Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Iphone 12-produktionen bakom smoggen i Zhengzhou"


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
2254989595.jpg
Analytiker på Morgan Stanley har följt luftkvalitetsmätningar i kinesiska städer, och säger sig se tydliga tecken på att Iphone 12 ligger bakom sämre luft.gVM48HTp4eY

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Nu räcker det med MacWorlds lögner!

 

Anders Lundberg vinklar och ljuger konstant i sina "artiklar".

 

I denna artiklen skriver han i rubriken "Iphone 12-produktionen bakom smoggen i Zhengzhou".
Det stämmer inte!

 

Det är bara löjligt att påstå att luftföroreningarna och smoggen i megastaden Zhengzhou (med nästan lika många invånare som hela Sverige) beror på Iphone 12-produktionen.

 

Apples underleverantör är bara ett av många, många företag i den staden. Självklart BIDRAR Apples underleverantörer till luftföroreningen, precis SOM ALLA ANDRA företag, bil och flygtrafik gör.

Men Apples underleverantörer ligger inte själva bakom smogen som Anders Lundberg vill påskina.

 

Originalartiklen påstår INTE heller det Anders skriver.
Deras rubrik är:
"Lower air quality in some Chinese cities points to iPhone 12 production surge, Morgan Stanley says"

 

Originalartikeln handlar om att ekonomianalytikerna hos Morgan Stanley använder rapporter om förändringrarna i luftkvalitén för att få ledtrådar om hur iPhone-pdoduktionen går.

 

Originalartikeln handlar INTE om att iPhone 12-produktionen är anledningen till smogen i Zhengzhou.
Det har Anders Lundberg uppenbarligen själv hittat på.

 

Vidare skriver Anders: "Katy Huberty säger att det HAR samband med produktionen av nya Iphone".
Så står det inte i originalartikeln!

 

Där skriver de:
“As of October 26th, air quality data from Zhengzhou, also known as ‘iPhone City,’ shows that industrial production levels have spiked higher recently, about a month later than historical seasonality, which we believe coincides with the ramp in iPhone 12 mass production,” Morgan Stanley analysts led by Katy Huberty wrote in a note this week.

 

"shows that industrial production levels" är en bred benämning som inte specifikt nämner Apples underleverantör.

 

"which we believe" betyder precis vad det står, det är något de tror/antar. Det betyder inte att de säger att det faktiskt ÄR så.

 

Länk till originalartikeln: https://www.cnbc.com/2020/10/28/lower-air-quality-in-china-points-to-iphone-12-production-surge.html#close

---

Självklart ska man ifrågsätta Apple OCH DE ANDRA storföretagen, men INTE gång efter gång vinkla artiklar mot Apple genom att ändra i översättningar, påstå saker som inte stämmer och som inte ens nämns i ursprungsartikeln.

 

Det kanske kan tyckas som en petitess att ta upp denna artikeln om det vore en engångsföreteelse.

Men denna artikeln är bara en av hundratals, kanske tusentals av alla på Macworld.se som innehåller oriktig information och subjektivt, negativt vinklade artiklar om Apple.

 

Anders Lundberg är helt klart värst i gänget på MacWorld-redaktionen, men Michael Markander ligger inte långt efter (det kan vi ta i ett annat inlägg).

 

1) Om ni nu hatar Apple så mycket, varför jobbar ni på MacWorld och inte på en rysk trollfabrik där sådant här hör hemma?

 

2) Och varför har MacWorld i Sverige de senaste 15 åren varit så partiskt negativa mot Apple?

 

3) Tror ni själva att detta gör att ni får fler betalande läsare? 

Det skulle jag vilja ha svar på.

 

---

Ska bli intressant att se om MacWorld-redaktionen låter mitt inlägg ligga kvar, om inte... ja då behöver jag inte säga mer.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Självklart låter vi inlägget ligga kvar. Vi censurerar inte kritik så länge det inte ingår personliga påhopp eller annat som bryter mot forumets trivselregler. Jag håller med dig om att rubriken kanske var i hårdaste laget och har ändrat den till att bättre återspegla artikelns innehåll. Jag har också lagt till ett "kan" i citatet du nämner eftersom just det ordet är väsentligt i sammanhanget - precis som du skriver. 

Angående dina tre frågor:
1) "Vi" hatar inte Apple, precis som vi heller inte hatar något annat företag vi rapporterar om. Det är lätt att slänga sig med ordet "hata" - och de allra flesta gånger blir det fel när man gör det. Vi är alltid ute efter objektivitet i nyhetsrapporteringen - tro inget annat. Hade vi hatat Apple skulle MacWorld inte finnas - det är en sajt av entusiaster för entusiaster. 

2) Du verkar ha följt MacWorld längre än jag själv (10 år här), men jag upplever verkligen inte att vi skulle vara partiskt negativa mot Apple. Vi vill hylla det som förtjänar att hyllas och kritisera det som, enligt oss, förtjänar att kritiseras. Det kan du bland annat se i våra många krönikor och analyser av det Apple tar sig för. En skribents egna åsikter om någonting - oavsett vad ämnet är - ska inte skina igenom i en nyhetsartikel. Sådant har vi opinionsmärkta artiklar för. Vad varje enskild läsare tolkar in i en text kan vi dock inte ta ansvar för, även om vi alltid är öppna för konstruktiv kritik.

3) Eftersom vi inte verkar efter den agenda du beskriver i punkt ett och två kan jag inte ge något svar på den frågan. 

/Billy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...