Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera system på SD-kort i MB Pro mid 2012


LHD
 Share

Rekommendera Poster

Före uppgradering från Mojave till Catalina tänkte jag installera Mojave på ett SD-kort (ett Transcend JetDrive Lite 128GB) för att kunna starta om därifrån och därmed kunna använda ett par gamla 32-bitsprogram som jag inte vill bli av med.

 

En kompromiss förstås eftersom det troligen skulle bli rätt långsamt med USB 2 och det lilla SD-kortet, men bättre det än inget alls.

 

Enligt Apple support ska det fungera att installera system på SD kort men jag lyckas inte - jag kan formatera kortet till MacOS Extended men inte ändra partitioneringen till GUID som man tydligen måste för att det ska gå att installera ett system. Partitioneringsknappen är ej klickbar, helt död…

 

Antinngen så går det inte eller så har jag missat något enkelt (skulle iofs inte vara första gången : )

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett vagt minne av att man inte kan ändra partitionskarta på ett SD-kort. Det är ju liksom inte en fullfjädrad hårddisk (eller SSD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag håller med - men läste här att det ska funka så ville försöka

https://support.apple.com/sv-se/HT204384

 

- eller missförstår jag de här raderna:

 

 

Citat

 

Kan jag installera macOS på en SD-lagringsenhet och använda den som en startvolym?

Använd Skivverktyget om du vill ändra den förvalda partitionstabellen till GUID. Formatera sedan kortet med filformatet Mac OS Extended.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, LHD säger:

Nej, jag håller med - men läste här att det ska funka så ville försöka

https://support.apple.com/sv-se/HT204384

 

- eller missförstår jag de här raderna:

 

 

 

Ja, då borde det ju funka. Inte så du har slagit på skrivskyddet på kortet?

Eller så funkar det inte på just ditt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker skriva innehåll till kortet får jag ett ”kan inte ändras”-meddelande. Vad gör jag då?

Meddelandet visas när du försöker redigera data på ett SD-kort som är låst. Du måste låsa upp kortet med låsreglaget innan du kan redigera data.

Dra symbolen för kortet till Papperskorgen när du vill mata ut det. När symbolen försvunnit från skrivbordet kan du ta ut kortet ur datorn. Lås upp kortet genom att flytta låsreglaget och sätt sedan in kortet i kortplatsen igen. Information om var låsreglaget är placerat finns i tillverkarens anvisningar för kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag har ju haft Mojave på ett SD-kort. Man ska nog välja "radera" och inte "partitionera" i diskverktyget. Provade nyss med ett litet pc-formaterat SD-kort jag hade liggande, hade det i en sd-kort-läsare och inte i en intern sd-kort-plats, men det borde inte göra någon skillnad.

 

1398928600_Skarmavbild2020-11-05kl_21_24_28.thumb.png.87a36c5d802c159f0dc5cffa27ce8f44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...