Staffe Postad 9 november, 2020 Share Postad 9 november, 2020 (redigerade) Hejsan! Jag har en iMac 2019 och det jag nu undrar över är varför den inbyggda kameran inte går att aktivera när jag använder mig av videochattprogrammet jitis Meet? Redigerad 9 november, 2020 av Staffe Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stereotypen Postad 9 november, 2020 Share Postad 9 november, 2020 Fungerar kameran om du startar FaceTime? Du skall få bild ifrån kameran så snart programmet startar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staffe Postad 9 november, 2020 Författare Share Postad 9 november, 2020 Det står att den inbyggda kameran är avstängd, konstigt nog? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stereotypen Postad 9 november, 2020 Share Postad 9 november, 2020 Då verkar det som du har hårdvarufel. Kontakta Apple/inköpsstället för att reklamera datorn. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staffe Postad 9 november, 2020 Författare Share Postad 9 november, 2020 1 timme sedan, Stereotypen säger: Då verkar det som du har hårdvarufel. Kontakta Apple/inköpsstället för att reklamera datorn. Är det verkligen så allvarligt, finns det inget annat man kan göra innan man tar det steget? Jag har nu uppdaterat systemprogramvaran till Mac OS Catalina 10.15.7 samt gjort en skivkontroll och något fel på hårddisken verkar det inte vara. Jag har tidigare använda photo Boot samt också FaceTime då kameran fungerat, så just därför tycker jag det skulle vara konstigt om det skulle vara något hårdvarufel. Tack dock för feedback! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 10 november, 2020 Share Postad 10 november, 2020 Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar: Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik. 1. Håll ner Shift under uppstart. 2. Låt datorn jobba klart. 2. Logga in. 4. Starta om som vanligt. Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka https://support.apple.com/sv-se/HT204063 Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm https://support.apple.com/sv-se/HT201295 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staffe Postad 14 november, 2020 Författare Share Postad 14 november, 2020 Hejsan allihopa, Tack så mycket för er (ingen nämnd ingen glömd) feedback, även om den inte hjälpte denna gång! Nu äntligen har jag lyckats få den inbyggda kameran att fungera, och detta genom att uppdatera operativsystemet till macOS Big Sur 11.0.01. Med vänlig hälsning Staffe Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staffe Postad 16 november, 2020 Författare Share Postad 16 november, 2020 Hallå igen! Lite mer korrekt så har jag kommit fram till att roten till mitt problem handlade om att "Blockera kamera" var aktiverad i Kasperskys sekretessinställningar. Jag märkte detta efter att kameran blivit blockerad igen efter systemuppdateringen, men fick då en notis från Kaspersky om detta. Varvid jag checkade i inställningarna och fick det bekräftat. Innan det så hade jag startat om i recoveryläge och gjort en system och skivkontroll, med gott resultat utan några fel.Jag som trodde att det kanske var något knas med datorn, puhhhh Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stereotypen Postad 16 november, 2020 Share Postad 16 november, 2020 Vi här är inte så vana att använda Kasperskys, eller AntiVirus i allmänhet...... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster