Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

290 GB SSD-utrymme otillgängligt (?)


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

37 minuter sedan, TommyS säger:

 

En "rak" (?) jämförelse av samma mapp. (User/Användare undertecknad.)

 

Siffran till vänster är vad Visa info, Finder, säger. Den till höger är Sweepers. 

?

 

723659728_Skrmavbild2020-11-18kl_21_44_14.png.e7b87fa5de670d40ba84165c2ab58665.png

 

Har du ett iPhoto-bibliotek som migrerats till Bilder? För i så fall så räknar Finder innehållet dubbelt. Biblioteket innehåller då hårda länkar som Finder uppfattar som att lagringen är dubbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, SirKnasen säger:

Ja, du måste ha listvy för att sortera efter storleksordning.

 

 

Här har vi något...

 

Skärmavbild 2020-11-18 kl. 22.44.27.png

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Har du ett iPhoto-bibliotek som migrerats till Bilder? För i så fall så räknar Finder innehållet dubbelt. Biblioteket innehåller då hårda länkar som Finder uppfattar som att lagringen är dubbel.

Jag migrerade vårt fotobibliotek från iPhoto till Bilder en gång i tiden, yes.

 

Med det menar du att Finder inte visar verkligheten?

Att jag i mitt fall - enligt Finder - nu bara har 30 GB kvar att nyttja på min 1TB-disk är alltså inte sant? 

 

När "kommer den/systemet att fatta det"? Blir inga konflikter när jag fyllt på med 31 GB till utan världen bara fortsätter att snurra på...? (Kändes millenniebuggterm nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, TommyS säger:

Här har vi något...

 

Skärmavbild 2020-11-18 kl. 22.44.27.png

Och så expanderar du mappen såklart och kollar vad i mappen som tar plats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, SirKnasen säger:

Och så expanderar du mappen såklart och kollar vad i mappen som tar plats

 

454019931_Skrmavbild2020-11-19kl_07_48_14.png.3fbafa45ea34935e38ee04b028f05967.png

 

784704681_Skrmavbild2020-11-19kl_07_48_48.png.ee13dd3d1fd59f3e2183b397d5a583ed.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, TommyS säger:

Jag migrerade vårt fotobibliotek från iPhoto till Bilder en gång i tiden, yes.

 

Med det menar du att Finder inte visar verkligheten?

Att jag i mitt fall - enligt Finder - nu bara har 30 GB kvar att nyttja på min 1TB-disk är alltså inte sant? 

 

När "kommer den/systemet att fatta det"? Blir inga konflikter när jag fyllt på med 31 GB till utan världen bara fortsätter att snurra på...? (Kändes millenniebuggterm nu.)

Litet mer info här:

https://osxdaily.com/2016/05/20/delete-iphoto-library-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, TommyS säger:

 

454019931_Skrmavbild2020-11-19kl_07_48_14.png.3fbafa45ea34935e38ee04b028f05967.png

 

784704681_Skrmavbild2020-11-19kl_07_48_48.png.ee13dd3d1fd59f3e2183b397d5a583ed.png

Det där borde vara iPhone backupfiler.

Synkar du telefoner och iPads med din dator?

Vilken version av macOS kör du?

Mojave och nyare borde du kunna se backuperna i "Om den här datorn"och sen Hantera lagring

High Sierra synkar man med iTunes och du ser backuperna där i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Det där borde vara iPhone backupfiler.

Synkar du telefoner och iPads med din dator? YES

Vilken version av macOS kör du? CATALINA 10.15.7

Mojave och nyare borde du kunna se backuperna i "Om den här datorn"och sen Hantera lagring

High Sierra synkar man med iTunes och du ser backuperna där i

Är i grunden mer av "lagra lokalt än i moln"-människa (konservativ?) men har tagit ett par steg mot iCloud de senaste åren - och familjen ligger redan högt på totalkontot där. Synkningar av våra telefoner och paddor har jag inte sett att jag vill (eller månne tills nu då) ha på annat ställe än i iMacen.

 

Hamnade i något läge i beslutet att ha "vanliga filer" (dokument) i iCloud Drive. (Inte helt opraktiskt får tillstås, att kunna nå det mesta av ens digitala arkiv/liv från iPhonen.) Där känner jag att jag har en hemläxa att göra, alltså att inte dubbellagra i onödan, både Drive och iMac. (Däremot på annan backup-disk.)

