk numera.

Istället för mapp-symbol med frågetecken, så startar datorn på recoverydisken istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...