Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern SSD som boot drive till iMac?


arnabmines
 Share

Rekommendera Poster

Har en iMac 2019 med fusion drive som är ganska långsam. Funderar på att köpa till en extern SSD så att jag kan boota och köra macOS från den.

 

Frågan är vilken ssd ska jag skaffa?

 

Just nu står det mellan samsung x5 och samsung t5.

 

Samsung t5 är USB C, kostar 1000 kr och ska klara ca 400 MB/s

 

Samsung X5 är thunderbolt, kostar ca 2600 och ska klara helt otroliga läs skriv hastigheter över till 2000 MB/s. Ungefär lika snabb som den interna SSD apple säljer med sina datorer.

 

Tycker ni det är värt att lägga ytterligare 1600 kr och köpa X5? Använder inte imacen för videoredigering eller andra väldigt tunga grejer men vill att saker ska flyta på snabbt (mycket snabbare än nuvarande fusion drive).

 

Kanske räcker med t5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, arnabmines säger:

Har en iMac 2019 med fusion drive som är ganska långsam.

Nu vet jag inte vad du menar med långsam. Men om den är segar nu än när den var ny kanske du löser det enkelt.

...

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

...

 

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. I praktiken gå aldrig under 50 GB för du ska ju använda datorn sen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, arnabmines säger:

Har en iMac 2019 med fusion drive som är ganska långsam. Funderar på att köpa till en extern SSD så att jag kan boota och köra macOS från den.

 

Frågan är vilken ssd ska jag skaffa? Mobdro

 

Just nu står det mellan samsung x5 och samsung t5.

 

Samsung t5 är USB C, kostar 1000 kr och ska klara ca 400 MB/s

 

Samsung X5 är thunderbolt, kostar ca 2600 och ska klara helt otroliga läs skriv hastigheter över till 2000 MB/s. Ungefär lika snabb som den interna SSD apple säljer med sina datorer.

 

Tycker ni det är värt att lägga ytterligare 1600 kr och köpa X5? Använder inte imacen för videoredigering eller andra väldigt tunga grejer men vill att saker ska flyta på snabbt (mycket snabbare än nuvarande fusion drive). VidMate

 

Kanske räcker med t5?

issue got solved!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, arnabmines säger:

issue got solved!!!

Hur då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...