Om vi skall uppehålla oss lite kring den frågan så förstår jag inte den stora siffran (375,25 GB) för just Dokument i nedan bild. Faktum är att när jag tittar nu så ser jag inte Dokument överhuvudtaget (förutom då i Drive) på den disk vi diskuterar... jo förresten, den finns som en Dold mapp under min användare. Dock med blygsamma 10 GB, enligt Visa info. 

 

Enligt nedan ser det ut där du nu tipsade om (Hantera lagring).

Hmm, innehåller Dokument månne i just den här vyn även videofiler? Fotofiler verkar i a f ha sin egen rubrik, Bilder. 

 

 

559159533_Skrmavbild2020-11-19kl_17_15_48.png.8418d6cd694bc2647199d112adfb0372.png

 

Kom månne iväg lite från ämnet nu, men ändå inte - här finns kanske snabba GB att tjäna? Apropå Dokument-resonemanget ovan.

 

Men annars... det här med iPhone/iPad-filer, funkar det så som med Time Machine att det finns en stor grundfil någonstans och sen är det vad som har ändrats sedan senaste säkerhetskopieringen som man ser nedan? Eller är det en helt ny kopia som skapas och som då motsvaras av respektive mapp nedan? Är det det sistnämnda så borde det väl både vara harmlöst och helt korrekt att radera alla utom den senaste? (Borde i så fall vara något man skulle kunna ställa in så att systemet gör automatiskt, kan tyckas.) 
Samtidigt är i a f inte mina ögon tränade nog för att se vilken av mapparna som hör till min telefon, till frugans, till iPad X, o s v. 

 

1788868168_Skrmavbild2020-11-19kl_07_48_14.png.95aed3b73101b6245eb0d216353083ee.png

 

 

Mkt blev det nu. I resonemanget. ?

Men potential, blir känslan. Min i a f.

Å då har jag inte djupdykt i Telly82s inspel kring iPhoto/Bilder än. 

 

 

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ursprungliga fråga är väl härmed besvarad.

Det är alltså iPhone/iPad säkerhetskopior i din dolda Biblioteksmapp som är de förlorade gigabyten.

Hur du vill lösa det sen är upp till dig själv.
Säga vad man vill om iCloud men det är jäkla smidigt med iCloudsäkerhetskopia som görs automatiskt så man dagligen slipper ansluta prylarna till datorn för att göra backup.

Ett tipps är att se över Familjedelning. Hela familjen kan dela på en 200GB eller större lagringsplan.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

Den ursprungliga fråga är väl härmed besvarad.

Det är alltså iPhone/iPad säkerhetskopior i din dolda Biblioteksmapp som är de förlorade gigabyten.

Hur du vill lösa det sen är upp till dig själv.
Säga vad man vill om iCloud men det är jäkla smidigt med iCloudsäkerhetskopia som görs automatiskt så man dagligen slipper ansluta prylarna till datorn för att göra backup.

Ett tipps är att se över Familjedelning. Hela familjen kan dela på en 200GB eller större lagringsplan.

Yes, det får vi säga - och jag tackar så väldigt mkt för det! ?

Av de "oförklarliga" 290 GB så är det hela 243 som förklaras av familjens iPhone/iPad-säkerhetskopior. 

 

Vad gäller "lösa det sen" så kvarstår dock min fråga ovan, kring radering och om det är "TimeMachine"-princip eller ej. ?

 

Familjedelning och 200 GB är precis det vi har. 

Vilket i sig också skulle behöva sin genomgång... huamej... Att få kidsen att prioritera det arbetet - det är att sätta sig med sin iPhone/iPad och gå igenom foto för foto, video för video. 

Jag har en tanke om att framöver flytta in stora delar av såväl Bilderbiblioteket som (när det arbetet kommit längre...) dito för iMovie. Utifrån att det verkar vara den enda vettiga lösningen för just remote access. 

 

Prisstegen som Apple erbjuder ger ett ganska rejält hopp efter 200 GB. Både utrymmesmässigt och dito pris, 2 TB och 1068 kr/år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, TommyS säger:

Familjedelning och 200 GB är precis det vi har. 

