Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Höjdmätaren i Apple Watch diffar


Frukt
 Share

Rekommendera Poster

Hur fungerar (inte?) höjdmätaren i Apple Watch?

Ena stunden visar den 14 möh och en stund senare 23 möh - på exakt samma plats.

Det där med att tidvattnet påverkar går jag inte på ... iaf inte på våra breddgrader ?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjdmätaren är inte särskilt exakt vad gäller GPS-mottagare generellt. Apple Watch är inget undantag.

 

https://www.geoawesomeness.com/accurate-altimeter-gps-watch/

If a decent signal reception is available, a modern GPS receiver should be able to give elevation data accurate to a range of 10 to 20 meters (35 to 70 feet) post correction.

 

PS. Jag körde över lågbrodelen över Stora Bält för något år sedan och GPS-navigatorn proklamerade glatt att höjden över havet var -5 meter (ungefär).

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Telly82 säger:

Höjdmätaren är inte särskilt exakt vad gäller GPS-mottagare generellt. Apple Watch är inget undantag.

 

https://www.geoawesomeness.com/accurate-altimeter-gps-watch/

If a decent signal reception is available, a modern GPS receiver should be able to give elevation data accurate to a range of 10 to 20 meters (35 to 70 feet) post correction.

 

PS. Jag körde över lågbrodelen över Stora Bält för något år sedan och GPS-navigatorn proklamerade glatt att höjden över havet var -5 meter (ungefär).

Ok, tack Telly ? då vet jag att det inte är fel på klockan iaf :) Man får helt enkelt acceptera några meters diff. (Inte för att jag nödvändigtvis behöver ”exaktheten”, men det är ju bra att känna till …)

 

PS. Det måste varit en upplevelse att köra över en bro ”under vattnet” :)

Vid något tillfälle skall jag för skojs skull se vad jag får för ”möh” (eller ”muh”?) när jag åker genom Tingstadstunneln* här i Göteborg :)

 

*Den tunneln går UNDER Göta Älv - mellan Centrum och Hisingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Frukt säger:

Vid något tillfälle skall jag för skojs skull se vad jag får för ”möh” (eller ”muh”?) när jag åker genom Tingstadstunneln* här i Göteborg :)

Det är litet svårt med GPS-mottagningen i tunnlar, så du kan nog inte se något. :) 

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det är litet svårt med GPS-mottagningen i tunnlar, så du kan nog inte se något. :) 

Sant … ”tunnelseende” :) kan man förmodligen inte begära av GPS.

 

En annan spontan tanke … som dök upp i sammanhanget var det här med topografiska kartor online. Så länge man inte befinner sig i ett flygplan eller i ett höghus så skulle ju en mer tillförlitlig (?) höjd-data kunna anges (hämtas) utifrån dessa kartor. MEN det är bara ett amatörmässigt (och förmodligen fel?) antagande från min sida …

 

Klickar man i kartan så anges där "möh" för platsen (exempel i bif bild) : 

https://minkarta.lantmateriet.se

 

Nåväl, den här höjd-problematiken överlåter jag till experterna. Gissningsvis har väl ”militären” i hemlighet redan löst det - med någon laser-precision - på millimetern … ?

 

meter.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera gärna att gps-höjden inte är mätt med marken som referens. Den utgår från en modell av jordens yta och är oftast inte speciellt exakt. (För att flyget ska kunna använda GPS för inflygningar med höjduppgift måste signalen kalibreras lokalt och sedan länkas upp till mottagaren. Sådan kalibrering har inte en klock-GPS, vad jag vet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-28 09:12, Frukt säger:

Ok, tack Telly ? då vet jag att det inte är fel på klockan iaf :) Man får helt enkelt acceptera några meters diff. (Inte för att jag nödvändigtvis behöver ”exaktheten”, men det är ju bra att känna till …)

 

PS. Det måste varit en upplevelse att köra över en bro ”under vattnet” :)

Vid något tillfälle skall jag för skojs skull se vad jag får för ”möh” (eller ”muh”?) när jag åker genom Tingstadstunneln* här i Göteborg :)

 

*Den tunneln går UNDER Göta Älv - mellan Centrum och Hisingen.

Jag sparade en gång en cyklad rutt som bland annat innebär älvpassage över Älvsborgsbron. När jag tittade på höjdprofilen så tyckte det att jag mellan brofästena förflyttade mig på mer eller mindre havsnivå.

 

En kartapp kan ofta "förbättra" sin precision genom att gissa lite. Den kan anta att du följer en väg, antagligen den väg appen tycker att du ska följa, och den kan anta att du befinner dig på marken.

 

Och så länge det inte handlar om fritt fall mot betong så är 9 meter inte särskilt mycket.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...