Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Högre strömförbrukning med dual SIM ?


TB-000
 Share

Go to solution Solved by TB-000,

Rekommendera Poster

Är det någon annan som märkt att dual SIM påverkar strömförbrukningen (batteritiden)? 

Är det någon som hittat något som minskar strömförbrukningen vid användning av dual-SIM?

 

Vid användning av iPhone 12 Pro med endast ett plast-SIM så drog den väldigt litet ström. Vid laddning på kvällen hade man över 95% laddning kvar på morgonen.

 

Efter att ha flyttat privata abonnemanget till eSIM och satt i jobb-abonnemangets plast-SIM i iPhone 12 Pro så blev strömförbrukningen betydligt större.

Vid laddning på kvällen har man c:a 70% laddning kvar på morgonen. Det är ju ingen katastrof, men betydligt sämre.

Inställningar -> Batteri visar att App Store är den app som drar överlägset mest ström (44%).

 

Det här är med iOS 14.1.  

 

Privata abonnemanget (det som ensamt på plast-SIM drog litet ström) visar signalstyrka 2 av 4 staplar. Jobb-abonnemanget visar signalstyrka 3 av 4 staplar. Det är alltså OK signalstyrka, så det borde inte vara sökning efter mobilnät som drar ström.

 

Är det någon som har upplevt det här eller något liknande? 

Någon som har en förklaring till varför dual-SIM drar så mycket ström?

Någon som vet hur man åtgärdar det så att dual-SIM inte påverkar batteritiden negativt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag hittade en lösning på problemet med strömförbrukning (eller i alla fall ett acceptabelt sätt att komma runt det). 

 

När jag ställt om jobb-abonnemanget på plast-SIM till att använda 3G och inte 4G, så sjunker strömförbrukningen till normal.

Inställningar → Mobilnät → Mobilabonnemang Företag → Röst och data → 3G.

 

Eftersom jag kör mobildata över privata abonnemanget på eSIM (som är kvar som 4G) så är det här ingen uppoffring. Det enda jag tappar är VoLTE för jobbsamtalen – och jag har inte upplevt att VoLTE skulle ge någon tydlig skillnad för tal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-31 11:55, TB-000 säger:

Jag hittade en lösning på problemet med strömförbrukning (eller i alla fall ett acceptabelt sätt att komma runt det). 

 

När jag ställt om jobb-abonnemanget på plast-SIM till att använda 3G och inte 4G, så sjunker strömförbrukningen till normal.

Inställningar → Mobilnät → Mobilabonnemang Företag → Röst och data → 3G.

 

Eftersom jag kör mobildata över privata abonnemanget på eSIM (som är kvar som 4G) så är det här ingen uppoffring. Det enda jag tappar är VoLTE för jobbsamtalen – och jag har inte upplevt att VoLTE skulle ge någon tydlig skillnad för tal.

 

Jag har samma problem med samma situation (jobbsim som fysiskt kort och privat e-sim). Men jag får inte upp alternativet att begränsa det till bara 3G. Vet nån varför?

IMG_77BCA7DB54A5-1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade litet tur. Mitt privata som jag ska köra data på är Telia (med samma alternativ som du har) och mitt jobb (endast tal+SMS) är Telenor med alternativen 3G och 4G. 

 

Jag gissar att det är operatörerna som i abonnemangen anger vilka alternativ som ska finnas. Alternativt är det så att man kan välja abonnemangets bästa eller ett lägre (5G eller 4G på 5G-abonnemang, 4G eller 3G på 4G abonnemang, ...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är på skärmdumpen är jobbnumret med operatör Telavox (går genom telias nät, därför det står telia) och de har inte rullat ut 5g så vitt jag vet.. 

Jag kör jobbnumret som primärt för samtal + sms och mitt privata (3) för mobildata/surf.

Tycker strömförbrukningen är extrem, luren klarar ju inte ens en hel dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Litet mera återkoppling. 

  • Med iOS 14.1 så var strömförbrukningen hög med dual-SIM om båda tilläts använda 4G. Mitt plast-SIM (Telenor) kunde jag då ställa till att använda bara 3G, och då blev strömförbrukningen betydligt lägre.
  • När jag installerade iOS 14.2 försvann möjligheten att välja 3G för mitt plast-SIM och strömförbrukningen blev igen hög med dual-SIM.
  • Nu när jag installerat iOS 14.3 ser jag till min glädje att strömförbrukningen är normal med dual-SIM och båda på 4G. (90% kvar när det är en hel dag sedan laddning, inklusive en del användning av GPS och kart-app.) ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...