Vilket i sig också skulle behöva sin genomgång... huamej... Att få kidsen att prioritera det arbetet - det är att sätta sig med sin iPhone/iPad och gå igenom foto för foto, video för video.

Man behöver inte sätta sig ner och gå igenom enskilda bilder och videos. Aktivera iCloud bildbibliotek så är saken löst. Aktiverar man optimerad lagring så frigör man "massor" av utrymme på enheterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, TommyS säger:

Prisstegen som Apple erbjuder ger ett ganska rejält hopp efter 200 GB. Både utrymmesmässigt och dito pris, 2 TB och 1068 kr/år.

Vad tror du samma lösning skulle kosta om du köpte det själv för lokal molnlagring hemma?

Det är bra pris för vad man för i form av enkelhet och smidighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Man behöver inte sätta sig ner och gå igenom enskilda bilder och videos. Aktivera iCloud bildbibliotek så är saken löst. Aktiverar man optimerad lagring så frigör man "massor" av utrymme på enheterna.

 

Intressant, gällande aktivering av iCloud bildbibliotek som lösning.
Men jag tror inte att vi då menade samma sak. ?

 

"Dubbletter" (5 foton mer eller mindre identiska) löser det kanske, jag har aldrig testat - men blir nu givetvis mkt sugen på att göra det. Men huruvida det skall finnas kvar 1 foto av det tillfället (läs: massor av skärmdumpar) eller ej måste ju vara en uppgift för en bedömande människa. 

Det är så du menar, att det fungerar? (5 foton blir 1.)

 

Aktiverad optimerad lagring is da shit, låter det som. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TommyS säger:

Intressant, gällande aktivering av iCloud bildbibliotek som lösning.
Men jag tror inte att vi då menade samma sak. ?

 

"Dubbletter" (5 foton mer eller mindre identiska) löser det kanske, jag har aldrig testat - men blir nu givetvis mkt sugen på att göra det. Men huruvida det skall finnas kvar 1 foto av det tillfället (läs: massor av skärmdumpar) eller ej måste ju vara en uppgift för en bedömande människa. 

Det är så du menar, att det fungerar? (5 foton blir 1.)

 

Aktiverad optimerad lagring is da shit, låter det som. 

 

Nej iCloud bildbibliotek fixar inte dubbletter på något sätt utan det är fortfarande manuellt arbete som gäller.

Men man behöver inte fixa det innan man aktiverar iCloud bildbibliotek utan det kan man göra sen i lugn och ro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Vad tror du samma lösning skulle kosta om du köpte det själv för lokal molnlagring hemma?

Det är bra pris för vad man för i form av enkelhet och smidighet.

Jag är med på det tänket, såklart. ?

 

Men 5 år = dryga fem lusentappar för en "2TB iCloud-disk". 

Gissar att du då skriver att en SSD inte håller "hur länge som helst"... Medan iCloud kommer att överleva oss alla.

(Å månne slå oss i nacken en dag, när de servrarna kommer i fel händer... ? Men det är en delvis annan diskussion. Man får landa den i "Skönt att man inte är statsminister" - och torde vara tämligen ointressant för lede Fi. ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TommyS säger:

Jag är med på det tänket, såklart. ?

 

Men 5 år = dryga fem lusentappar för en "2TB iCloud-disk". 

Gissar att du då skriver att en SSD inte håller "hur länge som helst"... Medan iCloud kommer att överleva oss alla.

(Å månne slå oss i nacken en dag, när de servrarna kommer i fel händer... ? Men det är en delvis annan diskussion. Man får landa den i "Skönt att man inte är statsminister" - och torde vara tämligen ointressant för lede Fi. ?)

En disk är inte speciellt dyr men sen ska du ha mjukvaran som efterliknar Apples Egan funktioner. Det kräver kunskap och kommer aldrig bli lika smidigt och enkelt. Ibland så får man helt enkelt lätta på lädret.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej iCloud bildbibliotek fixar inte dubbletter på något sätt utan det är fortfarande manuellt arbete som gäller.

Men man behöver inte fixa det innan man aktiverar iCloud bildbibliotek utan det kan man göra sen i lugn och ro.

