Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

4 hårddiskar på datorn?


beppewolgers
 Share

Rekommendera Poster

Upptäckte att jag numera har fyra hårddiskar på datorn: Macintosh HD 

+ Macintohs Data x 3. Har raderat och ominstallerat datorn.

Måste ha gjort nåt fel i processen? Testat att mata ut dem men

de kommer tillbaka när jag startar om datorn.

Se bild.

 

IMG_5036.PNG

Redigerad av beppewolgers
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar att blåsa datorn på nytt och installera om den.

1. Starta från återställningspartionen eller allra helst internet recovery för att säkerställa att du får senast möjliga version av macOS. (alt+cmd+r nedtrycka vid start av datorn)

2. Starta skivverktyget (Disk utility) och välj Innehåll (View), välj att Visa alla enheter

3. Markera Den fysiska hårddisken (Apple SSD xxxxx Media)

4. Välj radera och döp till något lämpligt. Förslagsvis Macintosh HD

5. Stäng skivverktyget och välj Installera om macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack.. finns redan en macintosh hd när jag går in här och gör som du sa... ska man radera apple ssd ändå...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, beppewolgers säger:

tack.. finns redan en macintosh hd när jag går in här och gör som du sa... ska man radera apple ssd ändå...?

Ja, markera och radera Apple SSD så raderas samtliga volymer/partioner på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
bjoernowitsch

Var kommer de här volymerna ifrån, och om man verkligen ska ta bort dem, kan man återställa systemet med en 'Time Machine-bckup? Gör de någon skada om de finns kvar?  Den interna disken jag har heter Mac OS, och den klonade, men inte riktigt, heter Mac OSX - Daten (jag kör systemet på tyska). De här volymerna måste ha olika namn för att Time Machine-backuperna ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Var kommer de här volymerna ifrån, och om man verkligen ska ta bort dem, kan man återställa systemet med en 'Time Machine-bckup? Gör de någon skada om de finns kvar?  Den interna disken jag har heter Mac OS, och den klonade, men inte riktigt, heter Mac OSX - Daten (jag kör systemet på tyska). De här volymerna måste ha olika namn för att Time Machine-backuperna ska fungera.

https://www.macworld.com/article/3451363/why-you-might-see-a-new-data-disk-in-catalina.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en sådan "extra" disk  när det kom en "Säkerhetsuppdatering" innan Catalina.

Bryr mig inte, matar ut den från skrivbordet efter start /omstart. 

Skärmavbild 2020-11-12 kl. 15.08.24.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Förresten, den här extra diskikonen har jag bara i min MacBook Pro. I min Mac Pro finns bara en diskikon för den interna disken. Båda maskinerna går på Catalina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...