Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den inbyggda kameran går inte att aktivera?


Staffe
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan!


Jag har en iMac 2019 och det jag nu undrar över är varför den inbyggda kameran inte går att aktivera när jag använder mig av videochattprogrammet jitis Meet?

Redigerad av Staffe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar kameran om du startar FaceTime?

Du skall få bild ifrån kameran så snart programmet startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att den inbyggda kameran är avstängd, konstigt nog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som du har hårdvarufel.

Kontakta Apple/inköpsstället för att reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Då verkar det som du har hårdvarufel.

Kontakta Apple/inköpsstället för att reklamera datorn.

Är det verkligen så allvarligt, finns det inget annat man kan göra innan man tar det steget? Jag har nu uppdaterat systemprogramvaran till Mac OS Catalina 10.15.7 samt gjort en skivkontroll och något fel på hårddisken verkar det inte vara. Jag har tidigare använda photo Boot samt också FaceTime då kameran fungerat, så just därför tycker jag det skulle vara konstigt om det skulle vara något hårdvarufel. Tack dock för feedback!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

 

 Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihopa,

Tack så mycket för er (ingen nämnd ingen glömd) feedback, även om den inte hjälpte denna gång! 
Nu äntligen har jag lyckats få den inbyggda kameran att fungera, och detta genom att uppdatera operativsystemet till macOS Big Sur 11.0.01.

 

Med vänlig hälsning Staffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

 

Lite mer korrekt så har jag kommit fram till att roten till mitt problem handlade om att "Blockera kamera" var aktiverad i Kasperskys sekretessinställningar. Jag märkte detta efter att kameran blivit blockerad igen efter systemuppdateringen, men fick då en notis från Kaspersky om detta. Varvid jag checkade i inställningarna och fick det bekräftat.  Innan det så hade jag startat om i recoveryläge och gjort en system och skivkontroll, med gott resultat utan några fel.Jag som trodde att det kanske var något knas med datorn, puhhhh 

Skärmavbild 2020-11-15 kl. 14.57.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi här är inte så vana att använda Kasperskys, eller AntiVirus i allmänhet......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...