Du skrev "så är saken löst", vilket för en stund gjorde mig hoppfull - men oförstående. 

Det är manuellt arbete som väntar - och inte lär bli prioriterat hos åtminstone vissa i den här familjen på åratal - och med näsan i en iPad. Alternativt att jag skapar användarkonton åt dem här, iMac - för större skärm och åtminstone bättre förutsättningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TommyS säger:

Du skrev "så är saken löst", vilket för en stund gjorde mig hoppfull - men oförstående. 

Det är manuellt arbete som väntar - och inte lär bli prioriterat hos åtminstone vissa i den här familjen på åratal - och med näsan i en iPad. Alternativt att jag skapar användarkonton åt dem här, iMac - för större skärm och åtminstone bättre förutsättningar. 

Löst i den bemärkelse att enheterna inte kommer bli fulla av bilder och din dator full med säkerhetskopior.

Om resten av familjen löser det eller inte är ju upp till dom. Då har du alla fall gjort din del.

 

Skaffar man Apple One Familj som är det mest prisvärda alternativet har du 200GB och skulle du vilja köpa till utrymmet kostar 200GB till 29:-/mån. Då har man 400GB i utrymme och då kan din familj ta många selifes med massor av dubbletter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes/Dator säkerhetskopiorna av telefonerna innehåller även alla iOS appar vilket kan ta en jäkla plats.

iCloudsäkerhetskopior belastas inte av appar utan lagrar bara infon om vilka appar som ska laddas hem från Appstore.

Så iCloudlagringsutrymmet kommer i stort sett enbart tas upp av bilder.

 

Självklart kan du fylla upp hela utrymmet med synkning av skrivbord och dokumentmapp via din dator om man är oförsiktig vad man lagrar på skrivbordet och dokumentmappen om man har synkningen påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, lappen71 säger:

Löst i den bemärkelse att enheterna inte kommer bli fulla av bilder och din dator full med säkerhetskopior.

Om resten av familjen löser det eller inte är ju upp till dom. Då har du alla fall gjort din del.

 

Skaffar man Apple One Familj som är det mest prisvärda alternativet har du 200GB och skulle du vilja köpa till utrymmet kostar 200GB till 29:-/mån. Då har man 400GB i utrymme och då kan din familj ta många selifes med massor av dubbletter.

Aha, vad du (ni) lär mig!

 

Måste skriva det nu... 

 

Ni är några stycken här på forumet som borde få medalj någonstans... ?️

Finns det en "Appleanvändar-orden" - jag får slå Carl-Gustav en signal! ??

 

Snabbklick där, Apple One, nu. Bygger det dock inte på att man t ex (?) tecknar sig för Apple Music, d v s tillkommande kostnad utöver de 29 + du skriver om?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, TommyS säger:

Snabbklick där, Apple One, nu. Bygger det dock inte på att man t ex (?) tecknar sig för Apple Music, d v s tillkommande kostnad utöver de 29 + du skriver om?

Nej Apple One är en samlingstjänst och dessa ingår.

 

1443167759_Skrmavbild2020-11-19kl_20_14_48.thumb.png.5965490d948f35cb027128e2685fe4c1.png

 

Men det är inte nödvändigt att välja det men fördelen är att då kan man lägga till lagring i tre steg. 50GB, 200GB och 2TB.

Nu använder alla i familjen Apple Musik och jag och dottern Apple Arcade så för oss är det en plusaffär att välja det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-19 20:01, SirKnasen säger:

iTunes/Dator säkerhetskopiorna av telefonerna innehåller även alla iOS appar vilket kan ta en jäkla plats.

iCloudsäkerhetskopior belastas inte av appar utan lagrar bara infon om vilka appar som ska laddas hem från Appstore.

Så iCloudlagringsutrymmet kommer i stort sett enbart tas upp av bilder.

 

Självklart kan du fylla upp hela utrymmet med synkning av skrivbord och dokumentmapp via din dator om man är oförsiktig vad man lagrar på skrivbordet och dokumentmappen om man har synkningen påslagen.

OK, skulle m a o vara ytterligare ett argument för att istället för iTunes/Dator välja iCloud som metod för säkerhetskopiering. Att man får "ett effektivare netto" av sin säkerhetsdatamängd vid iCloudvarianten.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...